
עם חזרתה של מולדובה לאירוויזיון 2026, האומן שייצג את המדינה פעמיים בתחרות יוצא במתקפה חריפה נגד רשת הטלוויזיה המולדובנית TRM, וטוען כי לא יחזור להשתתף באירוויזיון כל עוד ההנהלה הנוכחית בתפקידה
עם חזרתה של מולדובה לתחרות אירוויזיון 2026 בווינה לאחר שנה של היעדרות, פאשה פרפני (Pasha Parfeni), אחד האמנים הבולטים במדינה שייצג את מולדובה פעמיים באירוויזיון ב-2012 וב-2023, תקף את רשת הטלוויזיה המולדובנית TRM בריאיון והצהיר כי לא ישתתף שוב באירוויזיון אם לא תוחלף ההנהלה הנוכחית של רשת הטלוויזיה.
"הם הרגו את האירוויזיון"
לדברי פרפני, רשת הטלוויזיה הציבורית “לא מקצועית ואף מושחתת”, והוא מאשים אותה בהרס המוניטין של התחרות במדינה. “אני מאוד ביקורתי ולא מרוצה. ראיתי הרבה דברים רעים – אני אפילו לא רוצה לדבר עליהם. הם הרגו את האירוויזיון ככה”, אמר פרפני.
בריאיון הוא ציין כי המותג "Moldova 1" – הערוץ המרכזי של TRM – איבד את אמון הציבור והיוצרים: “המותג הזה כבר לא נשמע חיובי, לא בקרב האומנים ולא בקרב אנשי התרבות. המערכת הזו צריכה שינוי עמוק".
לדבריו, למרות פניות שקיבל להשתתף בתחרות הקרובה, הוא מסרב כל עוד לא ייעשו רפורמות משמעותיות בהנהלת TRM.
הצעות מחו"ל ושיתופי פעולה
פרפני חשף כי קיבל פניות לשיתופי פעולה בינלאומיים, בהן הצעות לכתוב מילים לשירים עבור אומנים מחוץ למולדובה. לדבריו, הוא מעדיף כעת להתמקד בעשייה יצירתית מחוץ לגבולות המדינה.
לא מדובר בפעם הראשונה ששמו של פרפני נקשר לתחרות האירוויזיון: הוא כבר ייצג את מולדובה בשתי הזדמנויות בתחרות – באירוויזיון 2012 עם השיר “Lăutar” (בעברית: "כנר"), שסיים במקום ה-11 בגמר, ובאירוויזיון 2023 עם השיר “Soarele şi luna” (בעברית: "השמש והירח"), שסיים במקום ה-18 בגמר. לאורך השנים הפך לאחד השמות המזוהים ביותר עם מולדובה בתחרות, אך נראה שכעת הוא מעדיף לקחת צעד אחורה, להתמקד ביצירה, ולתעל את ניסיונו המוזיקלי לאומנים בינלאומיים.
מולדובה באירוויזיון: ייחודיות וזהות ברורה
מולדובה השתתפה באירוויזיון 19 פעמים, אך אף פעם לא זכתה. פעם אחת לא השתתפה בתחרות, וב-2020 תכננה להשתתף עם נטליה גורדיינקו (Natalia Gordienko) ושירה "Prison" (בעברית: "כלא"), אך השתתפותה בוטלה בגלל מגפת הקורונה, וגורדיינקו חזרה בשנה העוקבת.

מולדובה ידועה בשליחת שירים עם מאפיינים של מוזיקה מקומית ועשתה זאת בגאון בשנים 2005, 2009, 2012, 2018, 2022 ו-2023. בכל השנים הצליחה להבטיח מקום בגמר וחלק נכבד מהישגיה הגיעו בזכות השירים האתניים.
פרט לניצחון, מולדובה ידעה את כל קצוות הטבלה – בין המקום השלישי למקום האחרון בהחלט. מולדובה הצליחה לעלות מ-2005 ל-13 גמרים ב-19 השתתפויות, ויש לה רצף ארוך אחד של אי-עליות ב-2016-2014. ב-2014 הגיעה להישג השפל שלה – המקום האחרון בהחלט. לעומת זאת התמקמה מולדובה בצד השמאלי של הטבלה ב-2005, 2007, 2013-2011, 2018-2017 ו-2022-2021. תמונתה של מולדובה כרגע נראית עגומה כאשר השתתפותה האחרונה קטעה את רצף העליות האחרון שלה לגמר.
מולדובה מעולם לא ניצחה באירוויזיון והגיעה לחמישייה הראשונה פעם אחת בלבד, ב-2017. מולדובה התמקמה ארבע פעמים נוספות ב-Top 10: באירוויזיון 2005 (מקום שישי), באירוויזיון 2022 (מקום שביעי) ופעמיים הגיעה למקום העשירי, באירוויזיון 2007 ובאירוויזיון 2018.
נטליה בארבו (Natalia Barbu) ייצגה את מולדובה בחצי הגמר הראשון של אירוויזיון 2024 עם השיר "In the Middle" (בעברית: "באמצע"), לאחר שזכתה במקום הראשון בקדם אירוויזיון המקומי. השיר הגיע למקום 13 בחצי הגמר הראשון, עם 20 נקודות בלבד, ולא העפיל לגמר הגדול. זו התוצאה הנמוכה ביותר של מולדובה באירוויזיון מאז 2016, אז הגיעה מולדובה למקום 17 בחצי הגמר.
אירוויזיון 2026: זו תהיה ההשתתפות ה-20 של מולדובה באירוויזיון. מולדובה הצטרפה לתחרות ב-2005 והגיעה להישגה הטוב ביותר באירוויזיון 2017 לאחר שלהקת סנסטרוק פרוג'קט סיימה במקום השלישי עם השיר "Hey Mamma".
רוצים להישאר מעודכנים? רוצים לקבל את כל חדשות האירוויזיון ישירות לטלפון הנייד ברגע פרסומם? לחצו על הפעמון הכחול המופיע בצד ימין למטה – וכל פעם שתצא ידיעה חדשה הקשורה לאירוויזיון – אתם תהיו הראשונים לדעת!

אימייל: [email protected]
טלפון: 050-9441919
נטע גפן הוא כתב מוערך באתר Euromix, אתר החדשות המוביל בישראל לסיקור תחרות האירוויזיון. מאז 2010 עוקב נטע באדיקות אחר תחרות האירוויזיון, ומביא עמו ניסיון עשיר, ידע מעמיק והבנה רחבה של ההיסטוריה, הפוליטיקה והתרבות שמעצבות את האירוויזיון מדי שנה.
נטע גפן מפרסם כתבות, ניתוחים וסקירות עדכניות על כל ההתפתחויות בזירת האירוויזיון, כולל מגמות מוזיקליות, שינויים בפורמט, השפעות פוליטיות ותגובות הקהל האירופי והישראלי. בזכות זיקה עמוקה להיסטוריה של התחרות, נטע מספק לקוראים הקשרים רחבים – מהשפעות פוליטיות על תוצאות ועד לניתוחי עומק של שירים ושפות בתחרות. נטע מתמחה במיוחד בז'אנר הרוק האירוויזיוני, בלדות בלקניות ושירים בשפת מקור, עם דגש על איטלקית ויוונית.
עודכן לאחרונה בתאריך 13 בנובמבר 2025 07:15 על ידי מאור הוימן

