ראיון בלעדי: רועי דלמדיגו, חבר הוועדה שבוחרת את השיר הישראלי לאירוויזיון, מספר על הליך הבחירה של שירי ישראל לאירוויזיון, על הזמר שהוא רוצה שייצג אותנו באירוויזיון ועל השינויים התכופים בתהליך.

רגע לפני תחילת ההצבעה בהליך הבחירה לשיר הישראלי לאירוויזיון 2021, ישבנו לראיון עם רועי דלמדיגו, עורך מוסיקה בכיר בכאן ג' ובכאן 88, שנתן לנו הצצה בלעדית אל מאחורי הקלעים בבחירת השירים הישראליים לאירוויזיון בשנים האחרונות. דלמדיגו משמש כחבר בוועדה המקצועית שבוחרת את השירים לאירוויזיון, הוא עושה זאת בארבע השנים האחרונות, משמע לקח חלק בבחירת השירים: "TOY", "Home", שירי קדם האירוויזיון של עדן אלנה בשנה שעברה (שם אף שימש כיו"ר הוועדה), ושירי קדם האירוויזיון של עדן השנה.

"בכל שנה הוועדה משתנה כמו גם תהליך בחירת השיר, אבל השנה זה היה הכי שונה. זאת הייתה שנה דינמית ומלאת תהפוכות", אומר רועי. "זאת שנה מאוד מוזרה, היינו צריכים לבחור שיר לאותו זמר שנה אחרי שנה, ולא ברור איך האירוויזיון יהיה. אפילו לא בטוח אם ההופעה תהיה בארץ או בחו"ל, על במה או באמצעות קליפ. השנה זו גם הפעם הראשונה למיטב זכרוני שמשמיעים לקהל סקיצה ונותנים לו לבחור לפני שהוא מקבל את המוצר הסופי."




רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שקורה בעולם האירוויזיון?
זה בדיוק הזמן להתחיל לעקוב אחרינו גם באינסטגרם! לחצו כאן!

ספר איך התנהל תהליך בחירת השירים של עדן השנה.

עדן אלנה. צילום: אלעד וייסמן

"התאספנו 6 חברי וועדה מקצועית – ארבעה מהרדיו, נציגה מהטלוויזיה ונציגה מטעם עדן. שמענו כ- 200 שירים שנשלחו השנה וניקדנו כל אחד בלי לדעת מי היוצרים. חשוב לי מאוד לא לדעת למי השיר שייך. אני רוצה לבוא 'נקי' ולהיות אובייקטיבי, ענייני ומקצועי. קרה שזיהיתי מי שר את השיר, למשל אני זוכר שזיהיתי פעם את הראל סקעת ושירי מימון, אבל לא נתתי לזה להשפיע עלי. בדרך כלל אתה יודע אם השיר מתאים לאופי התחרות כבר לפי הבית והפזמון הראשון, אבל נתנו לכל שיר את הכבוד הראוי לו, בכל זאת, אנשי מקצוע השקיעו והתאמצו ליצור שיר טוב. אחרי ששמענו וניקדנו את השירים היו לעיתים דיונים והיו חברי וועדה שביקשו לשמוע פעם נוספת שיר מסוים כדי להיות בטוחים לגבי ההחלטה שלהם. לבסוף נבחרו 9 שירים שהועלו לדיגיטל של כאן 11 והועמדו להצבעת הקהל".

קרה ששמעתם שיר טוב אבל הוא לא נבחר כי חשבתם שהוא לא מתאים לעדן?

"בהחלט. אנחנו לוקחים את זה בחשבון. היו שירים טובים שלא התאימו לסגנון של עדן. גם קרה שהיה שיר מאוד יפה אבל אמרתי לעצמי שהוא לא מספיק יבלוט באירוויזיון ולא ימצא את מקומו. יש כל מני שיקולים וכולם לטובת השיר והזמר."




במכרז של הגשת השירים לאירוויזיון היה רשום שייבחרו בין 12 ל- 16 שירים, כשמתוכם הקהל בבית יבחר ארבעה וחברי הוועדה יבחרו ארבעה שירים נוספים. לאחר מכן, לפי המכרז, ייערכו שני חצאי גמר, ולבסוף גמר. בסוף כל זה לא קרה.

"אני חושב שזאת הייתה החלטה טובה לבחור בסופו של דבר רק 9 שירים כי יש גבול כמה שירים הקהל הרחב יכול לשמוע ולבחור, היה צריך למקד את זה. גם זה לא קל לעשות את ההפרדה בין סקיצות שזמרת אחרת מבצעת, לבין השיר המוגמר בביצועה של עדן."

הסקיצות שעלו לדיגיטל היו ברמה מאוד גבוהה, כך גם הן נשלחו לוועדה?

"הסקיצות עברו יישור קו מינורי לפני שעלו לדיגיטל כדי שתהיינה ראויות. אבל חשוב להגיד שהוועדה לא בוחרת לפי איכות הסקיצה. התפקיד שלנו לשמוע את השיר ולשפוט אותו בלי רמת ההפקה, גם אם הוא נשלח רק עם זמר ופסנתר. היו גם סקיצות שהגיעו אלינו כשאנשים הקליטו את עצמם בנייד."  




ישנה טענה שכל שנה נבחרים שירים של אותם יוצרים ולא נותנים הזדמנות ליוצרים צעירים. למשל דורון מדלי שלח ארבעה שירים וארבעתם נבחרו לייצג את ישראל באירוויזיון. 

"לגבי דורון מדלי, הייתי בשתי וועדות מתוך הארבע שהוא שלח אליהם שירים, אז אני לא יודע מה היה בשתיים האחרות, אבל אני יכול להגיד לך כמישהו אובייקטיבי שלדורון היו שירים מאוד בולטים והוא שלח סקיצות טובות. השירים שלו חזקים והוא לגמרי מבין איך כותבים שיר חזק לאירוויזיון. כששמעתי את הסקיצה של "TOY" הייתי מאוד בעד השיר. היה שם משהו חזק וסחתיין על אנשי ההפקה שידעו להוציא ממנו את המקסימום ולהפוך אותו לכזה להיט גדול. אני גם חושב ש- "Feker Libi" היה עושה עבודה מעולה.

לגבי הטענה שלא נותנים הזדמנות ליוצרים צעירים, בסוף אנחנו מקשיבים מה שיר טוב ומה לא, וניתנת הזדמנות שווה לכולם. כל חברי הוועדה אובייקטיביים וכל אחד בא ממקומות שונים כדי שיהיו מגוון טעמים. בסוף זאת החלטה משותפת ולא של בן אדם אחד. כשהשיר טוב הוא עובר."

קרה שפנו אליך אמנים אחרי שהשיר שלהם לא התקבל ושאלו למה לא העברת אותם?

"לא קרה שפנו אלי לשאול למה השיר לא התקבל, אבל קרה שפנו אלי אמנים לפני שהתפרסם השיר שבחרנו, ושאלו אותי מה חשבתי על השיר שלהם. אני לא אוהב שפונים אלי וישר מפנה אותם להפקה או מבקש שידברו איתי אחרי שהשיר יבחר. לא תוך כדי."

מה הטיפ שלך ליוצר צעיר שרוצה להגיש שיר לאירוויזיון?

"חשוב שתכיר את האירוויזיון, תדע לאן אתה ניגש. שיר לאירוויזיון הוא שונה משירים אחרים. תראה תחרויות, תראה את המתמודד שנבחר, תכיר אותו, תדע מה מתאים לו. ובסוף צריך לכתוב שיר טוב. זה טוב שיש גימיק אבל אי אפשר להסתמך רק על זה. לפעמים מרוב גימיקים לא שומעים את השיר. הבסיס של השיר חייב להיות טוב, אחרת זה לוקח אותו לכיוון לא טוב."




אתה ער לדיונים ולתגובות שיש בפייסבוק?

אני משתדל לא להיכנס לתגובות וטוקבקים בנושאים האלה. אתה יכול לעדכן אותי מה קורה שם?

יש קונצנזוס על "Shoulders" שהוא אחד השירים הטובים השנה ולא מבינים איך הוא לא העפיל לגמר.

בסופו של דבר הקהל לא בחר בו, ניתנה לו הזדמנות שווה כמו לכולם.

משווים בין השירים השנה לשירים של שנה שעברה. אומרים ששנה שעברה היו שירים יותר טובים. יש גם כאלה מגזימים שאומרים שהתאגיד לא רוצה שנזכה כי אין לו כסף לקיים עוד אירוויזיון.

"זה בסדר להגיד שהשירים פחות טובים, לכל אחד יש את התחושות שלו. אני מעדיף שאנשים יגיבו ויהיו מעורבים מאשר שלא תהיה מעורבות בכלל. מנגד אני יכול להגיד שהתאגיד מנסה לעשות את המיטב. כמובן שהוא רוצה שישראל תנצח באירוויזיון, ובמקרה הכי גרוע אם מנצחים אפשר שמדינה אחרת תארח. כבר היו תקדימים בעבר, זו בטוח לא הכוונה של התאגיד". 

אתה לוקח ללב אם השיר הצליח או נכשל?

"כן, אני מאוד מעורב רגשית, אני חושש וחשוב לי שיהיה טוב. עם 'TOY' הרגשתי גאווה גדולה. אני זוכר שיצאתי לחגוג בכיכר רבין כשהוא זכה. הייתי גם ממש בטוח ב- 'Feker Libi'. אני ער לביקורות שהיו על 'Home' של קובי מרימי אבל אני לגמרי עומד מאחוריו. מבחינתי זה היה השיר הכי טוב שנשלח באותה שנה. זה התאים מאוד לסיטואציה, היה מרגש שהוא שר בישראל 'I'm coming home'."

איזה שיר ישראלי שנשלח לאירוויזיון אהוב עליך במיוחד?

"יש לי חיבה מסוימת ל- 'TOY' כי הייתי בוועדה, אבל מהשנים האחרונות מאוד אהבתי את 'Golden Boy', זה שיר מצוין."

ושיר לא ישראלי אהוב במיוחד?

"'Tu Te Reconnaitras' של אן מארי דוד."

ולסיום, איזה זמר היית רוצה שייצג את ישראל?

"הייתי שמח לראות את מרגי מייצג אותנו. נטע קיבלה את ההזדמנות בעבר והביאה לנו את הניצחון, אבל גם מרגי יכול להיות נציג מצויין שלנו לתחרות".




מחר, יום שלישי (19 בינואר) בשעה 14:05, ייחשפו השירים והקליפים של עדן אלנה לקראת אירוויזיון 2021 בשידור מיוחד בכאן 11. ההצבעה לשירים המתמודדים תתבצע באפליקציה של תאגיד השידור שניתנת להורדה בקישור הבא: https://tinyurl.com/y2rnycu5.

משדר "השיר שלנו לאירוויזיון 2021" בהנחייתה של לוסי איוב, במהלכו ייחשף השיר אשר זכה במקום הראשון, ישודר ב- 25 בינואר. במשדר ישודרו הקליפים הרשמיים בביצועה של עדן אלנה וישולבו בו קטעי וידאו החושפים את היוצרים מאחורי שירי הגמר ואת המפגש הראשוני בין היוצרים לזמרת הצעירה.




האזינו לשירי הקדם אירוויזיון:

   

הצביעו לשיר שצריך לייצג את ישראל באירוויזיון 2021:

This poll is no longer accepting votes

סקר: איזה שיר צריך לייצג את ישראל באירוויזיון?

זו תהיה ההשתתפות ה- 43 של ישראל באירוויזיון כאשר המקום הגבוה ביותר אליו הגיעה המדינה הוא המקום ראשון בשנים: 1978, 1979, 1998 ו- 2018. זכייתה האחרונה של ישראל הושגה בזכות ביצועה של נטע ברזילי לשיר "Toy" באירוויזיון 2018.

הרשמו לקבלת מייל על כתבות חמות מהאתר

    רוצים להישאר מעודכנים? רוצים לקבל את כל חדשות האירוויזיון ישירות לטלפון הנייד ברגע פרסומם? לחצו על הפעמון הכחול המופיע בצד ימין למטה – וכל פעם שתצא ידיעה חדשה הקשורה לאירוויזיון – אתם תיהיו הראשונים לדעת!