אסיה משיקה את "Veiled Musician" – תחרות שירים פורצת דרך בהשראת האירוויזיון, בהשתתפות של 13 מדינות. כתבתו של אלעד קאופמן.
אסיה עושה היסטוריה עם השקת "Veiled Musician" – תחרות שירים חדשה בהשראת האירוויזיון, שמאחדת 13 מדינות מהאזור ומביאה לבמה פורמט פורץ דרך בו הזהות, המראה והלאום של המתמודדים מוסתרים לחלוטין. התחרות, שתצא לדרך במחצית השנייה של 2025 בדרום קוריאה, מבטיחה לשנות את כללי המשחק של תחרויות המוזיקה הבינלאומיות ולספק במה שוויונית ומרגשת לכישרונות מכל רחבי היבשת.
גשר תרבותי חדש: השפעות, הזדמנויות ודיפלומטיה מוזיקלית
"Veiled Musician" לא מסתפקת בחיקוי של האירוויזיון האירופי, אלא שואפת להיות פלטפורמה רב-תרבותית אמיתית, שמקדמת דיאלוג בין מדינות ומוזיקאים. לדברי קים יונג-ג'ה (Kim Yong-jae), ראש חטיבת הבידור של SBS, מדובר בפרויקט שותפות נדיר בו כל המדינות המשתתפות שותפות להפקה – מהלך חסר תקדים בתעשיית הטלוויזיה העולמית. התחרות תאפשר שיתופי פעולה אמנותיים בין שופטים ומתמודדים, ותעודד יצירת גרסאות בינלאומיות לשירים – מהלך שעשוי להרחיב משמעותית את שוק המוזיקה האסייתי ולחזק את מעמד התרבות הקוריאנית (K-content) באזור. כבר בעונה הראשונה, SBS תספק תמיכה כלכלית למדינות מוחלשות כמו אינדונזיה, מלזיה והפיליפינים, במטרה לאפשר השתתפות שוויונית ולחזק את תעשיית המוזיקה המקומית.
פורמט חדשני: רק הקול קובע – בלי פנים, בלי לאום
הייחוד הגדול של "Veiled Musician" טמון בהסתרת זהותם של המשתתפים – כל מתמודד יופיע מאחורי מסך, ללא חשיפת מראה, גיל או פרטים מזהים, כך שהשיפוט יתבסס אך ורק על איכות הקול והביצוע. הפורמט הזה, שנוסה בעבר בגרסה מקומית בדרום קוריאה, זוכה כעת להרחבה חסרת תקדים ברחבי אסיה, עם שידור סימולטני ב-13 מדינות ושותפות מלאה של גופי השידור המקומיים. מבחינה מקצועית, מדובר במהפכה: לראשונה, שופטים וקהל ידרגו מתמודדים ללא כל השפעה של סטיגמות, מגדר, גיל או לאום – מהלך שעשוי לשנות את כללי המשחק גם בתחרויות עתידיות באירופה ובעולם.
מאחורי הקלעים: הפקה, קהלים ואתגרי שוק
ההפקה המשותפת של "Veiled Musician" מהווה אתגר טכנולוגי ולוגיסטי: נדרש תיאום בין 13 מדינות, התאמת פורמטים לשידור מקומי, והתגברות על פערי שפה ותרבות. קים יונג-ג'ה, המפיק הראשי, מביא עמו ניסיון עשיר מהצלחת התוכנית הסינית "Running Man" בהפקתו, ומדגיש את החשיבות האסטרטגית של חדירה לשווקים כמו אינדונזיה, וייטנאם ותאילנד – מדינות עם פוטנציאל קהל עצום והשפעה גוברת על תרבות הפופ האסייתית. בנוסף, המיקוד במיאנמר, שם התרבות הקוריאנית זכתה לפופולריות רבה טרם המשבר הפוליטי, מעיד על חשיבה ארוכת טווח לקידום תכני K-pop והרחבת השפעתה של דרום קוריאה.
חוויות, קהילות ותחזיות: האם המודל יכבוש גם את אירופה?
כחובב אירוויזיון, הפורמט החדש מעורר עניין עצום. רבים סקרנים לראות האם המודל של "Veiled Musician" ייובא בעתיד גם לאירופה, ואולי אף ישפיע על חוקי האירוויזיון עצמו. יש המאמינים כי הסתרת זהות תוכל לצמצם הטיות פוליטיות ולהחזיר את המיקוד לאמנות עצמה, בעוד אחרים מזהירים מפני אובדן הייחוד התרבותי שמאפיין את האירוויזיון הקלאסי. מנסיון העבר של תחרות הזמר של האירוויזיון, כל שינוי פורץ דרך בתחרויות מסוג זה מעורר דיון ער, אך גם פותח דלת להזדמנויות חדשות לאמנים ולמדינות קטנות יותר.
השפעות כלכליות, טכנולוגיות וחברתיות
ההשקעה הכספית של SBS במדינות מוחלשות, לצד שיתופי פעולה עם פלטפורמות דיגיטליות כמו Spotify, צפויה להרחיב את שוק המוזיקה האסייתי וליצור מודל עסקי חדש לתחרויות בינלאומיות. במקביל, ההצלחה הדיגיטלית של האירוויזיון בשנים האחרונות – עם מאות מיליוני צפיות בטיקטוק ונתוני אינטראקציה גבוהים במיוחד בקרב צעירים – מעידה כי קהל היעד של הפורמט החדש נמצא בעיקר ברשתות החברתיות ובפלטפורמות הסטרימינג. ייתכן שדווקא כאן טמון הסיכוי הגדול של "Veiled Musician" להוביל טרנד גלובלי חדש.
סיכום: עידן חדש לתחרויות מוזיקה בינלאומיות
"Veiled Musician" עשויה לסמן עידן חדש בתחרויות המוזיקה הבינלאומיות – כזה שמבוסס על שוויון, חדשנות ושיתוף פעולה אזורי. ההצלחה או הכישלון של הפורמט עשויות להשפיע לא רק על שוק המוזיקה האסייתי, אלא עשויים אף לעצב מחדש את כללי המשחק גם בתחרויות אירופאיות כמו האירוויזיון. בשיחות עם חובבי אירוויזיון שונים עלו דעות מגוונות – חלקם נלהבים מהאפשרות להתרכז בכישרון נטו, אחרים חוששים מאובדן הזהות הלאומית. כך או כך, ייתכן שכולנו עומדים בפני מהפכה מוזיקלית מסקרנת – ומעניין יהיה לעקוב אם וכיצד היא תשפיע על תעשיית הבידור העולמית בשנים הקרובות.
אירוויזיון 2026: תחרות האירוויזיון ה-70 תתקיים באוסטריה, לאחר זכייתה השלישית בהיסטוריה עם השיר "Wasted Love", בביצועו של הזמר ג'יי ג'יי (JJ). זאת תהיה הפעם השלישית שבה התחרות תתארח באוסטריה, לאחר שהתחרות התארחה בה בשנים 1967 ו-2015.
רוצים להישאר מעודכנים? רוצים לקבל את כל חדשות האירוויזיון ישירות לטלפון הנייד ברגע פרסומם? לחצו על הפעמון הכחול המופיע בצד ימין למטה – וכל פעם שתצא ידיעה חדשה הקשורה לאירוויזיון – אתם תהיו הראשונים לדעת!
אימייל: [email protected]
טלפון: 050-9441919
אבי זייקנר הוא עורך ראשי, יוצר תוכן, פרשן ומומחה בינלאומי לענייני תחרות הזמר של האירוויזיון. אבי עוקב אחרי התחרות כמעט 30 שנה, ובשבע השנים האחרונות משמש כעורך הראשי והמייסד של אתר האירוויזיון הישראלי EuroMix – האתר הגדול ביותר בישראל ובין המובילים בעולם בתחום האירוויזיון, עם למעלה מ-1.5 מיליון משתמשים בשנה.
מאז 2021, אבי מסקר את תחרות האירוויזיון מהשטח, מתוך מתחם העיתונאים בעיר המארחת, ומביא לקוראי האתר חוויות ממקור ראשון, ניתוחים מקצועיים ותגובות בלעדיות מהקהל, מהאמנים ומהמומחים. הניסיון העשיר של אבי וההיכרות העמוקה עם עולם האירוויזיון באים לידי ביטוי בכל כתבה, ומבטיחים מידע אמין, מקצועי ועדכני.
אבי זכה להכרה כמוביל דעה בתחום האירוויזיון בישראל, מתראיין לכלי תקשורת מרכזיים, משתף פעולה עם מומחים בינלאומיים, ומפרסם תכנים מקצועיים גם בפלטפורמות נוספות. כל כתבה נכתבת מתוך מחויבות לאמינות, שקיפות, והבנת הקהל, תוך הקפדה על בדיקת עובדות והצגת מגוון דעות.
עודכן לאחרונה בתאריך 12 ביוני 2025 08:01 על ידי גיא סולו