ישראל באירוויזיון 2024: בעקבות הסערה שלא פוסקת סביב השתתפות ישראל באירוויזיון 2024 ברקע המלחמה המתמשכת בעזה, איגוד השידור האירופי יצא בהצהרה מיוחדת והתייחס גם לפגיעה באומנים המשתתפים בתחרות. כל הפרטים בכתבה.

השתתפותה של ישראל באירוויזיון 2024 לא מפסיקה להעסיק את אירופה, ובמיוחד את אלו המקווים להדיח את ישראל מהתחרות בשל המלחמה המתמשכת בעזה מאז טבח השבעה באוקטובר. לאחר שישראל נכללה ברשימת 37 המדינות המשתתפות בחודש דצמבר האחרון, זעמם של הפרו-פלסטיניים ברחבי אירופה והעולם רק הלך והתגבר, עד לכדי איומים ממשיים שהגיעו ממקומות שונים בעולם כלפי נציגת ישראל עדן גולן, איומים שתכנם אלים ואף מסכן חיים. כל זאת כאמור על רקע יציאת המשלחת הישראלית הצפויה לאירוויזיון 2024, שתהיה על פי הדיווחים המשלחת המאובטחת ביותר אי פעם. גם מיקום התחרות, עיר המהגרים המוסלמית והפרו-פלסטינית ביותר בשוודיה מאלמו, לא מוסיפה נחת לביטחונה של המשלחת הישראלית.

בשבוע שעבר פרסמו עשרה נציגים שיתחרו באירוויזיון השנה הצהרה שנויה במחלוקת המביעה את חששותיהם וחוסר שלוותם מהשתתפותה של ישראל בתחרות, זאת כאמור לאחר שכמה מהם התבטאו לפני כן בתקווה ובקריאה לפסול את ישראל מהתחרות, כדוגמת נציג בריטניה אולי אלכסנדר (Olly Alexander), נציג.ת אירלנד באמבי ת'אג (Bambie Thug), ונציגי פינלנד ווינדוס95מן (Windows95man). למרות שאף לא נציג אחד מימש את איומו ואיש לא פרש מהשתתפות באירוויזיון, מספר אמנים שהביעו את סלידתם מהשתתפותה של ישראל פרסמו הצהרות על כך שלדעתם פרישה לא תועיל בדבר ולא תסייע למאבק נגד ישראל.

כל המאורעות האלו הגבירו את כעסם של הקהלים הפרו-פלסטיניים ברחבי העולם, ואף הובילו למחאות נגד אותם אמנים פרו-פלסטיניים (שבסופו של דבר לא פרשו) במסיבת האירוויזיון שהתקיימה בלונדון בסוף השבוע האחרון. המחאות נגד ישראל ממשיכות לטעון שישראל מבצעת רצח עם בעזה וכדין הדחתן של בלארוס ורוסיה, יש להדיח לדבריהם גם את ישראל.




המתח ההולך וגובר הוביל את איגוד השידור האירופי, ה-EBU, הגוף המפיק והמפקח על תחרות האירוויזיון, לפרסם הצהרה בדבר השתתפותה של ישראל באירוויזיון ועל הפגיעה והאלימות כלפי אמנים המשתתפים השנה בתחרות שתתקיים בעיר מאלמו השוודית.

תוכן ההצהרה: "איגוד השידור האירופי מכיר בעומקם של הרגשות והדעות שתחרות האירוויזיון הנוכחית עוררה ביחס למלחמה הנוראית במזרח התיכון. אנחנו מבינים שישנם אנשים המעוניינים להביע את דעותיהם והשקפותיהם בנושא. כולנו הושפענו מהתמונות, הסיפורים והכאב הברור שקורה בישראל ובעזה. למרות זאת, אנחנו רוצים להתייחס לחששות ביחס לסיטואציה הזאת, במיוחד לגבי קמפיינים ברשתות החברתיות נגד כמה מהאומנים המשתתפים שלנו".

"ההחלטה לכלול כל רשת טלוויזיה, כולל רשת הטלוויזיה הישראלית 'כאן' בתחרות האירוויזיון, היא באחריות הבלעדית של הגופים המנהלים של איגוד השידור האירופי ולא של אומנים יחידים. אומנים אלו באים לאירוויזיון לשתף את המוזיקה שלהם, התרבות, והמסר האוניברסלי של אחדות דרך שפת המוזיקה. ה-EBU כבר הבהיר בעבר את הסיבות להכללת ישראל באירוויזיון ואת ההבדלים בינם כרשת טלוויזיה עצמאית לבין רשתות טלוויזיה אחרות שהודחו בעבר. ויכוח בונה הוא תוצאה חיובית של החלטות אלו".

"אף על פי כן, בזמן שאנו תומכים מאוד בחופש הביטוי והזכות לבטא דעות בחברה דמוקרטית, אנחנו מתנגדים בתוקף לכל סוג של ביטויי שנאה, נאצה והטרדה אונליין נגד האומנים המשתתפים שלנו או כל מי שקשור לתחרות. זה באופן מוחלט לא מתקבל על הדעת ולא צודק, בהינתן שאף אומן לא לקח חלק בהחלטה הזו. ה-EBU מוקדש למתן מרחב בטוח ותומך עבור כל המשתתפים, הצוות והמעריצים של תחרות האירוויזיון. אנחנו נמשיך לפעול צמוד עם כל הלוקחים חלק בדבר כדי לקדם את ערכי הכבוד, ההכלה וההבנה – גם ברשת וגם מחוץ לה".

"אנחנו קוראים לכולם להתייחס בצורה מכבדת עם שיח בונה, ולתמוך באומנים שעובדים ללא הפסקה עבור מופע מוזיקה ובידור, וזאת על מנת לשתף את המוזיקה שלהם עם העולם".

 

הצגת פוסט זה באינסטגרם

 

‏‎פוסט משותף על ידי ‏‎Eurovision Song Contest‎‏ (@‏‎eurovision‎‏)‎‏




ההצהרה מתייחסת לסערה סביב ישראל באירוויזיון המתקרב בחודש הבא. איגוד השידור האירופי מבהיר שעל אף ההבנה של כל התחושות המורכבות והדיון הסוער סביב השתתפותה של ישראל, ההחלטה על כל השתתפות של מדינה נתונה בידי האיגוד ולא בידי אף אמן אינדיווידואלי כזה או אחר. אמירה זו יכולה להתייחס להצהרתם המשותפת של עשרת האומנים מהשבוע שעבר ועל אמירות עבר של לא-מעט נציגים מאירוויזיון 2024 נגד השתתפותה של ישראל. בהצהרה הדגיש איגוד השידור האירופי שכפי שהוחלט כבר לפני כמה חודשים, תאגיד השידור הישראלי "כאן" עומד בכלל הדרישות להשתתפות בתחרות ואין מקום להשוואה בין ישראל לבין מדינות אחרות ורשתות הטלוויזיה שלהן שהודחו מהתחרות ומאיגוד השידור האירופי בשנים האחרונות (בלארוס ב-2021 ורוסיה ב-2022).

ה-EBU התייחס לראשונה גם לעניין הביטחון של כלל האמנים המשתתפים השנה בתחרות, וקרא בהצהרה שפרסם לשמור על מרחב בטוח ומכיל עבור כל המשתתפים השנה באירוויזיון. איגוד השידור האירופי יצא נגד כל צורה של פגיעה (בין אם באופן וירטואלי או במציאות) במשתתפי האירוויזיון השנה והבהיר שהוא קורא להתנהגות מכבדת, תומכת, מבוססת דיאלוג הדדי בהשראת ערכי האירוויזיון והסלוגן שלו "מאוחדים על ידי המוזיקה" – United By Music. קריאות אלה כמובן מכוונות נגד פגיעה בנציגת ישראל, עדן גולן, שמקבלת איומים מוחשיים ואלימים בעקבות נסיעתה לאירוויזיון במאלמו. ניתן גם להתייחס לכך שהאיגוד קורא להימנע מפגיעה בכלל הנציגים, גם אלו שאינם תומכים בישראל וסופגים איומים והפגנות נגדם בעקבות אי-פרישתם והשתתפותם על אף שישראל לוקחת חלק באירוע השנה.

זוהי ההצהרה הראשונה הפומבית והרשמית שאיגוד השידור האירופי מוציא מאז תחילת המלחמה על ההשתתפות הישראלית בתחרות הקרובה. הצהרות קודמות המגנות על החלטת האיגוד לאשר לישראל להשתתף באירוויזיון 2024 לא פורסמו בפלטפורמות השונות של תחרות האירוויזיון ברשת, אלא דווחו ממקורות שונים ועל ידי גורמים שונים בארגון. כעת, בהינתן ואנחנו מתקרבים בצעדי ענק לתחרות האירוויזיון ה-68 במאלמו, שוודיה, איגוד השידור האירופי מבהיר שאין מקום לאלימות באירוע המוזיקה הגדול ביותר בעולם, ועל כל קהל האירוויזיון לשמור על האחדות, הכבוד ההדדי והשקט כדי לאפשר לאירוע להתנהל בבטחה, ללא פגיעה בגוף ובנפש ובאווירה טובה ומהנה.

בדיוק בעוד חודש מהיום, ב-9 במאי 2024, עדן גולן תעלה על בימת אירוויזיון 2024 שנבנית בימים אלו במאלמו ארנה שבשוודיה, עם השיר "Hurricane", ותייצג את ישראל בכבוד כנגד כל הסיכויים ולאחר חצי שנה של מלחמה קשה שעדיין לא הגיעה אל סיומה.





ישראל באירוויזיון 2024

"Hurricane" הוא שם השיר שיבוצע ע"י עדן גולן, שתייצג את ישראל בחלקו השני של חצי הגמר השני של אירוויזיון 2024 שיתקיים ב-9 במאי במאלמו, שוודיה. השיר נכתב על ידי היוצרים קרן פלסאבי אוחיון וסתיו בגר. בגר היה גם מכותבי ומפיקי השיר הישראלי הזוכה לאירוויזיון 2018, "Toy". השיר מבוצע ברובו באנגלית ומשלב בתוכו מספר מילים בעברית.

נראה כי מילות השיר מעבירות שילוב של רגשות העוסקות באהבה, אובדן וחוסן. השיר חוקר את המורכבות של רגשות אנושיים, מערכות יחסים, והחוסן הדרושים כדי לנווט בסערות החיים. השיר נכתב במקור על טבח ה-7 באוקטובר ונקרא "October Rain" (בעברית: "גשם אוקטובר"). בעקבות פסילת מילות השיר על ידי איגוד השידור האירופי, התבקשו יוצרי השיר לשנות חלק ממילות השיר כך שהשיר יעסוק בנושא אוניברסלי כמו אהבה ואובדן.

בימים אלה מדורגת ישראל במקום התשיעי בטבלאות ההימורים לקראת אירוויזיון 2024.

עדן גולן – מי את?

עדן גולן היא זמרת ישראלית, בת 20 מתל אביב. היא עוסקת במוזיקה מגיל עשר. עדן נולדה בארץ אבל בגיל חמש עברה עם משפחתה למוסקבה, שם התגוררה 13 שנים. במהלך ילדותה סבלה מהתנכלויות בעקבות שמה ומוצאה הישראלי. היא מספרת שלמרות המצב הקשה בארץ בעקבות המלחמה, אין מקום יותר טוב בעולם מישראל.

בגיל תשע החלה ללמוד פיתוח קול, ובצעירותה ובצעירותה התאמנה בהתעמלות אומנותית ואף לקחה חלק בתחרויות רבות, אך בהמשך העדיפה להתרכז בקריירה המוזיקלית שלה. ב-2015 גולן ניסתה לייצג את רוסיה באירוויזיון הילדים בשנת עם השיר "Schastye" (בעברית: "אושר") והגיעה למקום החמישי בגמר. ב-2018 השתתפה בעונתה החמישית של "The Voice Kids Russia" והגיעה עד לשלב הגמר. לאחר התוכנית חתמה על חוזה עם מפיק רוסי אשר התרשם מקולה, וגולן הצטרפה ללהקת פופ בנות ממוסקבה, בה לקחה חלק במשך שנתיים.

ב-2022 שבה לישראל ובאוקטובר של אותה שנה הוציאה את סינגל הבכורה שלה, "Ghost Town" (בעברית: "עיר רפאים"). הסינגל נכתב בשיתוף פעולה עם המפיק הליטאי לאקי לוק (Lucky Look), וצבר כ-700 אלף השמעות בספוטיפיי. ב-2023 השתתפה בפרק סיום העונה השנייה של התוכנית "רואים את הקול", ובהמשך השנה שחררה שלושה שירים נוספים – "Let Me Blow Ya Mind" (בעברית: "תן לי להפתיע אותך"), "Taxi" ו-"Dopamine", כאשר כולם זכו למאות אלפי צפיות ביוטיוב. גולן לקחה גם חלק כרקדנית בשיר המצליח "תיק קטן", אשר מבוצע ע"י הצמד נס וסטילה.

בחודש פברואר האחרון זכתה בעונתה עשירית של "הכוכב הבא", וזאת לאחר שסומנה כפייבוריטית גדולה כבר מהאודישן הראשון.

מקור: Eurovision.tv.

אירוויזיון 2024: זו תהיה ההשתתפות ה-46 של ישראל באירוויזיון. ישראל הצטרפה לתחרות ב-1973 וזכתה בה ארבע פעמים לאורך השנים. זכייתה האחרונה של ישראל הייתה באירוויזיון 2018 עם השיר "Toy" בביצועה של הזמרת נטע ברזילי.




רוצים להישאר מעודכנים? רוצים לקבל את כל חדשות האירוויזיון ישירות לטלפון הנייד ברגע פרסומם? לחצו על הפעמון הכחול המופיע בצד ימין למטה – וכל פעם שתצא ידיעה חדשה הקשורה לאירוויזיון – אתם תיהיו הראשונים לדעת!