אירוויזיון 2024: רשת הטלוויזיה השוודית והפקת התחרות ייקחו חלק גדול ומשמעותי יותר בהחלטה על סדר השירים בגמר האירוויזיון שייערך ב-11 במאי. כל הפרטים בכתבה. 

רשת הטלוויזיה השוודית SVT ממשיכה לייצר שינויים בתחרות האירוויזיון ומשנה את הדרך בה ייקבע סדר הופעות השירים בגמר הגדול. בשנים קודמות שיטת סדר ההופעות בגמר עבדה בדרך הבאה: המדינה המארחת מגרילה את מספר השיר שלה באופן רנדומלי, בזמן שכל יתר המדינות שעלו לגמר חולקו בעזרת הגרלה לחלק הראשון של המופע (שירים 1-13) או לחלק השני של המופע (שירים 14-26). את השיבוץ הסופי בכל חלק במופע קבעה ההפקה בהתאם לסגנון השירים ואיכותם.

באופן לא מפתיע, השוודים שכל כך אוהבים לבצע שינויים בפורמט המוכר והאהוב, משנים שוב את כל התמונה! חלוקת ההגרלה תתבצע בצורה שונה, כאשר בהגרלה יהיו שלוש קטגוריות: חלק ראשון (שירים 1-13), חלק שני (שירים 14-26), ובחירת ההפקה. קטגוריית 'בחירת ההפקה' שנוספה השנה תאפשר להפקה שליטה גדולה יותר בשיבוץ סדר השירים בגמר.




איך זה הולך לעבוד?

בתוך הסל יהיו 25 פתקים (זאת מכיוון ששוודיה, המדינה המארחת, כבר הגרילה את שיבוצה בגמר והיא זאת שתפתח אותו כשיר מס' 1). כל מדינה תוציא פתק מתוך הסל שיכיל שלושה סוגי פתקים כפי שצוינו קודם לכן. בסל יהיו 6 פתקים של החלק הראשון, 6 פתקים של החלק השני, ו-13 פתקי בחירת ההפקה. מדינה שתגריל את פתק בחירת ההפקה תאפשר להפקה לקבוע אם המדינה תשובץ בחלקו הראשון או השני, ובנוסף לקבוע את השיבוץ הסופי בסדר השירים בגמר.

הפקת האירוויזיון טוענת שהסיבה לשינוי היא כדי לאפשר למפיקי התחרות שליטה גדולה יותר על סדר השירים בגמר הגדול, במטרה להבליט את השירים וליצור את סדר ההופעה המרגש והמגוון ביותר. לטענתם, כך לא יווצר מצב שבו שירים דומים בסגנונם יעלו זה אחר זה לבמה ו"ישעממו" את קהל הצופים.

לעומת זאת, ברשתות החברתיות סבורים שמדובר ברעיון לא טוב אשר פוגע בתחרות: חובבי האירוויזיון הגיבו ופרסמו שמדובר בהשתלטות של ההפקה על סדר השירים שלעיתים עשוי להשפיע על התוצאות, שכן מדינות אשר מופיעות בתחילת המשדר זוכות להצלחה נמוכה יותר ממדינות שמופיעות לקראת סופו, ולכן רצוי שסדר השירים יקבע בהגרלה ויאפשר הזדמנות שווה לכל שיר בצורה רנדומלית.

רשת הטלוויזיה השוודית שיתפה כי צפויים עוד מספר שינויים מרגשים בדרך אשר ייחשפו בקרוב, ומבהירה ששיטת ההצבעה בחצאי הגמר (בה מצביע הקהל בבית), ושיטת ההצבעה בגמר הגדול (בה ההצבעה תתחלק בין הקהל לשופטים), תישאר כמו שהיא גם השנה.




שינויים משמעותיים נוספים בתחרות

מוקדם יותר השנה הוחלט לשלב הופעות חיות ומלאות של מתמודדי הגמר גם בשלב חצי הגמר, בין השירים המתמודדים. שינוי זה מגיע לאחר שבשנים הקודמות הוקרנו בחצאי הגמר קליפים קצרים של ההופעות המצולמות, והשנה לראשונה ישודרו ההופעות במלואן. בחצי הגמר הראשון שייערך ב-7 במאי יופיעו בריטניה, גרמניה ושוודיה, ובחצי הגמר השני שייערך ב-9 במאי יופיעו איטליה, ספרד וצרפת. נדגיש כי מדינות אלו לא יועמדו להצבעת הקהל בחצאי הגמר.

בנוסף, השנה לעומת שנים קודמות, תפתח ההצבעה בגמר רגע לפני ביצוע השיר הראשון. הצופים בבית יוכלו להצביע בזמן ביצוע השירים, במקום לחכות עד סיום ההופעות של כל המדינות, כפי שהיה נהוג מאז כניסת הצבעת הקהל באירוויזיון 1997, פרט לשנים 2010-2011 שבהן ההצבעה נפתחה כבר בתחילת הערב – בדומה להשנה.

עוד נמסר כי למעריצי התחרות במדינות שאינן משתתפות באירוויזיון (מדינות שנכללות תחת הצבעת "שאר העולם") יהיו כעת 24 שעות להצביע לשירים האהובים עליהם לפני תחילת כל אחת מההופעות החיות.

שינויים אלה מצטרפים לשינויים בשיטת ההצבעה שנקבעו לקראת אירוויזיון 2023. השינוי המרכזי שנעשה הוא שינוי שיטת ההצבעה בחצאי הגמר, בו לראשונה מ-2009 ניתנת לקהל בבית 100% בחירה לשירים אשר יעפילו לגמר, ללא התערבות השופטים, וזאת לעומת שנים קודמות בהם העולים נקבעו ע"י 50% הצבעת הקהל ו-50% הצבעת השופטים.

מקור: eurovision.tv.

אירוויזיון 2024: תחרות האירוויזיון ה-68 תיערך בעיר מאלמו שבשוודיה ב-7, 9 ו-11 במאי. זאת תהיה הפעם השביעית שבה תארח שוודיה את התחרות, לאחר שאירחה אותה בפעם האחרונה ב-2016 בעיר שטוקהולם. האולם המארח של התחרות הוא "Malmö Arena", אשר אירח את התחרות גם ב-2013, ומכיל בתוכו כ-15,500 מושבים.




רוצים להישאר מעודכנים? רוצים לקבל את כל חדשות האירוויזיון ישירות לטלפון הנייד ברגע פרסומם? לחצו על הפעמון הכחול המופיע בצד ימין למטה – וכל פעם שתצא ידיעה חדשה הקשורה לאירוויזיון – אתם תיהיו הראשונים לדעת!