פסטיבל סן רמו 2026 עלול להיערך בצל מתיחות בין חברות התקליטים לרשת הטלוויזיה האיטלקית, ואיום חסר תקדים לגבי שיתופי הפעולה עם תעשיית המוזיקה האיטלקית משתלט על ההכנות.
פסטיבל סן רמו 2026, שמשמש גם כקדם האירוויזיון האיטלקי, נמצא כעת בלב סערה כלכלית שמאיימת לשנות את פניו. חברות התקליטים הגדולות באיטליה פתחו במשא ומתן מתוח מול רשת הטלוויזיה האיטלקית, RAI, בדרישה להעלות את סכום ההחזר לאמנים המשתתפים – ובאופן דרמטי.
לפי הדיווחים, הדרישות מסתכמות בתוספת של עד 150,000 אירו (כ-600 אלף ש"ח) עבור כל אמן. ההשלכות? ייתכן שפסטיבל סן רמו הבא ייערך ללא חלק מהשמות הגדולים במוזיקה האיטלקית – אך זה אינו האיום היחיד.
הפסטיבל הפופולרי נמצא בצומת מסוכן: כסף או קריסה
המצב הנוכחי מציף שאלה רחבה יותר: האם סן רמו, שמאז ומתמיד נחשב למוסד תרבותי ולא רק למופע בידור, יכול להמשיך להתקיים בפורמט הנוכחי? גורמים בתעשייה מזהירים כי בלי העלאה תקציבית – ההשתתפות אינה משתלמת כלכלית. ההחזר הנוכחי לאמן בודד עומד על כ-62 אלף אירו בלבד (כ-250 אלף ש"ח) – סכום שכבר עלה ב-12% מאז 2024, אך אינו מכסה את עלויות ההפקה, הלינה, הצוות, המסעות, הקידום – ובטח לא את ההשקעה המוזיקלית עצמה.
לפי גורמים המעורים בתעשייה, ההוצאות הממשיות נעות בין 120 ל-150 אלף אירו להופעה (כחצי מיליון ש"ח), ולעיתים אף יותר. גם אמנים המופיעים בהרכבים או בצמדים מקבלים תוספת סמלית בלבד – 3,000 אירו (כ-12 אלף ש"ח) לחבר נוסף. עבור אמנים צעירים ואלמוניים, הפערים חדים אף יותר: הם זכאים רק ל-25,000 אירו (כ-100 אלף ש"ח) – סכום שבקושי מכסה לינה וטיסות.
הערב האהוב – וההפסדי ביותר: ערב הקאברים בסכנה
הביקורת החריפה ביותר מופנית כלפי ערב הקאברים והדואטים – אחד השיאים המסורתיים של הפסטיבל. למרות הפופולריות בקרב הקהל, התקצוב של הערב הזה מצומצם מאוד: האמנים האיטלקים המוזמנים מקבלים רק 4,000 אירו (כ-16 אלף ש"ח), בעוד האורחים הבינלאומיים – 8,000 (כ-32 אלף ש"ח). לא מעט אמנים מסרבים להשתתף – מה שמאלץ את חברות התקליטים לספוג בעצמן את העלויות.
מה שמחמיר את הבעיה הוא העובדה שהביצועים המשותפים לרוב כלל אינם משוחררים רשמית – דבר שפוגע בהחזר ההשקעה של החברות ואינו מייצר ערך מוזיקלי מתמשך.
הפרסומות נאסרו – והאמנים נאלצים להסתתר
לבעיות הכלכליות מצטרף גם נושא הפרסום. לפי חוקי רשת הטלוויזיה האיטלקית, לא ניתן לקדם מותגים שאינם בעלי הסכם ישיר עם רשות הטלוויזיה עצמה – אפילו מחוץ לבניין תיאטרון האריסטון. מקרה בולט שהוזכר הוא זה של טוני אפה (Tony Effe), שלא הורשה לחשוף שותפים מסחריים שלו גם באירועים נלווים.
חברות התקליטים טוענות שהאיסור הזה מגביל את החופש היצירתי והעסקי של האמנים ומונע מהם לגייס מימון חיצוני שישמש לכיסוי ההשתתפות. הדבר מקטין את היתכנות ההשתתפות עבור שחקנים שאינם מגובים במיליונים.
האם פסטיבל סן רמו בדרך לחרם?
לפי העיתונות האיטלקית, חברות התקליטים שוקלות להורות לאמנים שלהן שלא להשתתף – אם הדרישות לא יתקבלו. "עבור החברות סן רמו הוא רק 1% מההכנסות השנתיות. אבל עבור האמנים – זה מכפיל כוח. אם לא יימצא פתרון, הן עשויות להוריד את השאלטר", כך נאמר בתכנית טלוויזיה פופולרית באיטליה.
אם אכן יתרחש חרם, הוא יהווה מכה תדמיתית וכלכלית קשה לפסטיבל בן ה-74, שאחראי לא רק לחשיפת כוכבים אלא גם לבחירת שיר האירוויזיון האיטלקי בכל שנה מאז 2011 (למעט מקרים חריגים).
ניתוח אישי: זו לא רק שאלה של כסף – זו שאלה של זהות
כמי שצפה בלייב בעשרות מהדורות של סן רמו, אני יכול להעיד על דבר אחד – הפסטיבל לא דומה לשום דבר אחר בנוף המוזיקלי האירופי. החיבור בין הפורמליות האיטלקית לבין ההתרגשות הבימתית, העבר המפואר מול הפופ העדכני – הוא מה שמייצר את הקסם. אבל הקסם הזה תלוי באיזון עדין של שותפויות, יוקרה, כישרון – וכמובן, כסף.
קהילות חובבי האירוויזיון, ובמיוחד בישראל, מגיבות בדאגה. בשיחות שערכנו בקבוצות EuroMix ניכר שהקהל מעריך את סן רמו לא רק כתחרות מקומית, אלא כחלק בלתי נפרד ממפת האירוויזיון. רבים מציינים שכמה מהרגעים הגדולים של העשור האחרון – כמו הופעתו של מחמוד (Mahmood) בשנת 2019 – נולדו בדיוק מהפורמט הזה.
בלי שינוי – סן רמו 2026 יהיה צל חיוור של עצמו
הכדור נמצא כעת בידיים של רשת הטלוויזיה האיטלקית. הפסטיבל יתקיים, אך השאלה היא עם מי.
ללא פתרון מקיף שיכלול גם החזר הוצאות ריאלי, גמישות פרסומית והתאמה לעידן הטכנולוגי – הוא עלול לאבד את האמנים המובילים, את הקהל הצעיר ואת מקומו בלב ההוויה התרבותית של איטליה.
איטליה באירוויזיון 2025
"Volevo essere un duro" (בעברית: "רציתי להיות קשוח") הוא שם השיר שבוצע ע"י הזמר לוצ'ו קורסי (Lucio Corsi), אשר ייצג את איטליה באירוויזיון 2025. איטליה התמודדה אוטומטית בגמר הגדול כחלק מהיותה חברה בקבוצת מדינות הביג 5. איטליה סיימה בגמר הגדול במקום החמישי עם 256 נקודות, כשהשופטים העניקו לה את המקום הרביעי אך הקהל בבית העניק לאיטליה את המקום העשירי בלבד.
איטליה חוזרת לטופ 5 בתוצאות גמר האירוויזיון לאחר בשנה שעברה קיבלה "רק" את המקום השביעי.
אירוויזיון 2025: זו הייתה ההשתתפות ה-50 של איטליה באירוויזיון. איטליה הצטרפה לתחרות ב-1956, הייתה אחת משבע המדינות המייסדות וזכתה בה שלוש פעמים לאורך השנים. זכייתה האחרונה של איטליה הייתה באירוויזיון 2021 עם השיר "Zitti e buoni" בביצועה של להקת מונסקין.
רוצים להישאר מעודכנים? רוצים לקבל את כל חדשות האירוויזיון ישירות לטלפון הנייד ברגע פרסומם? לחצו על הפעמון הכחול המופיע בצד ימין למטה – וכל פעם שתצא ידיעה חדשה הקשורה לאירוויזיון – אתם תהיו הראשונים לדעת!
טלפון: 050-9441919
דוא"ל: [email protected]
יורומיקס הוא האתר הוותיק, המוביל והגדול בישראל לסיקור חדשות, ניתוחים ועדכונים בנושאי אירוויזיון והשתתפותה של ישראל באירוויזיון. מערכת יורומיקס חרטה על דגלה להנגיש את עולם האירוויזיון והמוזיקה האירופית לכל דוברי העברית – ולתת מענה מקצועי, מהיר ומבוסס עובדות.
האתר פועל בשיתוף פעולה מלא עם תאגיד השידור הישראלי (כאן 11) ועם איגוד השידור האירופי (EBU): נבחרת יורומיקס מוזמנת מדי שנה לסקר מקרוב את שלבי הבחירה וההכנות לתחרות בישראל וביתר מדינות אירופה, מקבלת אקרדיטציה למתחם העיתונאים הרשמי בתחרות עצמה, משתתפת באירועים ובמסיבות רשמיות, ומראיינת את מיטב האמנים והנציגים מרחבי אירופה – הישג ייחודי לכלי תקשורת ישראלי עצמאי.
הצוות שלנו כולל כ-20 אנשי מקצוע, המשלבים כותבים, עורכים, כתבי שטח, אנשי תוכן דיגיטלי, עורכי וידאו וסושיאל – כולם בעלי זיקה חזקה לעולם המוזיקה, התקשורת והאירוויזיון. רבים מהם נחשבים לפרשנים מומחים, ומוזמנים תדיר להופיע בכלי התקשורת בישראל, לרבות כאן 11, קשת 12, רשת 13, גלי צה"ל, ידיעות אחרונות, ישראל היום ועוד.
עודכן לאחרונה בתאריך 21 ביוני 2025 09:26 על ידי מערכת יורומיקס