כמעט מידי שנה, אלבניה מוצאת את עצמה מדשדשת בהימורים לקראת האירוויזיון ולא מצליחה לעלות לגמר הגדול של האירוויזיון. מדוע אלבניה לא זוכה להצלחה באירוויזיון?

מה משותף לריטה אורה (Rita Ora), בבה רחה (Bebe Rexha), ארה איסטרפי (Era Istrefi)…? כולן זמרות פופ ממוצא אלבני שכבשו כל מצעד אפשרי בשנתיים האחרונות.

אלבניה הפכה בשנים האחרונות לאחת מיצואניות הפופ וה- R&B הגדולות באירופה… אז איך זה שבאירוויזיון אנחנו זוכים לשמוע מהם בעיקר את שירי הפופ-רוק המרדימים המבוצעים על ידי דיוות לא מוצלחות במיוחד? איך זה שגם השנה אלבניה ממשיכה לדשדש בהימורים לקראת האירוויזיון?

בזמן שאת מצעדי השירים בתחנות הרדיו האלבניות כובשים שירי פופ מצויינים על ידי זמרים אטרקטיביים, ב- Festivali i Kenges שמשמש כקדם אירוויזיון של אלבניה, אפשר לשמוע שירים מיושנים, רובם מושפעים ממוסיקת רוק או בלדת מיושנות שמושרות על ידי דיוות שחוזרות שנה אחר שנה להשתתף בתחרות.

התחרות Festivali i Kenges החלה כבר בשנת 1962, בתקופת הקומוניזם באלבניה, כתחרות מוסיקה קלה. הרבה לפני שאלבניה הצטרפה לאירוויזיון. בשנת 1972 הדיקטטור האלבני אנבר הוצ'ה העמיד לדין את מארגני התחרות לאחר שהכריז עליהם כאויבי הציבור בשל השחתת הציבור והנוער. לאחר מכן המפלגה הקומוניסטית הטילה צנזורה קפדנית על התחרות. המפלגה הגבילה את נושאי השירים בתחרות עד למותו של הדיקטטור בשנת 1984.

בשנה שלאחר מכן, הופסקה הצנזורה ולהקות רוק רבות החלו לצאת מהמחתרת ולהפיץ את התנגדותן לשלטון הקומוניסטי. להקות אלו החלו להשתתף גם בתחרות זו שהייתה לתחרות החשובה ביותר בטלוויזיה האלבנית. אחד האמנים הגדולים שהתגלו באותה תקופה הוא הזמר והגיטריסט אלטון דדה (Elton Deda) שהיה חבר במספר להקות רוק שהשתתפו בתחרות בשנות ה- 80.




מוסיקת הרוק משפיעה מאוד על התחרות גם היום. אחת הסיבות לכך היא שאלטון דדה שימש מספר פעמים כמנהל האמנותי של התחרות. את המוסיקה בתחרות עדיין מנגנת תזמורת, ולכן מוסיקת הדאנס האלקטרוני שכל כך נפוצה כיום לא באה לידי ביטוי בתחרות. התוצאות נקבעות על ידי שופטים בלבד, בשנה האחרונה רק שלושה מתוך תשעה שופטים היו מתחת לגיל 40. ממוצע גילאי השופטים השנה היה 55. בשנה שעברה השופט הצעיר ביותר היה בן 47. אין ספק כי השופטים אשר בוחרים את הזוכה בתחרות לא מייצגים את כל גווני הציבור האלבני אלא רק את הצופים המבוגרים. וודאי שממוצע הגילאים לא תואם את ממוצע גילאי הצופים באירוויזיון עצמו.

העבר של Festivali i Kenges הוא בעוכריו. בזמן שהמוסיקה האלבנית צעדה קדימה, התחרות נשארה נאמנה לעברה, נאמנה לצופיה שהולכים ומתבגרים, ולצערנו לא מתחדשת ולא פונה לקהל הצעיר באלבניה.

במידה ואלבנים רוצים להצליח בתחרות, האלבנים צריכים לשנות את הפורמט בעזרתו הם בוחרים את השיר לאירוויזיון.

 




רוצים להישאר מעודכנים? רוצים לקבל את כל חדשות האירוויזיון ישירות לטלפון הנייד ברגע פרסומם? לחצו על הפעמון הכחול המופיע בצד ימין למטה – וכל פעם שתצא ידיעה חדשה הקשורה לאירוויזיון – אתם תיהיו הראשונים לדעת!

 

 

הרשם
שלח התראה
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments