קדם האירוויזיון השוודי, "Melodifestivalen 2024", ימשיך הערב עם המקצה החמישי ושלב "גלגל ההצלה". אולם, תקלות בהצבעה שהתרחשו במקצה הראשון עלולות להשפיע על התוצאות הערב. כל הפרטים בכתבה.

הערב בשעה 21:00 (שעון ישראל), קדם האירוויזיון הגדול והאהוב באירופה, "Melodifestivalen 2024", ממשיך עם המקצה החמישי ושלב גלגל ההצלה. שישה מתמודדים יופיעו הערב, כאשר שני השירים שיקבלו את מספר ההצבעות הרב ביותר מקהל הצופים יעפילו ישירות לגמר הגדול שייערך ב-9 במרץ בסטוקהולם. השירים שיגיעו למקומות השלישי והרביעי בכמות ההצבעות בכל חמשת המקצים יעפילו לשלב גלגל הצלה שיתקיים בסוף המקצה ויקבלו הזדמנות נוספת להעפיל לגמר הגדול.

שני האומנים הללו ייקבעו על פי שקלול של ההצבעות הערב (50%) יחד עם ההצבעות שקיבלו במקצים בהם התחרו (50%). עם זאת, על פי דיווחים באתר השוודי Aftonbladet, במקצה הראשון התחוללה תקלה בכמות ההצבעות, וכתוצאה מכך במקצה הראשון נרשמו כ-100,000 הצבעות פחות מאשר בשאר המקצים האחרים. האם התקלה תשפיע על התוצאות הערב?




מספר המצביעים בכל מקצה של המלודיפסטיבלן בשנה שעברה היה בין 512,000 ל-542,000. עם זאת, השנה במקצה הראשון של התחרות, המספר צנח לקצת יותר מ-460,000. אם נסתכל על נתוני הצפייה של המשדר בשילוב עם מספר יחידות ההצבעה (כלומר, מספר הטלפונים שהצביעו או מספר ההצבעות באפליקציה) בכל מקצה, המסקנה היא שהעניין בתחרות לא דעך, אלא קרתה תקלה מסוימת בהצבעה.

אלו נתוני הצפייה וההצבעה בכל מקצה השנה עד כה:

מקצה 1 – 2.900.000 צופים, 460,794 הצבעות.
מקצה 2 – 2,858,000 צופים, 589,162 הצבעות.
מקצה 3 – 2,755,000 צופים, 567,234 הצבעות.
מקצה 4 – 2,753,000 צופים, 555,108 הצבעות.

ליתר דיוק, על פי מידע בלעדי של Aftonbladet והכתב טובה אק (Tobbe Ek), כ-100,000 קולות אבדו במקצה הראשון של המלודיפסטיבלן. צופים רבים יצרו קשר עם Aftonbladet במהלך המקצה ודיווחו שהם לא יכולים להיכנס לאפליקציה כדי להצביע. לפי רשת הטלוויזיה השוודית SVT, הדבר לא השפיע על תוצאות התחרות. אולם כאמור, הנתונים מראים כי ייתכן חוסר בהצבעות של כמעט 100,000 איש.

יום לאחר המקצה הראשון, מנהל הפרויקט של המלודיפסטיבלן, אנדרס וויסטבקה (Anders Wistbacka), אישר שיש תקלות באפליקציה ושהדבר נובע משרת עמוס מדי. אולם יחד עם זאת, הוא אמר כי התקלה לא השפיעה על תוצאת המקצה: "זה היה שרת שהיה עמוס מדי. הייתה עליו יותר מדי פעילות אז היו כמה משתמשי אפליקציה שיצאו ממנה ונאלצו להיכנס שוב".

כאשר נשאל כיצד הוא בטוח שהקולות האבודים לא השפיעו על התוצאה הסופית, אמר: "הירידה הסופית, אם אפשר לקרוא לזה כך, משפיעה על כל הצופים, אז פשוט אין מי שבולט. מה שאומר שאם זה המצב, זה משפיע על כולם באופן שווה. האפליקציה צריכה פשוט לעבוד ולהיות מאובטחת ומתאימה למטרה שלשמה היא מיועדת. תמיד יש כמה אנשים שיש להם תקלות באפליקציה, אבל הפעם היו עוד כמה".




כאמור, בסוף המקצה החמישי הערב ייערך שלב "גלגל ההצלה", בו שניים מהשירים שהגיעו למקומות 3 ו-4 עד כה (כולל מתוך המקצה שייערך הערב), יקבלו הזדמנות נוספת להעפיל לגמר הגדול שייערך בשבוע הבא.

השירים המתמודדים בשלב "גלגל ההצלה" ממקצים 1-4 הם:

כפי שניתן לראות, השירים שהעפילו לשלב "גלגל ההצלה" מהמקצה הראשון הם "Forever yours" של אליסה לינדסטרום (Elisa Lindström) ו- "Supernatural" של אדם וודס (Adam Woods). הערב נגלה האם התקלה אכן תשפיע על תוצאות גלגל ההצלה.




Melodifestivalen 2024

מנחת התחרות היא קארינה ברג (Carina Berg), בעוד הקומיקאי ביורן גוסטפסון (Björn Gustafsson) משמש כ"סייד-קיק" (מנחה משנה).

ההצבעה בשלב המקצים תתבצע באפליקציה ותחל במהלך הביצוע של שבעת השירים, כאשר לצופים תינתן האפשרות להצביע עד חמש הצבעות בחינם לכל שיר בנפרד. לאחר סיום כל ההופעות, האומן שיקבל את מירב הקולות בסבב ההצבעה הראשון יעלה לגמר – כך שכבר בשלב זה נדע מי הזוכה בכל מקצה.

לאחר מכן, ששת האומנים שנותרו יעלו לסבב הצבעה שני. בסבב הצבעה זה, הקהל מקבל עד חמש הצבעות נוספות לכל אומן בחינם. התוצאות בסבב ההצבעה השני ייקבעו בעזרת ההצבעות מסיבוב ההצבעה הראשון, בנוסף לאופן חלוקת ההצבעה בקטגוריות הגיל שבאפליקציה בסבב ההצבעה השני: גילאי 3-9, גילאי 10-15, גילאי 16-29, גילאי 30-44, גילאי 45-59, גילאי 60-74, וגילאי 75 ומעלה. לכל קטגוריית גילאים יינתן משקל שווה בהצבעה.

השנה הציגה הפקת המלודיפסטיבלן מספר שינויים בפורמט התחרות: פורמט העולות לגמר לא ישתנה ושני השירים שיגיעו למקומות הראשון והשני בארבעת חצאי הגמר הראשונים יעפילו לגמר. חצי הגמר החמישי ששימש כגלגל הצלה בוטל כמופע יחיד ולמעשה ישמש כחצי גמר נוסף לכל דבר – לעומת שנים קודמות, האומנים שהגיעו למקומות השלישי והרביעי לא יופיעו שוב ב"גלגל הצלה", ובמקום זאת ישודר לצופים בבית סיכום מהיר של ההופעות, וקהל הצופים בבית יבחר שני שירים נוספים שיעפילו לגמר. הגמר הגדול יורכב כמדי שנה מ-12 שירים, והזוכה ייבחר ע"י שילוב של הצבעת הקהל (50%) והצבעת השופטים (50%).

שינוי נוסף שצפוי לנו הוא הגדלת מספר המשתתפים בתחרות: כל חצי גמר יורכב משישה שירים, לעומת שבעה שירים שהשתתפו עד כה בכל מקצה בשנים האחרונות, ומספר המשתתפים בתחרות יגדל מ-28 ל-30.

הרשימה המלאה של הערים והתאריכים של מלודיפסטיבלן 2024:

⁃ חצי הגמר הראשון נערך ב-3 בפברואר במאלמו ארנה (Malmö Arena), מאלמו
⁃ חצי הגמר השני נערך ב-10 בפברואר בסקנדינביום (Scandinavium), גטבורג
⁃ חצי הגמר השלישי נערך ב-17 בפברואר בוידה ארנה (Vida Arena), וקשה
⁃ חצי הגמר הרביעי נערך ב-24 בפברואר בסטיגה ספורט ארנה (Stiga Sports Arena), אסקילסטונה
⁃ חצי הגמר החמישי ייערך ב-2 במרץ בלופברגס ארנה (Löfbergs Arena), קרלסטאד
⁃ הגמר הגדול ייערך ב-9 במרץ בפרנדס ארנה (Friends Arena), סטוקהולם




שוודיה באירוויזיון 2023

לורין (Loreen), שזכתה בקדם האירוויזיון השוודי, ייצגה את שוודיה עם שירה "Tattoo" (בעברית: "קעקוע"). שוודיה עלתה לגמר לאחר שסיימה במקום השני בחצי הגמר הראשון עם 135 נקודות, ובגמר הגיעה למקום הראשון עם 583 נקודות.

זהו ניצחונה השביעי של שוודיה בתחרות, מה שהופך אותה לשיאנית הזכיות ביחד עם אירלנד, ואת לורין לאומנית השנייה שזוכה באירוויזיון בפעם השנייה אחרי ג'וני לוגן מאירלנד.

אירוויזיון 2024: זו תהיה ההשתתפות ה-63 של שוודיה באירוויזיון. שוודיה הצטרפה לתחרות ב-1958 וזכתה בה שבע פעמים לאורך השנים, שיאנית הזכיות ביחד עם אירלנד. זכייתה האחרונה של שוודיה הייתה באירוויזיון 2023 עם השיר "Tattoo" בביצועה של הזמרת לורין.

מקורות: Aftonbladet, Eurovisionfun.




רוצים להישאר מעודכנים? רוצים לקבל את כל חדשות האירוויזיון ישירות לטלפון הנייד ברגע פרסומם? לחצו על הפעמון הכחול המופיע בצד ימין למטה – וכל פעם שתצא ידיעה חדשה הקשורה לאירוויזיון – אתם תיהיו הראשונים לדעת!