סקר בספרד חושף: 62% מהצופים מאמינים שההצבעה באירוויזיון 2025 שובשה, 76% דורשים לבטל את הצבעת הקהל ו-58% תומכים בהרחקת ישראל מהתחרות.
סקר חדש שנערך לאחר גמר תחרות הזמר של האירוויזיון 2025 בבאזל חושף: 62.3% מהצופים הספרדים סבורים כי הצבעת הקהל זויפה או שובשה. הנתונים, שפורסמו על ידי ה-CIS (המרכז לחקר סוציולוגי בספרד), מצביעים על חוסר אמון חסר תקדים במנגנון ההצבעה, ומעלים סימני שאלה סביב הליך בחירת המנצח בתחרות האירוויזיון – אירוע המוזיקה הגדול והנצפה ביותר באירופה.
השלכות: אי אמון ציבורי, קריאות לשינוי וחזית פוליטית
המשמעות רחבת ההיקף של הסקר אינה מסתכמת רק בביקורת על מנגנון ההצבעה. 76.2% מהצופים בספרד תומכים בביטול הצבעת הקהל כליל בעקבות זכייתה של ישראל ומעל 79% דורשים בדיקה חיצונית של מנגנון ההצבעה על ידי איגוד השידור האירופי (EBU). הביקורת החריפה מגיעה על רקע התחזקות מגמות פוליטיות בתחרות: 58% מהצופים הספרדים תמכו במסר של רשת הטלוויזיה הספרדית RTVE למען זכויות אדם וקריאה לצדק לפלסטין, שנאמר בשידור החי.
בנוסף, 58.3% מהנשאלים סברו כי ישראל צריכה להיות מורחקת מהתחרות – עמדה שמזכירה את ההחלטה להרחיק את רוסיה בעקבות הפלישה לאוקראינה. חשוב לציין כי כאתר ישראלי, אנו רואים בעמדה זו ביטוי למגמות פוליטיות עולמיות אנטי-ישראליות, ומזכירים כי ישראל פועלת בהתאם לכללי התחרות, חרף הביקורת, ולכן אין סיבה להרחיקה מהתחרות.
מאחורי המספרים: ספרד, מלודי והסערה הציבורית
הסערה הציבורית בספרד לא נוגעת רק לישראל, אלא גם לנציגה המקומית, מלודי (Melody), שסיימה במקום ה-24 המאכזב. 68% מהצופים טוענים כי ההצבעה לא הייתה הוגנת כלפיה, ו-65.5% המשיכו לעקוב אחרי הדיונים ברשתות החברתיות ובתקשורת ימים לאחר הגמר. תופעה זו ממחישה עד כמה האירוויזיון הפך מזמן לאירוע תרבותי-חברתי רחב, שבו כל החלטה – מוזיקלית או פוליטית – הופכת לנושא לדיון ציבורי סוער.
מגמות עולמיות: פוליטיקה, שקיפות וטכנולוגיה
הביקורת על מנגנוני ההצבעה אינה ייחודית לספרד. בשנים האחרונות, מדינות רבות – כולל בלגיה, סלובניה ואירלנד – העלו דרישה לשקיפות גבוהה יותר ולפיקוח חיצוני. לטענתם, הטכנולוגיה הדיגיטלית אמנם מאפשרת הצבעה מהירה ורחבה, אך גם פותחת פתח למניפולציות, בוטים וחשש מהטיית תוצאות.
חוויות מהשטח: עיניים על הבמה, לב ברשת
לאורך השנים, צפיתי בעשרות תחרויות אירוויזיון, ובכל פעם מחדש ניכר עד כמה הקהל הספרדי מעורב רגשית סביב תוצאות ההצבעה. בשיחות שערכתי עם מעריצי אירוויזיון ומומחים מספרד, בלטה תחושת ההחמצה והכעס, במיוחד כאשר נציג או נציגה מקומית נתפסת כ"קרבן" של מערכת לא הוגנת. השנה, התחושה הזו התעצמה לנוכח השילוב בין מחלוקות פוליטיות, סערות ברשתות החברתיות והעדר תחושת שליטה על התהליך.
השפעות עתידיות: תחרות האירוויזיון 2026 – לאן?
הסערה הנוכחית צפויה להשפיע על תכנון תחרות האירוויזיון בשנים הקרובות. ה-EBU כבר הודיע כי יבחן את מנגנוני ההצבעה, ובקהילות מעריצים ברחבי אירופה גוברת הדרישה לשקיפות ולמעורבות ציבורית. איגוד השידור האירופי גם הבטיח לדון בנושא השתתפותה של ישראל באירוויזיון הבא. האם נראה בעתיד תחרות שונה, שקופה ומבוססת טכנולוגיה? האם קיים סיכוי שאיגוד השידור האירופי יחליט להדיח את ישראל מהתחרות? ימים יגידו – אך דבר אחד בטוח: האירוויזיון ממשיך להלהיב ולסחוף מיליונים, והוויכוחים סביבו רק מעצימים את מעמדו כאירוע התרבותי החשוב ביותר של היבשת.
ספרד באירוויזיון 2025
"Esa Diva" (בעברית: "הדיווה הזו") הוא שם השיר שבוצע על ידי הזמרת מלודי (Melody) שייצגה את ספרד באירוויזיון 2025. ספרד הגיעה למקום ה-24 מתוך 26 בגמר הגדול עם 37 נקודות בסך הכל – 27 מהשופטים ו-10 מהקהל. בהצבעת הקהל ספרד דורגה במקום 22 ובהצבעת השופטים הגישה את המקום ה-21.
ב-20 השנים האחרונות ספרד לא זוכה להצלחה רבה. מאז 2005, ספרד הצליחה להתברג בטופ 10 רק שלוש פעמים.
אירוויזיון 2025: זו הייתה ההשתתפות ה-65 של ספרד באירוויזיון. ספרד הצטרפה לתחרות ב-1961 וזכתה בה פעמיים ברציפות בשנים 1968 ו-1969. ספרד אירחה את התחרות בשטחה פעם אחת בלבד ב-1969 ומאז מחזיקה בזמן ההמתנה הארוך ביותר מאז זכייתה האחרונה – 55 שנה.
רוצים להישאר מעודכנים? רוצים לקבל את כל חדשות האירוויזיון ישירות לטלפון הנייד ברגע פרסומם? לחצו על הפעמון הכחול המופיע בצד ימין למטה – וכל פעם שתצא ידיעה חדשה הקשורה לאירוויזיון – אתם תהיו הראשונים לדעת!
אימייל: [email protected]
טלפון: 050-9441919
נטע גפן הוא כתב מוערך באתר Euromix, אתר החדשות המוביל בישראל לסיקור תחרות האירוויזיון. מאז 2010 עוקב נטע באדיקות אחר תחרות האירוויזיון, ומביא עמו ניסיון עשיר, ידע מעמיק והבנה רחבה של ההיסטוריה, הפוליטיקה והתרבות שמעצבות את האירוויזיון מדי שנה.
נטע גפן מפרסם כתבות, ניתוחים וסקירות עדכניות על כל ההתפתחויות בזירת האירוויזיון, כולל מגמות מוזיקליות, שינויים בפורמט, השפעות פוליטיות ותגובות הקהל האירופי והישראלי. בזכות זיקה עמוקה להיסטוריה של התחרות, נטע מספק לקוראים הקשרים רחבים – מהשפעות פוליטיות על תוצאות ועד לניתוחי עומק של שירים ושפות בתחרות. נטע מתמחה במיוחד בז'אנר הרוק האירוויזיוני, בלדות בלקניות ושירים בשפת מקור, עם דגש על איטלקית ויוונית.
עודכן לאחרונה בתאריך 18 ביוני 2025 08:54 על ידי אבי זייקנר