שבוע שעבר נחשף המיתוג והלוגו לאירוויזיון 2025 הקרוב בשוויץ, ובמרכזו הלב האדום. מה עומד מאחוריו ומאחורי הנושא של המיתוג השנה? ואיך התרבות המקומית משתקפת דרך העיצוב?

אחד האלמנטים החשובים ביותר כל שנה, וזה שחלקנו מחכים לו בכיליון עיניים, הוא המיתוג השנתי של התחרות. הצד החזותי של אירוויזיון 2025 בבאזל התגלה כאחד המשלב טרנדים עכשוויים וניסיון לקשור אותם לתרבות השוויצרית והדהוד של מסרי אחווה הנהוגים בשנים האחרונות באירוויזיון.

המנצח על העיצוב החזותי השנה הוא המנהל האמנותי ארתור דנוב (Artur Deyneuve). בדומה לשנה שעברה נבחר מעצב עם ניסיון בינלאומי שעיצב עבור סוכנויות שונות ברחבי העולם וכרגע עובד במדינה המארחת. דנוב, נולד בדרום אפריקה וגדל בפורטוגל, שם גם למד שיווק, ולאחר מכן עבד כמנהל האמנותי בלונדון. ב-2019 עבר לשוויץ, והוביל בין היתר את המיתוג מחדש של חברת התעופה השוויצרית SWISS Airlines. השנה כאמור נבחר להוביל את הצוות העיצוב של אירוויזיון 2025 כמנהל האמנותי. במסגרת תפקידו, דנוב אחראי על השפה החזותית של התחרות שכוללת את המיתוג, לוגו, גלויות, פרסומים ומודעות בפרינט ובמדיה החברתית, המסכים בתחרות עצמה והוידאו ארט.




במרכז העיצוב דנוב בחר את הלב שמתכתב עם הסלוגן "אחדות מעצבת אהבה" – Unity Shapes Love. הלב חוזר בצורה רפטטיבית כדי ליצור אלמנטים חזותיים משתנים ותנועתיים במגוון דרכים. בדומה לאלמנט הזוהר הצפוני/אקוולייזר של שנה שעברה, גם השנה נבחר אלמנט רפטטיבי שמיתרגם טוב בווידאו ארט (video art) ומושן דיזיין (motion design), שהם הגרפיקה ה"זזה" והמשתנה שאנו רואים במדיה ועל המסכים.

החזרתיות של הלבבות יוצר מראה מפוקסל ותנועתי ומייצג את טרנד הפיקסול בהשראת משחקי המחשב הקלאסיים והארקייד שחזרו לאופנה בשנים האחרונות. הלבבות והצבעים המשתנים יוצרים תנועתיות ומתכתבים עם טרנד ה"גרדיאנט" (מדרג צבעים) שמוביל מיתוגים עכשווים רבים. ראינו דגש על הטרנד הזה ועל בחירת צבעים חזקים ובסיסיים גם בשנה שעברה בנושא ובמיתוג של  האירוויזיון במאלמו.

ההרים שראינו בכל ההדמיות של הבמה גם משתקפים בעיצוב ובעיקר בתנועת הפיקסלים בגרפיקות הזזות שיוצרות לעיתים אפקט של הרים. הבחירה בהרים לבמה נעשתה במחשבה על המדינה המארחת, שוויץ, ועם הרי האלפים המאפיינים אותה, ולכן ההמשכיות שלהם למיתוג הכללי יוצרת עוד קשר בין העיצוב לבין שוויץ. 

העיצוב גם מושפע מהדמוקרטיה הישירה השווייצרית, שסובבת סביב הקשבה ודיאלוג תמידי של הנבחרים עם העם. דנוב אמר "בעיצוב אנחנו מספרים את הסיפור של שוויץ, שוויץ היא מדינה שבה אנחנו מקשיבים אחד לשני, ואם מקשיבים אחד לשני מוצאים אהבה".




 

View this post on Instagram

 

A post shared by Eurovision Song Contest (@eurovision)

הלוגו

התכתבות ברורה של הלב המזוהה עם הלוגו הכללי והגנרי של תחרות האירוויזיון ועם האופן בו מציגים את הדגלים בתוך הלבבות. כל שנה הלוגו מוצג מחדש עם הדגל של המדינה המארחת ויוצר אחידות לאורך השנים לאירוויזיון כמותג בפני עצמו. הוא הוצג לראשונה בשנת 2004, וב-2015 לרגל חגיגות 60 שנה לאירוויזיון הוא עבר חידוש וליטוש קל והפך נקי ומודרני יותר. בנוסף, לאיגוד השידור האירופי (EBU) יש לוגו נפרד משל עצמו (והוא לא אסתטי במיוחד בצורה עקבית).

הלוגו מורכב מפיקסלים בצורת לבבות שיוצרים לב אחד בצורה של לב האירוויזיון הקלאסי. השימוש באדום נובע מהדגל השוויצרי (צלב לבן על רקע אדום) ומהעובדה שזה לב ובדרך כלל מיוצג בצבע אדום. כדי שהפיקסלים יבלטו, מיקמו אותו על רקע שחור או לבן. בגלל השימוש בפיקסלים יש פה את דילמת ה"נקראות" שלו כשמציגים אותו על משטחים ורקעים משתנים שהם צבע אחיד. למשל, במקרה של מדבקה עם רקע שקוף על חלון, יש סיכוי ש"פיקסלים" ילכו לאיבוד. מצד שני, לפיקסלים יש תנועתיות יפה שלא נראית כמו בלוק או גוש ותמיד תיראה טוב בנגטיב (תשליל) או בכל צבע אחיד.

הבחירה בלב גם נעשתה תוך מחשבה רבה על מושן דיזיין ווידאו ארט (הגרפיקה ה"זזה" והמשתנה שאנו רואים במדיה ועל המסכים). השימוש בלוגו ככללותו הוא לא מובן מאליו. על מנת ליצור המשכיות, דנוב משמש בלב כפיקסל בכל הצורות והאלמנטים. ניתן לראות המשכיות דומה גם במיתוג של ישראל ב-2019 עם הכוכב והמשולשים שלו ששומשו בצורה רחבה, אבל זה לא נעשה בצורה מוחלטת כמו במיתוג של דנוב, שמייצג מגמה כללית בעיצוב בכל הנוגע למינימליזם בכמות האלמנטים היוצרים שפה עיצובית אחידה.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Eurovision Song Contest (@eurovision)




הסלוגן

הסלוגן הנבחר שילווה את המיתוג של אירוויזיון 2025 הוא "Unity Shapes Love" (בעברית: "אחדות מעצבת אהבה") – שגם מתכתב עם הסלוגן של השנתיים הקודמות ("United by Music") וגם עם הלבבות של המיתוג כסמל לאהבה. הסלוגן של השנתיים הקודמות לא נעלם מחיינו, הוא ילווה גם השנה את העיצובים ואת התחרות, אך למארחת השנה יש גם סלוגן משל עצמה. דנוב אמר שהסלוגן נבחר בגלל "הרעיון הכללי שאחדות מעצבת אהבה וזה הגיע מהתובנה שכשאנחנו מקשיבים אחד לשני אנחנו מוצאים אהבה". התובנה הזו עומדת במרכז העיצוב והסלוגן וכמובן בבחירת הלב.

שנה שעברה "United by Music" המשיך כסלוגן מ-2023 ויצר תכתיב מסויים על דרך העיצוב והבחירה בגופנים. עד 2024, כשניגשו לעצב את האירוויזיון כל שנה, העיצוב נבע מעיצוב הלוגו והסלוגן, ולכן 2024 הייתה שנה שונה מבחינת תהליך העיצוב. התהליך הרגיל לאורך השנים התחיל בסיעור מוחות על הסוגייה של מה כל מדינה רוצה לשקף ואיך היא רוצה להציג את עצמה באותה השנה. לדוגמא אירוויזיון 2019 בתל אביב, הסלוגן היה "Dare to Dream" (בעברית: "להעז לחלום") והלוגו כלל כוכב עם פאנלים שהיווה בסיס לשאר השפה החזותית ושגם תורגמו לעיצוב הבמה. בגלל שלקראת אירוויזיון 2024 הוחלט להשאיר את הסלוגן של השנה הקודמת לא עיצבו לוגו מיוחד והסתפקו בסלוגן באותיות עבות וברורות. דבר זה חסך את השלב הראשוני של העיצוב וכבר הכתיב מעצמו כיוון ספציפי שיש להתחשב בו, ובהשראתו יוצרים את שאר העיצוב. 

לטעמי, החופש לבחור את הסלוגן נותן יותר חופש עיצובי לבחירת הנושא בהשראת המילים ומה שהמדינה המארחת בוחרת לייצג. בדומה לשנים הקודמות, חוץ מ-2024, העיצוב מבטא את הסלוגן. מה שהיה הגיוני לאירוויזיון 2023 לא התחבר בכלל למארחת שוודיה ולעיר מאלמו. משחק המילים United (בעברית: "מאוחד") מ-United Kingdom (בעברית: "הממלכה המאוחדת"), והאחדות בין המארחת בריטניה למנצחת אוקראינה היה הגיוני למדי והתחבר באותה השנה. ב-2024 זה לא התאים בכלל וגרם לעיצוב להיות תלוש ולא קשור. 

השנה נתנו למנהל האמנותי יותר חופש, וכמובן את האופציה למארחת שוויץ להוסיף סלוגן משל עצמה. להבדיל משנים קודמות הוא בחר את הלוגו, הסלוגן ושאר האלמנטים במקביל וחשף אותם בעת ובעונה אחת.




הגופן

הגופן הנבחר הוא "EuroTime" כגופן הראשי שבמרכז המיתוג. המעצב השוויצרי איאן פארטי (Ian Party) עיצב אותו במיוחד לתחרות השנה. לפארטי קריירת עיצוב מרשימה, והוא עיצב בין היתר את הפספורט השוויצרי. הגופן המשני הוא "SwissTime" וישמש לכל הטקסט הרץ. שני הגופנים מזכירים בנראות שלהם גופנים שוויצרים קלאסים, ואנחנו רואים שילוב ישיר של תרבות העיצוב המקומית. בתי העיצוב השוויצרים אחראים בין היתר על הגופן הנפוץ ביותר שקיים, "Helvetica", שפותח ב-1957, ושמו נובע מהמילה הלטינית "Helvetia" שהיא שמה הרשמי של שוויץ. המעצב סיפר שכדי לעצב את הגופן השנה הם בדקו את שתי התחרויות האחרונות, בליברפול השתמשו בפונט סאן סריפי "Sans Serif" (חלק ללא קצוות) ובמאלמו באותיות גדולות בלבד (all CAPS), הם רצו לשנות גישה השנה וליצור גופן יותר מסורתי, סריפי (Serif) המתכתב עם התרבות השוויצרית, ללא אותיות גדולות בלבד, שלא יהיה ירגיש צועק מדי.

השימוש בגופן מסורתי בנראות שלו, יוצר ניגודיות לעיצוב המודרני ובכך משחק על מסורת וקידמה ביחד. ללא ספק מחשבה רבה על הצורה בה שוויץ רוצה לייצג את עצמה בתחרות דרך העיצוב. אנו רואים את זה גם בעיצוב הבמה עם המשחק בין הניאון והרים האלפים. גם בסרטון החשיפה ישנו דגש רב על העבר, משהו שלא ראינו מזמן באירוויזיון. 

מפניה שנעשתה לסטודיו, הגופן "EuroTime" לא יהיה זמין לרכישה ושימוש בעת זו, אבל הגופן המשני "SwissTime" יהיה זמין בזמן הקרוב.




צבעוניות

מג'נטה (ורוד), תכלת, שחור ואדום עומדים במרכז העיצוב, והלבבות נצבעים בהם בצורה דינאמית כדי ליצור מדרג צבעים. הצבעים יוצרים אפקט ניאון על רקעים שחורים וכהים ועונים על טרנד המשחקים הקלאסיים והארקייד שצובר תאוצה בשנים האחרונות. הבחירה במג'נטה ותכלת היא מהצבעים הקלאסיים של האירוויזיון, שחור נבחר כצבע בסיס ואדום מייצג את שוויץ. העיצוב שונה בבסיסו משנה שעברה בו הצבעים הנבחרים שדרו צבעוניות רבה. פה, המעצב בחר להשתמש ברקע, במקרה הזה שחור, כדי להקפיץ את הצבעים החוצה. בשימושים השונים השימוש הוא רק בצבעים וללא הרקע השחור, שיוצרים בלוקים תנועתיים של צבע. 

המנהל האמנותי שיתף שבגלל שתהליך העיצוב נעשה יחסית מוקדם השנה, היו אפשרויות תיאום רבות עם שאר חלקי ההפקה, כולל מעצב הבמה.

האם העיצוב יתיישן כהלכה או ישאר טרנדי בלבד? נראה בעתיד. לטעמי האישי יש בו משהו שיכול להיראות טוב כרטרו במרוצת השנים, אבל הוא כבר משתמש באלמנטים של רטרו אז אולי ייחשב כעל זמני. מה שבטוח, העיצוב מוצלח יותר ומקורי יותר מזה של השנה שעברה.

 

מקור: LogopediaEurovision, arturdeyneuve.com

אירוויזיון 2025: תחרות האירוויזיון ה-69 תיערך בעיר באזל שבשוויץ ב-13, 15 ו-17 במאי. זאת תהיה הפעם השלישית שבה תארח שוויץ את התחרות, לאחר שאירחה אותה בפעם האחרונה ב-1989 בעיר לוזאן. האולם המארח של התחרות הוא "St. Jakobshalle", המכיל 12,400 מקומות. זאת הפעם הראשונה שבאזל מארחת את התחרות.




רוצים להישאר מעודכנים? רוצים לקבל את כל חדשות האירוויזיון ישירות לטלפון הנייד ברגע פרסומם? לחצו על הפעמון הכחול המופיע בצד ימין למטה – וכל פעם שתצא ידיעה חדשה הקשורה לאירוויזיון – אתם תהיו הראשונים לדעת!

הרשם
שלח התראה
guest
1 תגובה
החדש ביותר
הישן ביותר האהוב ביותר
Inline Feedbacks
View all comments
פזית
פזית
22 days ago

כתבה מעניינת מאוד – תודה