אירוויזיון 2024 רק יצא לדרכו וכבר מספק פרובוקציה ראשונה – נציג שוודיה באירוויזיון 2011 עלה לבמה כקטע הפתיחה של חצי הגמר הראשון, כשעל ידו כאפייה בצבעי שחור ולבן. כל הפרטים בכתבה.

חצי הגמר הראשון של אירוויזיון 2024 יצא לדרכו עם קטע הקישור הראשון בו הופיעו שלושה אמני עבר באירוויזיון – אלני פוריירה (Eleni Foureira), נציגת קפריסין באירוויזיון 2018 עם השיר "Fuego", צ'אנל (Chanel), נציגת ספרד באירוויזיון 2022 עם השיר "Slomo" ואריק סעדה (Eric Saade), נציג שוודיה באירוויזיון 2011 עם השיר "Popular". סעדה הוא זמר שוודי ממוצא פלסטיני שידוע בהתבטאויותיו התדירות והנוקבות נגד ישראל. סעדה לא פסח על ההזדמנות לנצל את הבמה כדי לעורר פרובוקציה נוספת.




שלושת הזמרים ביצעו את שיריהם מהתחרות והביאו לבמה הופעה ברוח הסלוגן השנתי "United By Music". למרות האחדות המובטחת, אריק סעדה עורר סערה (במיוחד בשולחננו בחדר העיתונאים במאלמו) כאשר הגיח לבמה עם כאפייה על ידו.

הכאפייה, מלבד להיותה הצהרה אופנתית – הפכה לסמל פוליטי לכל דבר. היא מזוהה עם תנועת ההתנגדות הפלסטינית, רבים מהמפגינים האנטי-ציוניים עוטים אותה בהפגנותיהם ואף עוטים אותה על צוואריהם של פסלים אייקוניים כמו בנג'מין פרנקלין לפני מספר חודשים בארה"ב. לא די בכך, הכאפייה מזוהה עם ההתנגדות הפלסטינית כבר שנים – כגון בתקופת האינתיפאדה הראשונה כשייכותה למנהיג אש"ף (ומאוחר יותר יו"ר הרשות הפלסטינית), יאסר ערפאת.

איגוד השידור פרסם בתגובה למקרה: "תחרות האירוויזיון הוא מופע חי. כל המשתתפים מודעים לחוקי התחרות, ואנו מתנצלים שאריק סעדה בחר לסכן את האופי הלא פוליטי של האירוע". איגוד השידור האירופי הבטיח לבדוק את הדברים ולספק תשובות בהמשך.

בשלב זה איגוד השידור האירופי החליט שלא להעלות את הקטע של הזמר השוודי-פלסטיני לרשתות החברתיות.




לא די בכך, לפני מספר ימים כשדווח על הופעתו העתידית בקטע הקישור באירוויזיון, הספיק הזמר לשחרר הצהרה נוספת נגד ישראל:

"ראשית..זה מסר של אהבה. כאשר בלתי אפשרי לעטות סמל אתני ב'עולם החופשי' לכאורה, זה חשוב לי מתמיד לקחת חלק. התנהלות איגוד השידור האירופי היא חרפה. הם לא מרשים אף סמל פלסטיני בתוך האולם, כשסמלים של כל תרבות אחרת מתקבלים בברכה. הסלוגן 'United By Music' (אם אתם לא פלסטיניים) הוא כבר בדיחה. כשמשדרים את הפרופגנדה הישראלית בפריים טיים לכל העולם ואז מתרכזים בהחרמת הדגל הפלסטיני? לכן, זה קריטי מתמיד שאהיה מיוצג על הבמה הזו. אתם יכולים לקחת את הסמלים שלנו, אבל אתם לא יכולים לקחת את נוכחותנו. אוהב אתכם".

כפי שניתן לראות, הזמר לא מדייק בפרטים, שהרי דגל הרשות הפלסטינית אינו היחיד שאסור להכנסה אל אולם האירוויזיון. דגלים נוספים שלא אושרו על ידי איגוד השידור האירופי הם דגל קוסובו, דגל נגורנו קרבאך ועוד. כל שנותר לקוות הוא שהזמר לא ינצל את פלטפורמת האירוויזיון לרעה ולפרובוקציה כנגד ישראל, ובנימה אישית – שרשת הטלוויזיה השוודית תשקול בשנית את השתתפותו בקטע האומנותי.

אירוויזיון 2024: תחרות האירוויזיון ה-68 תיערך בעיר מאלמו שבשוודיה ב-7, 9 ו-11 במאי. זאת תהיה הפעם השביעית שבה תארח שוודיה את התחרות, לאחר שאירחה אותה בפעם האחרונה ב-2016 בעיר שטוקהולם. האולם המארח של התחרות הוא "Malmö Arena", אשר אירח את התחרות גם ב-2013, ומכיל בתוכו כ-15,500 מושבים.




רוצים להישאר מעודכנים? רוצים לקבל את כל חדשות האירוויזיון ישירות לטלפון הנייד ברגע פרסומם? לחצו על הפעמון הכחול המופיע בצד ימין למטה – וכל פעם שתצא ידיעה חדשה הקשורה לאירוויזיון – אתם תיהיו הראשונים לדעת!

מחפשים צלם ברית בנשר והסביבה? הכנסו עכשיו!