ראיון מיוחד: אלינה נצ'אייבה (Elina Nechayeva), נציגת אסטוניה לאירוויזיון 2018, מספרת לנו על השתתפותה בתחרות, הופעותיה בישראל במסגרת פסטיבל "MustonenFest", הצטרפותה של אסטוניה לאירוויזיון הילדים, ומה המסר שלה למתמודדי אירוויזיון 2024?

אלינה נצ'אייבה (Elina Nechayeva), נציגת אסטוניה לאירוויזיון 2018 שנערך בליסבון שבפורטוגל, הגיעה בשבוע שעבר להופיע בפעם השנייה בישראל במסגרת פסטיבל "MustonenFest", שמטרתו לחזק את הקשר התרבותי בין אסטוניה וישראל. הפסטיבל התקיים השנה בפעם ה-11, כאשר מדי שנה הוא מתקיים במשך כ-5 שבועות ברחבי הארץ בחודשים פברואר-מרץ.

רגעים ספורים לפני הופעתה בירושלים, פגשנו את אלינה לריאיון ושוחחנו על מגוון נושאים בתחום האירוויזיון, חוויות שהיא זוכרת מהשתתפותה באירוויזיון שנערך בליסבון, ושוחחנו עימה על ההופעות שלה בתל אביב ובירושלים. נזכיר שזו הפעם השנייה שבה אנחנו פוגשים את הזמרת האהובה, וניתן לצפות כאן בראיון הקודם שערכנו איתה לפני כשנתיים.




זו הפעם השנייה שלך בישראל?

"פעם שלישית האמת. זו הפעם השנייה שאני מופיעה כאן, ובפעם הראשונה שביקרתי חקרתי את הארץ היפהפייה הזו כתיירת".

אסטוניה הצטרפה לתחרות האירוויזיון בשנת 1994 והשנה אסטוניה מציינת 30 שנות השתתפות בתחרות. מה את חושבת על אסטוניה באירוויזיון?

"אני חושבת שההשתתפות הראשונה שלנו הייתה מאוד יפה, ואת האמת שבימי בית הספר סילבי וראייט (Silvi Vrait, נציגתה הראשונה של אסטוניה) הייתה המורה שלי לאנגלית והיה לי הכבוד להיות תלמידה שלה. אני חושבת שזה מסע יפהפה בשביל אסטוניה, להשתתף בתחרות האירוויזיון במשך 30 שנה, ואני שמחה להיות חלק מהמסע הזה".

זו שמחה גדולה לראות את אסטוניה מתפתחת בתחרות האירוויזיון ומציגה את עצמה בפני כל אירופה, ישראל, ושאר העולם שצופה באירוויזיון. מהן החוויות הכי משמעותיות שאת לוקחת מאירוויזיון 2018 בליסבון?

"כל החוויה הזו הייתה בלתי נשכחת. אני חושבת שזו הייתה אחת החוויות המאירות והיפות בקריירה שלי עד כה. למרות שיש עוד כמה רגעים לא פחות יפים, זו באמת הייתה אחת החוויות המאירות בזכות המעריצים המדהימים, הארנה היפהפייה, הים, וכל התחרות הזו היא מסיבה אמיתית לאוהבי מוזיקה".

"La Forza", שירך לאירוויזיון, הוא שיר האופרה שהגיע למקום הכי גבוה בתולדות האירוויזיון. לפי החוויה שלך, האם האירוויזיון הוא פלטפורמה טובה להציג בפני הצופים את סגנון האופרה?

"אני חושבת שכשיר אופרה, המקום השמיני היה באמת מדהים כי בשבילנו האירוויזיון מושתת על ז'אנרים פופולריים יותר, על שואו, לבוש משוגע וכו', אז חשבתי שעם "La Forza" זו הייתה הצלחה כבירה להגיע למקום השמיני. אני חושבת שזה דבר מדהים, להציג ז'אנר שונה לתחרות האירוויזיון ולא רק פופ, רוק והסגנונות שכולנו מכירים ואוהבים".




ידוע שאופרה היא סגנון שהוא מאוד בריא למוח, מכיוון שהיא עוזרת לחשיבה יצירתית, ולאנשים טכניים זה מקדם את האיזון בין צדי המוח. מה דעתך?

"כן, בהחלט, אני מסכימה. מה שבאמת שימח אותי היה הפידבק מאנשים על כמה שהוא יוצר עבורם אווירה חדשה, וכשהם הרגישו רע השיר נתן להם לחוות שיפור רגשי ובריאותי. כל כך שמחתי לשמוע מהם על זה. הדבר הכי חשוב היה שאפילו צעירים בני 12-15 אמרו לי: 'אלוהים אדירים, בזכותך גילינו את האופרה ואנחנו מקשיבים למוזיקה קלאסית' ואני חושבת לעצמי, זו המתנה הכי גדולה שיכולתי לקבל".

אסטוניה הצטרפה בשנה שעברה לאירוויזיון הילדים בפעם הראשונה, כששלחה את הזמרת ארהאנה סנדרה ארבמה (Arhanna Sandra Arbma), עם השיר "Hoiame Kokku". מה דעתך על כך שאסטוניה השתתפה לראשונה באירוויזיון הילדים?

"אני חושבת שזה דבר מדהים ואני מקווה שאסטוניה תיקח חלק באירוויזיון הילדים גם בעתיד, כי זה מאוד חשוב גם לגדל דור חדש של כישרונות צעירים ולתת להם את ההזדמנות להרגיש את הבמה הגדולה ולחוות את כל זה".

השתתפות הבכורה באירוויזיון הילדים: ארהאנה סנדרה ארבמה (Arhanna Sandra Arbma), מופיעה באירוויזיון הילדים 2023 שנערך בניס, צרפת.

אירוויזיון הילדים קיבל המון ביקורת שלילית בגלל שלוקחים ילדים ונותנים להם להופיע בתנאים כאלו של תחרות, חזרות ולוחות זמנים צפופים…

"אם הילדים ירצו בעתיד להיות סופרסטארים, פרפורמרים וזמרים – אלו החיים, אלו יהיו חייהם, וככל שהם יהיו מודעים לכך ויכירו את זה קודם, יהיה להם טוב יותר, כי אז הילדים יוכלו לנסות, להבין ואולי להגיד 'אוקיי, כנראה שזה לא בשבילי'. הם לא ישקיעו חצי מחייהם בלימודי שירה ואז יגלו שבסופו של דבר זה יהיה דבר שהם לא ירצו לעשות, אז ככל שהם יתחילו מוקדם יותר, כך זה יהיה עבורם טוב יותר".

מהניסיון האישי שלך כמתמודדת באירוויזיון, מהי העצה הכי טובה שאת יכולה לתת למשתתפי אירוויזיון 2024 ולנציגי אסטוניה, ויסמינוסט ופולופ (5Miinust & Puuluup)?

"אני בטוחה שהם הולכים להנות מהחוויה הזו, כי זה כל כך כיף והחברה טובה. השנה היה לי גם הכבוד להיות חברת צוות השיפוט בקדם האירוויזיון האסטוני "Eesti Laul" בחצי הגמר ובבחירת השירים מתוך כ-300 שירים שנבחנו על מקום בחצי הגמר או בגמר. אני חושבת שיש להם שיר מאוד מיוחד שבלט מתוך רשימת 300 השירים שהייתי צריכה לשמוע ואני מאחלת להם פשוט להנות מהחוויה הזו".

ויסמינוסט ופולופ (5Miinust & Puuluup), נציגי אסטוניה לאירוויזיון 2024 שייערך במאלמו, שוודיה.




מילאת בקדם האירוויזיון האסטוני שלושה תפקידים שונים: כמתחרה ב-2018 וב-2022, כמנחה ב-2017 וכחברת צוות השיפוט השנה. מה תוכלי לספר על "Eesti Laul" שאנחנו לא יודעים עליו בישראל?

"יש לי הרבה לספר (צוחקת). את האמת זו בהחלט פלטפורמה מעולה להציג פרויקטים לאמנים מנוסים או בתחילת דרכם, אבל אני יכולה להגיד שזה פרויקט מאוד יקר, בגלל שכל הדברים שנעשים על הבמה – אתה משלם מכיסך. אין מימון ממשלתי או עזרה כספית מרשות השידור, כך שמה שאתם רואים על בימת התחרות "Eesti Laul" אלו עבודות קשות מאוד שאמנים השקיעו בכוחות עצמם. בכל פעם שאני רואה פרפורמרים נהדרים או מופע שלהם, אני שמחה עבורם כי זו באמת עבודה מאוד קשה".

קויט טומה (Koit Toome) ולאורה פולדברה (Laura Poldvere), נציגי אסטוניה באירוויזיון 2017 שנערך בקייב, אוקראינה. נבחרי קדם האירוויזיון האסטוני "Eesti Laul" אותו הנחתה אלינה.

הזכרת שאין מימון חיצוני להופעות של המתמודדים בקדם האירוויזיון האסטוני. כשהתמודדת באירוויזיון היית צריכה לעשות מגבית עבור השמלה המדהימה שעלית איתה לבימת התחרות.

"כן. האמת שזה לא היה ספציפית עבור השמלה. את השמלה אני תפרתי בעצמי, בעצם ללא חומרים. היינו צריכים להזמין מחוץ לארץ חומרים כי באסטוניה לא הייתה כזו כמות של בד לבן, מכיוון שכל השטח של השמלה היה 52 מטר מרובע, אבל החלק היקר היה בעיקר ההעמדה. הפנסים שהיו באולם היו מיובאים מגרמניה והיו מאוד יקרים ובגלל זה המופע והשמלה היו מאוד יקרים. אחרי המופע הייתי צריכה להופיע עבור כל התומכים המדהימים שהתגייסו, והופעתי עבורם במשך שנתיים בחינם, אז (צוחקת) עשיתי בסופו של דבר את העבודה (טופחת על השכם)".

בשנת 2022 הופעת עם "תזמורת הקאמרטה של ירושלים" במסגרת המופע "Estonian Celebration", השנה את מופיעה עם "התזמורת הסימפונית של ירושלים" במסגרת המופע "MustonenFest". איך את מרגישה לעבוד עם התזמורת הסימפונית בפעם הראשונה?

"אני נדהמת ושמחה, וזה תענוג לשמוע את האנשים מנגנים כל כך יפה. זה כל כך חשוב לשיר עם תזמורות טובות וזמרים טובים כי אז את מתחילה לשיר יותר טוב. כשכל הכינורות לצדי בזמן שאני שרה את "הרקוויאם" של ג'וזפה ורדי (Giuseppe Verdi), והם מנגנים כל כך יפה, כל כך מחוברים, אז אני פשוט זורמת יחד איתם ועם המוזיקה וזו אווירה כל כך טובה".

בעיבוד של "La Forza" למופע הקרוב החלטת לוותר על הפורטמנטור (צליל הבס היורד שמופיע בתחילת הפזמון הראשון ובסוף השיר). למה הוחלט בסופו של דבר לוותר עליו בהופעות שלך בישראל?

"אני חושבת שהסיבה העיקרית היא שבשיר עצמו, כשאני מופיעה רק עם תזמורת, אל מול תזמורת וליווי אינסטרומנטלי, יש מוזיקה אלקטרונית שמתנגנת ברצועת השיר המוקלטת בליווי האינסטרומנטלי, אבל רק עם תזמורת אין מוזיקה אלקטרונית והליווי מורכב רק מכלים אמיתיים וזו בעצם הסיבה שיש כאלו הבדלים".




האם תשתמשי שוב בפורטמנטור בעיבודים עתידיים של השיר?

"יש לי המון גרסאות שונות לשיר "La Forza" כשאני שרה בהופעה חיה, למשל רק עם פסנתר, או עם קוורטט, או עם תזמורת, זה גם תלוי באיזו סוג של תזמורת מדובר. אם זו תזמורת קטנה למשל, זו תהיה גרסה עדינה. כך שיש לי המון גרסאות לשיר הזה, אבל אולי בעתיד אני אצור גרסאות נוספות, אז נראה".

ב-27 בפברואר הופעת בתל אביב עם "החמישית" של פרנץ שוברט (Franz Schubert) ועם "To The Mother" של פטר ואהי (Peeter Vahi), וב-28 בפברואר הופעת בירושלים עם "הרקוויאם" של  ג'וזפה ורדי (Giuseppe Verdi). איזה מידע תוכלי לתת לנו על ההופעות בישראל ועל הופעות עתידיות?

"ב-27 בפברואר ההופעה הייתה מדהימה, וכל כך אהבתי את הקהל שמאוד תמך ועודד אותי. זו הייתה תגובה מדהימה ליצירה הזו כי היצירה של פטר ואהי, "To The Mother", לדעתי זו אחת היצירות המסובכות ביותר שאי פעם שרתי בגלל שהתווים מאוד נמוכים יחד עם תווים וירטואוזיים מאוד וגבוהים. התזמורת לא ממש מלווה אותי ואני צריכה לשיר באופן שונה מכיוון שהשיר נכתב במקור לקול של גבר ואני צריכה בעצם לשיר נמוך ובקול גברי יותר מהקול שלי, כך שזה דבר מאוד מאוד מסובך, אבל אני חושבת שהקהל מאוד העריך את זה.

ב-28 בפברואר אני שרתי את "הרקוויאם" של ורדי, שזה מאוד שונה. זו יצירה מאוד דרמטית כך שאני צריכה להפוך כאן מסופרן קולורטורה (באיטלקית: לצבוע, סופרן שדורש גמישות קולית, מנעד גבוה וקישוטים קוליים רבים) לסופרן דרמטי (סופרן עוצמתי ונוקב שדורש לשיר בחוזקה), דבר שדורש לא מעט עבודה קולית, זה מאוד לא פשוט, אבל (מחייכת וקורצת) אני אצליח לעשות את זה!".

האם את מתכננת בעתיד לחזור לקדם האירוויזיון האסטוני ולייצג את אסטוניה באירוויזיון פעם נוספת?

"אולי, אי אפשר לדעת, זה תלוי אילו שירים יהיו לי בדיסקוגרפיה. אם אני ארגיש שיהיה שיר שיתעלה על "La Forza", אז אולי יום אחד אני אנסה לבוא ולייצג שוב את אסטוניה".

האם יש לך מסר לצופי יורומיקס ולמעריצים שלך בישראל?

"כמובן! אני מאחלת לכם המון אהבה ושמחה בכל יום, ואני מקווה שתשמעו המון מוזיקה יפה שתעשה כל שנייה בחייכם יפה עוד יותר, ותודה רבה לכולם על התמיכה!".




אסטוניה באירוויזיון 2018

אלינה נצ'אייבה (Elina Nechayeva), שזכתה בקדם האירוויזיון האסטוני לשנת 2018, ייצגה את אסטוניה עם שירה "La Forza" (בעברית: "הכוח"). אסטוניה עלתה לגמר לאחר שסיימה במקום החמישי בחצי הגמר הראשון עם 201 נקודות, ובגמר הגדול הגיעה למקום השמיני עם 245 נקודות. אסטוניה דורגה בגמר ע"י צוותי השופטים במקום השישי עם 143 נקודות ואילו קהל הצופים בבית מיקם את אסטוניה במקום התשיעי עם 102 נקודות.

אירוויזיון 2024: זו תהיה ההשתתפות ה-29 של אסטוניה באירוויזיון. אסטוניה הצטרפה לתחרות ב-1994 והגיעה להישגה הטוב ביותר באירוויזיון 2001 לאחר שהזמרים טאנל פדאר ודייב בנטון, ביחד עם הצמד 2XL, זכו במקום הראשון עם השיר "Everybody".




רוצים להישאר מעודכנים? רוצים לקבל את כל חדשות האירוויזיון ישירות לטלפון הנייד ברגע פרסומם? לחצו על הפעמון הכחול המופיע בצד ימין למטה – וכל פעם שתצא ידיעה חדשה הקשורה לאירוויזיון – אתם תהיו הראשונים לדעת!