אירוויזיון 2026 מתחיל בבית המשפט: כל הדרמה שמאחורי המכרז לפסטיבל סן רמו, הרמזים שהמנחה מתחיל לשתף – ולמה רק רשת טלוויזיה אחת הגישה הצעה?
פסטיבל סן רמו, אחד האירועים המוזיקליים החשובים ביותר באירופה ובוודאי המרכזי ביותר באיטליה, מצוי בימים אלו בעין סערה משולשת – תרבותית, פוליטית ומשפטית – שכמותה לא ידעה התחרות מאז נוסדה ב-1951, עוד לפני האירוויזיון. מדובר לא רק בשאלה מי יעמוד על הבמה, אלא גם ובעיקר מי יפעיל את הבמה האדירה הזו, מי יהיה הבעלים של הפורמט התרבותי-לאומי, ואיך תיראה דרכה של איטליה לאירוויזיון בשנים הקרובות.
במרכזה של הסערה: שאלת הבעלות והזכויות על הפקת הפסטיבל. האם רשת הטלוויזיה האיטלקית, RAI, רשאית להפיק את הפסטיבל ללא מכרז? והאם ההחלטה המשפטית הקרובה תערער את מעמדה ההיסטורי של הרשת כאחראית על האירוע שהפך לאחד מאבני היסוד של הזהות האיטלקית?
בתוך סערה זו נחשף כי קרלו קונטי (Carlo Conti) נבחר שוב לתפקיד המנהל האמנותי של פסטיבל סן רמו 2026, והוא החל כבר לשתף מעט מידע על תהליך קבלת השירים והבחירה, החושף את המנגנון המורכב שמאחורי הקלעים של הפקת הפסטיבל הגרנדיוזי.
סן רמו והאירוויזיון: קשר היסטורי עמוק עם עליות, מורכבויות והתחדשות
פסטיבל סן רמו שימש במשך שנים רבות גם כפלטפורמה לבחירת הנציג האיטלקי לאירוויזיון, אך לא תמיד בצורה אחידה או ישירה. בין השנים 1956 ל־1966 נבחר הנציג שזכה בפסטיבל. גם בשנים 1972 ו־1997 נעשה שימוש בפסטיבל כאמצעי הבחירה. בשנת 2011, הפסטיבל חזר למרכז העניינים, אם כי בצורה שונה: בשנת הנציג נבחר מתוך קטגוריית "הזמר החדש הטוב ביותר". מ־2012 ואילך, הוענקה לזוכה הכללי של סן רמו הזכות הראשונה לייצג את איטליה באירוויזיון – זכות שאותה ניצלו מרבית הזוכים עד כה, למעט בשנים 2012, 2014, 2016 ו־2025.
העובדה שפסטיבל סן רמו הוא קדם האירוויזיון של איטליה, גם אם לא מוגדר רשמית כ"קדם אירוויזיון" כמו במדינות אחרות, הופכת אותו לאירוע בעל חשיבות אירופית נרחבת. כל שינוי במבנה או בבעלות על הפסטיבל עלול אם כן להשפיע ישירות על איכות, אופי ונראות הייצוג האיטלקי באירוויזיון.
לקראת אירוויזיון 2011, איגוד השידור האירופי (EBU) במאמצים ושכנועים רבים הצליח להחזיר לתחרות את איטליה, שנעדרה ממנה בין השנים 1998-2010. איטליה גם נושאת מחיר השתתפות כבד בשל אוכלוסייתה הרבה, ועל כן למען החזרתה לתחרות ובגלל המחיר אותה תצטרך לשלם בכל שנה — הוחלט לתת לאיטליה מקום נוסף בגמר, יחד עם ארבע המממנות– צרפת, גרמניה, בריטניה וספרד – שמעפילות אוטומטית לגמר.
כיום, פסטיבל סן רמו נחשב לגשר שבין התרבות המוזיקלית המקומית לבין הבמה הבינלאומית של תחרות האירוויזיון. הוויכוח הנוכחי סביב ההפקה הוא לא רק על בעלות – אלא על הדרך שבה תבחר איטליה לייצג את עצמה בפני העולם.
מאבק משפטי: האם ראי תאבד את הפסטיבל שגידלה?
ה־22 במאי 2025 נחשב ליום קריטי בהיסטוריה של הפסטיבל, שבו הייתה אמורה מועצת המדינה האיטלקית (Consiglio di Stato) להכריע בערעור שהגישו RAI ועיריית סן רמו נגד פסק דין של בית המשפט המנהלי האזורי (TAR) בליגוריה.
בפסק הדין מדצמבר 2024 קבע בית המשפט כי ההתקשרות הישירה בין עיריית סן רמו לבין RAI – שבמסגרתה הופקה התחרות לאורך עשרות שנים – הייתה בלתי חוקית, ודרש לקיים הליך של מכרז ציבורי החל מ־2026. מדובר בפסיקה תקדימית, שלא רק מטילה ספק בעתידה של RAI כמפיקה, אלא גם מעוררת שאלות על חוקיות כל ההסכמים ההיסטוריים שנעשו בעבר. בערעור שהגישו, העותרות טוענות כי הן בעלות הזכויות הבלעדיות על הפורמט של פסטיבל סן רמו, ולכן רק הן מוסמכת להפיק ולקיים אותו.
אולם ביום שבו הייתה צפויה ההכרעה, הודיעה מועצת המדינה כי היא דוחה את הפסיקה בשבוע. לפי הדיווח של סוכנות הידיעות ANSA: "לא התקבלה כל החלטה במועצת המדינה, אשר בחנה את הערעורים שהוגשו על ידי רשת RAI ועיריית סן רמו נגד פסק הדין של בית המשפט המנהלי של ליגוריה. ההחלטה צפויה להתקבל בתוך כשבוע". בהתאם לכך, תהליך המכרז שהוכרז על ידי העירייה להפקת הפסטיבל בשלוש השנים הקרובות (2026–2028) – עדיין תלוי ועומד. החלטת מועצת המדינה עשויה גם לבטל את המכרז כולו, אם תשתכנע שההתקשרות הישירה עם ראי הייתה מוצדקת.
ההכרעה הקרובה עשויה לבטל את המכרז כולו ולהחזיר את ההפקה לידי RAI, או לאשר את הדרישה לפתוח את השוק לתחרות – תרחיש שעלול לשנות את הפסטיבל מהיסוד, כולל את זהותו, אופיו וייתכן שגם את תפקידו כקדם האירוויזיון הלאומי. תרחיש נוסף הוא קיומם של מספר פסטיבלי מוזיקה במקביל, מה שיפחית מן החשיבות של פסטיבל סן רמו. יש לזכור כי בכל מקרה, רק ל־RAI יש את הזכות לבחור את הנציג האיטלקי לאירוויזיון כיוון שהיא רשת הטלוויזיה האיטלקית שחברה ב־EBU.
קרלו קונטי שוב בתמונה: "RAI חייבת את הפסטיבל כמו שהפסטיבל חייב את RAI"
מי שחוזר להוביל את פסטיבל סן רמו כמנהל האמנותי הוא קרלו קונטי, מהשמות המזוהים ביותר עם הפקה טלוויזיונית באיטליה שהיה המנהל האמנותי גם בפסטיבל האחרון. בנאום שנשא בפסטיבל טלוויזיה שהתקיים בעיר דוליאני, הבהיר קונטי את עמדתו בנוגע למערכת היחסים בין הפסטיבל לבין רשת הטלוויזיה האיטלקית, RAI: "לא ניתן לנתק את הפסטיבל מעיריית סן רמו, ו־RAI חייבת את הפסטיבל כמו שהפסטיבל חייב את RAI. מדובר במבצע לוגיסטי עצום, לא רק בחמשת לילות השידור אלא גם מאחורי הקלעים – זו מכונה תפעולית אדירה".
קונטי הדגיש גם את תחושת האחריות האישית שהוא חש: "אני חי את סן רמו כמו חג. המטרה שלי היא פשוט לעשות פסטיבל טוב. לא משנה לי אם יהיו כמה נקודות רייטינג יותר או פחות. אני פשוט רוצה לבחור שירים טובים ולהרכיב ערב ראוי".
בהמשך דבריו, קונטי שיתף גם על ההכנות לקראת המהדורה ה־76 של הפסטיבל שתיערך בין ה־11 ל־15 בפברואר 2026: "כבר התחילו להגיע אליי שירים, חלקם נשלחו ישירות, אחרים דרך חברות התקליטים. מהאמנים הגדולים (Big) מתקבלות כ־500 הגשות, עוד כ־600 מהקטגוריה של 'הגשות חדשות' (Nuove Proposte), ועוד מאות מ'אזור סן רמו' (Area Sanremo). לבחירה של ההגשות של האמנים החדשים מסייעת לי ועדה. הבכירים? אותם אני שומע אישית". כלומר, את הקטגוריה הבכירה שומע ומסנן בעצמו המנהל האמנותי, מה שמעיד על עוצמתו של התפקיד ועל רמת המעורבות האישית הנדרשת.
המינוי מחדש של קונטי מסמל ניסיון של RAI לשדר יציבות בתוך סערה של אי ודאות משפטית. המומחיות, הקשרים והניסיון הרב של קונטי מקנים לו לגיטימציה ציבורית ומקצועית, והעובדה שהוא כבר מתחיל בהכנות – עוד לפני שהסתיים הדיון המשפטי – מעידה על האמון שנתון בו ועל רצינות כוונות ראי להמשיך ולנהל את הפסטיבל גם בשנים הקרובות.
View this post on Instagram
מכרז פתוח – אך כרגע רק RAI במשחק
בעקבות החלטת בית המשפט, פרסמה עיריית סן רמו מכרז להפקת שלוש מהדורות הפסטיבל הבאות, עם אפשרות הארכה לשנתיים נוספות. אלא שלמרות הפוטנציאל – רק גוף אחד ניגש למכרז: רשת הטלוויזיה האיטלקית, RAI. גופים פרטיים גדולים כמו "Mediaset" ו־"Warner Bros. Discovery" בחרו שלא להגיש מועמדות, מה שמעיד על עוצמתה ההיסטורית של RAI ועל התחושה הכללית שהפסטיבל שייך לה באופן בלתי ניתן להפרדה.
המכרז שפורסם על ידי עיריית סן רמו כולל שינויים כלכליים משמעותיים: התשלום השנתי לרשות המקומית הוגדל ל־6.5 מיליון אירו לפחות, והתווספה דרישה לשדר אירועים נלווים כחלק מההפקה. אלו, יחד עם חובת תשלום 1% מהכנסות הפרסום עבור זכויות שימוש במותג, עוררו הסתייגות מצד RAI. למרות זאת, ולמרות ההליכים המשפטיים המתמשכים, רשת ראי נותרה הגורם היחיד שהגיש הצעה – עובדה שהופכת את המכרז עצמו לפחות אפקטיבי, ומעוררת שאלות על נחיצותו מלכתחילה.
מנכ"ל RAI: "רק RAI מסוגלת להפיק את סן רמו"
במהלך אותו אירוע בדוליאני, נשא דברים גם מנכ"ל רשת RAI, ג'אמפאולו רוסי (Giampaolo Rossi), שהבהיר מדוע לדעתו רק רשת הטלוויזיה הציבורית מסוגלת להפיק את הפסטיבל: "RAI היא היחידה שמסוגלת להרים הפקה חיה של חמישה ערבים רצופים בקנה מידה כזה. בכל פעם שאני משתתף בפסטיבל הזה, אני אומר לצוות שלי – אל תסתכלו רק על מה שמתרחש על הבמה, אלא גם על כל מה שמאחוריה. רק RAI והצוותים שלה מסוגלים לשדר בלייב, במשך חמישה ערבים רצופים, את אחד המופעים החשובים בעולם RAI מחזיקה ביכולת הפקה שאין לה תחרות".
רוסי התייחס גם להחלטת ראי להשתתף במכרז למרות ההליך המשפטי המתנהל ולמרות הסתייגויות מסוימות: "השתתפנו במכרז עם הסתייגות, אבל נכון היה מבחינת ראי להגיש הצעה בזמן שהליך משפטי מתנהל. היו לנו הסתייגויות כלפי תנאים מסוימים במכרז – כמו ההתחייבות לשדר אירועים נלווים או העלות המוגדלת – אבל הבנו שלא ניתן לסכן את המשכיות הפסטיבל".
View this post on Instagram
השורה התחתונה – וההשלכות על איטליה באירוויזיון
פסטיבל סן רמו 2026 כבר נושא עמו יותר מרק שירים ובמה נוצצת. הוא הפך לסמל של מאבק רחב יותר על מהות התרבות הציבורית, על גבולות המשפט מול המסורת, ועל השאלה מי מחזיק בזכויות להוביל את הקול האיטלקי – הן בתוך המדינה והן על הבמה האירופית.
מאחורי הכותרות עומדת דרמה אמיתית: האם גוף ציבורי יכול להמשיך להחזיק בבעלותו אירוע לאומי, או שעליו להתמודד בשוק חופשי מול גופים מסחריים? האם הפסטיבל ימשיך להיות חלק ממנגנון השידור הציבורי – או יהפוך לעוד מוצר בידור בבעלות פרטית?
השבועות הקרובים יקבעו לא רק את עתיד הפסטיבל, אלא גם את מקומה של איטליה באירוויזיון – ואת הדרך שבה היא תבחר לייצג את עצמה מול אירופה כולה.
איטליה באירוויזיון 2025
"Volevo essere un duro" (בעברית: "רציתי להיות קשוח") הוא שם השיר שבוצע ע"י הזמר לוצ'ו קורסי (Lucio Corsi), אשר ייצג את איטליה באירוויזיון 2025. איטליה התמודדה אוטומטית בגמר הגדול כחלק מהיותה חברה בקבוצת מדינות הביג 5. איטליה סיימה בגמר הגדול במקום החמישי עם 256 נקודות, כשהשופטים העניקו לה את המקום הרביעי אך הקהל בבית העניק לאיטליה את המקום העשירי בלבד.
איטליה חוזרת לטופ 5 בתוצאות גמר האירוויזיון לאחר בשנה שעברה קיבלה "רק" את המקום השביעי.
מקור: iltempo, ansa, eurofestivalitalia, mistermovie, davidemaggio
אירוויזיון 2025: זו הייתה ההשתתפות ה-50 של איטליה באירוויזיון. איטליה הצטרפה לתחרות ב-1956, הייתה אחת משבע המדינות המייסדות וזכתה בה שלוש פעמים לאורך השנים. זכייתה האחרונה של איטליה הייתה באירוויזיון 2021 עם השיר "Zitti e buoni" בביצועה של להקת מונסקין.
רוצים להישאר מעודכנים? רוצים לקבל את כל חדשות האירוויזיון ישירות לטלפון הנייד ברגע פרסומם? לחצו על הפעמון הכחול המופיע בצד ימין למטה – וכל פעם שתצא ידיעה חדשה הקשורה לאירוויזיון – אתם תהיו הראשונים לדעת!
.
עודכן לאחרונה בתאריך 26 במאי 2025 01:25 על ידי גיא סולו