רשת הטלוויזיה השוודית חשפה את סדר ההופעות בגמר המלודיפסטיבלן שייערך בשבת הקרובה. מי יפתח את המופע? ומה מיקום השירים אומר על סיכויי הזכייה עפ"י הסטטיסטיקות? כל הפרטים לפניכם.

קדם האירוויזיון הגדול והאהוב באירופה, "Melodifestivalen 2024", מתקרב לסיומו, כאשר בשבת הקרובה (9 במרץ) ייערך הגמר הגדול באולם פרנדס ארנה (Friends Arena) בסטוקהולם. בסיום הגמר ייבחר הנציג השוודי לאירוויזיון 2024 שייערך במגרש הביתי בעיר מאלמו. לאחר חמישה מקצים ושלב גלגל הצלה, 12 שירים העפילו לשלב הגמר. הזוכה בגמר ייבחר ע"י שילוב של הצבעת הקהל (50%) וע"י הצבעת שופטים בינלאומיים (50%).

כמידי שנה, רשת הטלוויזיה השוודית SVT קובעת את סדר ההופעות בחצאי הגמר ובגמר, וגם השנה לקראת הגמר פרסמה רשת הטלוויזיה את הסדר בו יופיעו השירים שעלו לגמר. סדר השירים נקבע על ידי ההפקה במטרה ליצור מופע מגוון מוזיקלית שישאיר את הצופה מרותק למסך הטלוויזיה, בדומה לנעשה באירוויזיון.




סדר ההופעות בגמר המלודיפסטיבלן:

 

  1. Maria Sur – "When I’m Gone"
  2. Jay Smith – "Back To My Roots"
  3. Lisa Ajax – "Awful liar"
  4. Smash Into Pieces – "Heroes are calling"
  5. Cazzi Opeia – "Give My Heart a Break"
  6. Annika Wickihalder – "Light"
  7. Marcus & Martinus – "Unforgettable"
  8. Dotter – "It’s Not Easy to Write You a Love Song"
  9. Medina – "Que sera"
  10. Liamoo – "Dragon"
  11. Jacquline – "Effortless"
  12. Danny Saucedo – "Happy That You Found Me"

לחצו על שמות השירים כדי לצפות בהופעותיהם מהתחרות!

על פי הסטטיסטיקות בעשור האחרון, מאז הגדלת מספר משתתפי הגמר מ-10 ל-12, השיר שממוקם כמספר 10 בסדר ההופעות הוא בעל הסיכויים הגבוהים היותר לזכות בתחרות, כאשר בארבע תחרויות מתוך תשע (2015-2023) זכה השיר שמוקם בסדר זה – לורין (Loreen) ב-2023, קורנליה ג'ייקובס (Cornelia Jakobs) ב-2022, יון לונדוויק (John Lundvik) ב-2019 ופראנס (Frans) ב-2016. ניתן גם לראות שכל השירים הללו הגיעו לאחד מחמשת המקומות הראשונים באירוויזיון.

כשיר מספר 10 ממוקם בתחרות הנוכחית ליאמו (Liamoo) עם שירו "Dragon", למרות שבאתרי ההימורים הוא ממוקם בסביבות המקום החמישי. המובילים על פי טבלאות ההימורים הם צמד התאומים מרקוס ומרטינוס (Marcus & Martinus) עם שירם "Unforgettable", ואחריהם דני סאוסדו (Danny Saucedo) עם שירו "Happy That You Found Me". שני השירים ממוקמים בחלק השני של הגמר, וייתכן כי הופעותיהם שנחשבות זכירות ממילא, ייזכרו עוד יותר על ידי השופטים והקהל בצמוד להצבעה.




בין משתתפי הגמר ניתן למצוא שמות מוכרים רבים:

הצמד מדינה (Medina) מורכב מסמי דניאל רקיק (Sami Daniel Rekik) ומעלי ג'מאלי (Ali Jammali). ב-2021 השתתף דניאל רקיק במלודיפסטיבלן עם השיר "90-talet" אך הגיע למקום השישי בלבד בחצי הגמר השני. ב-2022 השניים איחדו כוחות והשתתפו לראשונה יחדיו במלודיפסטיבלן עם השיר "In i dimman" איתו הגיעו עד למקום השלישי בגמר. מאוחר יותר זכו השניים במקום הראשון בתחרות ההזדמנות השנייה של OGAE.

צמד האחים התאומים מרקוס ומרטינוס (Marcus & Martinus), אשר מגיעים מנורווגיה השכנה, השתתפו לראשונה במלודיפסטיבלן 2023 עם השיר "Air" ("אוויר") והגיעו למקום השני בגמר אחרי לורין (Loreen) שניצחה באירוויזיון. ב-2017 שימשו כמגישי הניקוד לתחרות מטעם נורווגיה. רבים קיוו כי הצמד ינסה את מזלו הפעם בנורווגיה אך נראה כי השניים מעדיפים להמשיך לבסס את מעמדם בשוודיה.

דני סאוסדו (Danny Saucedo) בן ה-37 מקווה לחזור ללב סצנת המוזיקה השוודית בעזרת השתתפותו במלודיפסטיבלן 2024, לאחר רצף לא מוצלח של שירים אותם פרסם לאחרונה. סאוסדו התמודד בעבר ארבע פעמים בקדם אירוויזיון השוודי. בפעם הראשונה כחלק מהלהקה E.M.D שהתמודדה במלודיפסטיבלן 2009 עם השיר "Baby Goodbye" (מקום שלישי בגמר). ב-2011 התמודד לבדו כאשר ביצע את השיר "In the Club" (מקום שני בגמר). ב-2012 ביצע את השיר "Amazing" (מקום בשני בגמר). ב-2021 ביצע בקדם אירוויזיון את השיר "Dandi dansa" (הפעם קיבל את המקום השביעי בגמר). סאוסדו משתף פעולה עם מישל זיטרון (Michel Zitron), שבעבר כתב בין היתר את השירים "Don't You Worry Child" ו-"Save The World" של סוודיש האוס מאפיה (Swedish House Mafia), ועבד בעבר עם אמנים מוכרים כמו אביצ'י (Avicii) השוודי, מרטין גריקס (Martin Garrix) ההולנדי ועוד…

דוטר (Dotter), או בשמה המקורי יוהנה ינסון (Johanna Jansson) בת ה- 36, התחרתה לראשונה במלודיפסטיבלן ב-2018 עם השיר "Cry" ולא הצליחה להעפיל לגמר. ב-2020 היא הגיעה למקום השני עם "Bulletproof" וב-2021 היא סיימה במקום הרביעי עם "Little Tot". מאז, היא הספיקה גם להפוך לאמא וגם להוציא מוזיקה בשוודית, אבל שיר המלודיפסטיבלן הקרוב שלה כולל מילים באנגלית פעם נוספת.




קאצי אופיה (Cazzi Opeia), או בשמה המקורי מואה אנה מריה קרלבקר (Moa Anna Maria Carlebecker) בת ה- 34, התחרתה לראשונה במלודיפסטיבלן 2022 כאשר הופיעה עם השיר ״I Can’t Get Enough״ עימו שהגיע למקום התשיעי בגמר. שנה לאחר מכן קאצי לקחה חלק בכתיבת השיר ״Tattoo״ שהעניק ללורין את הניצחון השני בתחרות ולשוודיה את הניצחון השביעי. בנוסף קאצי כתבה את השיר של אלקסה (AleXa), "Wonderland", שזכה בתחרות האירוויזיון האמריקאית. קאצי היא זמרת ויוצרת הכותבת שירים לאמנים בינלאומיים ובעיקר בעולם ה-K-pop כמו להקת BTS, להקת Red Velvet, להקת הבנים Stray Kids ועוד.

ליאמו (Liamoo), או ליאם קקטיאן תומסן (Liam Cacatian Thomassen), בן 26, הופיע כבר שלוש פעמים במלודיפסטיבלן בעבר. ליאמו זכה בתוכנית הריאליטי "Idol" ב-2016 והופיע לראשונה במלודיפסטיבלן ב-2018 עם השיר "Last Breath" שסיים במקום השישי. ב-2019 הוא התחרה בדואט עם האנה פרם (Hanna Ferm) והגיע למקום השלישי עם "Hold you" וב-2022 הוא סיים במקום הרביעי עם "Bluffin". לפי מידע שנמסר ל-Aftonbladet, גם בשנה שעברה הוא גם הגיע לשלבים האחרונים בבחירת המתמודדים במלודיפסטיבלן אך לא נבחר להתחרות בסופו של דבר.

מריה סור (Maria Sur) בת ה-19 פרצה לראשונה לתודעה לאחר השתתפותה במלודיפסטיבלן 2023 עם השיר "Never Give Up", איתו הגיע למקום התשיעי בגמר. סיפורה של סור, ילידת אוקראינה שברחה מהמלחמה, נגע באנשים רבים בשוודיה. בחודש יולי האחרון ערכנו ראיון עם סור שהגיעה לביקור בישראל, שם שיתפה על רצונה לנסות שוב להגיע לאירוויזיון.

ליסה אייקס (Lisa Ajax): בת 25, זכתה בתוכנית הריאליטי השוודי ״Idol״ בשנת 2014. השתתפה ארבע פעמים בקדם השוודי: ב-2016 עם השיר "My Heart Wants Me Dead" (מקום שביעי), ב-2017 עם "I Don't Give A" (מקום תשיעי), ב-2019 עם השיר "Torn" (מקום תשיעי), וב-2022 כחלק מדואט עם ניילו (Niello), כאשר הם שרו את השיר "Tror du att jag bryr mig" (מקום שישי ואחרון בחצי הגמר השני).

סמאש אינטו פיסס (Smash into pieces): להקת רוק שהוקמה ב-2008 ומאז הוציאה שבעה אלבומי אולפן, עושה קאמבק למלודיפסטיבלן לאחר ההצלחה האדירה שלה בשנה שעברה עם השיר "Six Feet Under" שהגיע למקום השלישי בגמר. מלבד השתתפותם במלודיפסטיבלן 2023, גיטריסט הלהקה בנימין ינבו (Benjamin Jennebo) השתתף בתחרות ככותב במלודיפסטיבלן 2020, כאשר היה שותף בכתיבת השיר "Troubled waters" שבוצע על ידי ויקטור קרון (Victor Crone).




Melodifestivalen 2024

מנחת התחרות היא קארינה ברג (Carina Berg), בעוד הקומיקאי ביורן גוסטפסון (Björn Gustafsson) משמש כ"סייד-קיק" (מנחה משנה).

ההצבעה בשלב המקצים תתבצע באפליקציה ותחל במהלך הביצוע של שבעת השירים, כאשר לצופים תינתן האפשרות להצביע עד חמש הצבעות בחינם לכל שיר בנפרד. לאחר סיום כל ההופעות, האומן שיקבל את מירב הקולות בסבב ההצבעה הראשון יעלה לגמר – כך שכבר בשלב זה נדע מי הזוכה בכל מקצה.

לאחר מכן, ששת האומנים שנותרו יעלו לסבב הצבעה שני. בסבב הצבעה זה, הקהל מקבל עד חמש הצבעות נוספות לכל אומן בחינם. התוצאות בסבב ההצבעה השני ייקבעו בעזרת ההצבעות מסיבוב ההצבעה הראשון, בנוסף לאופן חלוקת ההצבעה בקטגוריות הגיל שבאפליקציה בסבב ההצבעה השני: גילאי 3-9, גילאי 10-15, גילאי 16-29, גילאי 30-44, גילאי 45-59, גילאי 60-74, וגילאי 75 ומעלה. לכל קטגוריית גילאים יינתן משקל שווה בהצבעה.

השנה הציגה הפקת המלודיפסטיבלן מספר שינויים בפורמט התחרות: פורמט העולות לגמר לא ישתנה ושני השירים שיגיעו למקומות הראשון והשני בארבעת חצאי הגמר הראשונים יעפילו לגמר. חצי הגמר החמישי ששימש כגלגל הצלה בוטל כמופע יחיד ולמעשה ישמש כחצי גמר נוסף לכל דבר – לעומת שנים קודמות, האומנים שהגיעו למקומות השלישי והרביעי לא יופיעו שוב ב"גלגל הצלה", ובמקום זאת ישודר לצופים בבית סיכום מהיר של ההופעות, וקהל הצופים בבית יבחר שני שירים נוספים שיעפילו לגמר. הגמר הגדול יורכב כמדי שנה מ-12 שירים, והזוכה ייבחר ע"י שילוב של הצבעת הקהל (50%) והצבעת השופטים (50%).

שינוי נוסף שצפוי לנו הוא הגדלת מספר המשתתפים בתחרות: כל חצי גמר יורכב משישה שירים, לעומת שבעה שירים שהשתתפו עד כה בכל מקצה בשנים האחרונות, ומספר המשתתפים בתחרות יגדל מ-28 ל-30.

הזוכה בגמר ייצג את שוודיה באירוויזיון 2024 שייערך במאלמו, שוודיה.

הרשימה המלאה של הערים והתאריכים של מלודיפסטיבלן 2024:

⁃ חצי הגמר הראשון נערך ב-3 בפברואר במאלמו ארנה (Malmö Arena), מאלמו
⁃ חצי הגמר השני נערך ב-10 בפברואר בסקנדינביום (Scandinavium), גטבורג
⁃ חצי הגמר השלישי נערך ב-17 בפברואר בוידה ארנה (Vida Arena), וקשה
⁃ חצי הגמר הרביעי נערך ב-24 בפברואר בסטיגה ספורט ארנה (Stiga Sports Arena), אסקילסטונה
⁃ חצי הגמר החמישי נערך ב-2 במרץ בלופברגס ארנה (Löfbergs Arena), קרלסטאד
⁃ הגמר הגדול ייערך ב-9 במרץ בפרנדס ארנה (Friends Arena), סטוקהולם




שוודיה באירוויזיון 2023

לורין (Loreen), שזכתה בקדם האירוויזיון השוודי, ייצגה את שוודיה עם שירה "Tattoo" (בעברית: "קעקוע"). שוודיה עלתה לגמר לאחר שסיימה במקום השני בחצי הגמר הראשון עם 135 נקודות, ובגמר הגיעה למקום הראשון עם 583 נקודות.

זהו ניצחונה השביעי של שוודיה בתחרות, מה שהופך אותה לשיאנית הזכיות ביחד עם אירלנד, ואת לורין לאומנית השנייה שזוכה באירוויזיון בפעם השנייה אחרי ג'וני לוגן מאירלנד.

אירוויזיון 2024: זו תהיה ההשתתפות ה-63 של שוודיה באירוויזיון. שוודיה הצטרפה לתחרות ב-1958 וזכתה בה שבע פעמים לאורך השנים, שיאנית הזכיות ביחד עם אירלנד. זכייתה האחרונה של שוודיה הייתה באירוויזיון 2023 עם השיר "Tattoo" בביצועה של הזמרת לורין.

מקור: Melodifestivalen.




רוצים להישאר מעודכנים? רוצים לקבל את כל חדשות האירוויזיון ישירות לטלפון הנייד ברגע פרסומם? לחצו על הפעמון הכחול המופיע בצד ימין למטה – וכל פעם שתצא ידיעה חדשה הקשורה לאירוויזיון – אתם תיהיו הראשונים לדעת!

נקודו