דעה: על סמך ההיסטוריה של תחרות הקדם אירוויזיון בעשורים האחרונים, ההחלטה של תאגיד השידור הציבורי היא החלטה שגויה. בתאגיד, ככל הנראה, רוצים "לחלוב את הפרה עד מותה".

עם סיום עונת "הכוכב הבא לאירוויזיון 2020" יסתיים חוזה ההתקשרות בין תאגיד השידור הישראלי לקשת. בעקבות זאת, התלבטו רבות בתקופה אחרונה בתאגיד איך להמשיך מכאן. ההחלטה לקיים ב- 2021 קדם אירוויזיון ב"כאן 11" אינה מפתיעה. בתאגיד הבינו שהאירוויזיון בשנים האחרונות הפכה לתכנית עתירת רייטינג ולכן הם החליטו "להחזיר עטרה ליושנה". וכאן בדיוק הטעות. מה שעבד בשנות ה- 70, 80 ותחילת שנות ה- 90 של המאה הקודמת לא עובד בישראל בתחילת ה- 20 של המאה הנוכחית.



חשוב להדגיש – רשות השידור אשר בחרה את הנציג הישראלי לאירוויזיון עד 2015 (או 2014 ליתר דיוק) היא לא תאגיד השידור הציבורי. על הנייר מדובר בתאגידים שונים. אך על סמך, ההיסטוריה של תחרות הקדם אירוויזיון ברשות השידור – החזרה לאותה שיטה היא רעה.

ניגוד עיניינים

כולם זוכרים את קדם אירוויזיון 2013? המפיק שלמה צח, אשר מנהל את אילנית ודפנה דקל, שולח אותן לשפוט בתחרות הקדם אירוויזיון, אך במקביל שולח גם את המתמודד מייקל הרפז להתמודד בתחרות. ניגוד עיניינים. קשרים נוספים התקיימו בין שופטים אחרים לבין מתמודדים נוספים. בעקבות זאת, הפייבוריטית קטלין רייטר פרשה מהתחרות. לזכות השופטים יאמר כי תעשיית המוסיקה בישראל מאוד קטנה ולכן לא בטוח שראוי שהנציג הישראלי ייבחר על ידי שופטים שלהם אינטרסים ושיקולים זרים.



סיכול ממוקד

נזכיר עוד משהו מ- 2013? הזוכה במקום הראשון בקרב הצופים בבית אשר הצביעו לתחרות הייתה הזמרת האלמונית שני זמיר. באופן תמוה, אצל השופטים הגיע הזמרת למקום האחרון. נהוג לכנות זאת "סיכול ממוקד". האם הדבר נעשה משום שהשופטים ידעו שזמיר פייבוריטית בקרב הצופים? האם נעשה לה "סיכול" משום שהייתה אלמונית ולא חלק מהברנז'ה?

שירים מיושנים

קדמי האירווזיונים שנערכו וגם השירים אשר נבחרו על ידי רשות השידור בבחירה ישירה בעיקר בתחילת המאה הנוכחית, התאפיינו בשירים מיושנים ולא רלוונטיים, כאלה שלעולם לא היינו שומעים בפלייליסט של תחנות הרדיו. לכן השירים האלה גם לא הצליחו באירוויזיון עצמו (לדוגמא: "אין דבר", "נדליק ביחד נר", "מילים לאהבה" "להאמין", וכו'…)



הפקות זולות

קדם האירוויזיון הישראלי לעולם לא ידמה למלודיפסטיבלן השוודי… גם אם ממש נתאמץ. מה לעשות, כל עוד הקדם אירוויזיון משודר ב"כאן" מדובר יהיה באירוע דל תקציב. למרות ניסיונתיה של רשות השידור להעזר במפיקה טלי אשכולי בקדם אירוויזיון 2013, אשר כלל 3 חצאי גמר וגמר, עדיין לא מדובר באותה רמה בהשוואה למלודיפסטיבלן.

ועוד באותו נושא, התקציב הדל של רשות השידור בעבר ושל תאגיד השידור בהווה, עשוי להחזיר אותנו להופעות מיושנות, ללא פירוטכניקה, עם במה "כחולה" ומשעממת בשל חוסר במשאבים. חשוב להבין שאת עלויות הפקת ההופעה של השיר הישראלי באירוויזיון שילמה בשנים האחרונות "קשת". במידה ויבחר בקדם אירוויזיון זמר אלמוני ללא גב כלכלי, תאגיד השידור הישראלי לא ישקיע כספים בהופעה הישראלית באירוויזיון.

רייטינג

איך שלא נהפוך את התמונה, לתאגיד השידור הישראלי אין את הרייטינג שיש לקשת ואפילו לרשת, כך שבודאי קדם אירוויזיון 2021 לא יזכה לרייטינג זהה לגמר "הכוכב הבא". לתאגיד אין את היכולת "לפמפם" פרומואים של קדם האירוויזיון כפי שיש לקשת ולכן הרייטינג יהיה בהתאם. רייטינג נמוך יביא זמרים סוג ג' (אתם רואים את מאיה בוסקילה מתמודדת בקדם אירוויזיון כזה? שלא לדבר על נועה קירל או סטפן לגר אשר הביע עניין בעבר לייצג את ישראל באירוויזיון?

רייטינג נמוך לקדם אירוויזיון יביא גם לרייטינג נמוך לאירוויזיון עצמו וכך התהילה לה זוכה תחרות האירוויזיון בשנים האחרונות תלך ותדעך… עד שנגיע לאותה נקודה בה היינו בדיוק לפני 5 שנים: להזכירכם, 4 שנים ברצף ללא עלייה לגמר וכמובן התרוץ המוכר "זה הכל בגלל האנטישמיות"….

כולי תקווה שבתאגיד יפנימו בדיוק את הנקודות האלה, ישכילו להבין את הטעויות של רשות השידור ז"ל ואולי אף יביאו שוב את האירוויזיון לישראל.

רוצים לקבל ראשונים את כל המידע הקשור ל'הכוכב הבא לאירוויזיון'? לחצו על הפעמון הכחול המופיע בצד ימין למטה – ואנו נדאג לעדכן אתכם מיד בכל ידיעה הקשורה באירוויזיון!

זו תהיה ההשתתפות ה- 43 של ישראל באירוויזיון כאשר המקום הגבוה ביותר אליו הגיעה המדינה הוא המקום ראשון בשנים: 1978, 1979, 1998 ו- 2018. זכייתה האחרונה של ישראל הושגה בזכות ביצועה של נטע ברזילי לשיר "Toy" באירוויזיון 2018.