השיר "Deslocado" של נאפה ייצג את פורטוגל באירוויזיון 2025 ואמנם סיים במקום 21 בלבד, אך הפך ללהיט ויראלי באירופה, כולל ביצוע מפתיע של דמיאנו דויד מלהקת מונסקין, זוכת אירוויזיון 2021.
למרות דירוג נמוך בהימורים ובגמר תחרות הזמר של האירוויזיון 2025, השיר "Deslocado" (בעברית: עקור) של להקת נאפה (Napa) ממשיך לרגש, לכבוש את המצעדים ולזכות להכרה מצד אמנים בינלאומיים ומעריצים ברחבי היבשת כולל ביצוע מפתיע של דמיאנו דויד (Damiano David), סולן להקת מונסקין (Måneskin) האיטלקית שזכתה באירוויזיון 2021.
השפעה חוצה גבולות: מהבמה בבאזל לטרנדים עולמיים
הצלחת "Deslocado" חורגת בהרבה מההישג התחרותי. מאז בחירתו לייצג את פורטוגל, הפך השיר לתופעה: הוא נכנס ל-50 השירים הוויראליים בספוטיפיי ב-18 מדינות, כולל איטליה, שבדיה, הולנד, בלגיה, אירלנד, אוקראינה ועוד – הישג נדיר לשיר פורטוגלי באירוויזיון.
הפופולריות הגוברת קיבלה חיזוק מרגש כאשר דמיאנו דויד, סולן להקת מונסקין האיטלקית, ביצע קטע מהשיר על במת פסטיבל Meo Kalorama בליסבון, והצהיר: "זו יצירה מדהימה, היא הייתה צריכה לזכות באירוויזיון… אחרי איטליה, כמובן".
בקהילות האירוויזיון, כולל קבוצות הפייסבוק של EuroMix, נשמעו קולות של גאווה והתרגשות: "תענוג לראות שיר כזה מקבל הערכה אחרי התחרות", כתבו חובבים, בעוד אחרים ציינו את ההצלחה בטיקטוק ואת העובדה שהשיר ממשיך ללוות אותם גם חודשים אחרי הגמר.
מאחורי השיר: נוסטלגיה, אותנטיות ופריצת דרך תרבותית
"Deslocado" היא בלדה נוגעת ללב העוסקת בגעגוע ובחיפוש אחר שייכות, עם אזכורים לאי מדיירה ולתחושת הניתוק מהעיר הגדולה. הנאמנות לשפה הפורטוגזית ולסגנון אותנטי – בניגוד לטרנדים של הפקות ענק – זיכו את נאפה בביקורות חיוביות ממבקרים ברחבי אירופה, ששיבחו את הפשטות, הרגש וההרמוניה המוזיקלית.
עם זאת, היו גם קולות שפקפקו ביכולת השיר לבלוט על רקע הופעות בימתיות ססגוניות, וטענו כי דווקא הצניעות והעדינות מגבילות את האפקט התחרותי – אך מעניקות לו חיי מדף ארוכים בפלטפורמות הדיגיטליות. הבחירה בנאפה נעשתה לאחר זכייה בקדם האירוויזיון הפורטוגלי, בתחרות סוערת עם 20 מתמודדים, תוך שילוב הצבעות קהל ושופטים – תהליך שמבטא את חשיבות השילוב בין מסורת לחדשנות במוזיקה הפורטוגלית.
ניתוח מקצועי: בין מסורת להצלחה עולמית
לאורך השנים, צפיתי בעשרות תחרויות אירוויזיון והתרשמתי שוב ושוב מהיכולת של פורטוגל להפתיע עם שירים אותנטיים, גם אם לא תמיד זוכים להצלחה מיידית בגמר. "Deslocado" ממשיך מסורת זו – בדומה לניצחון ההיסטורי של סלבדור סובראל (Salvador Sobral) ב-2017, גם כאן נבחר שיר אינטימי, נטול גימיקים, שמצליח לגעת בקהל בזכות כנותו.
בשיחות שנערכו עם חובבי אירוויזיון בקהילת EuroMix, עלו דעות מגוונות: יש שהתלהבו מהעומק הרגשי ומהשפה, אחרים סברו שהשיר "נחמד אך לא פורץ דרך". אך כמעט כולם הסכימו כי ההצלחה הוויראלית של "Deslocado" ממחישה את השינוי במפת ההשפעה של האירוויזיון – לא רק הזוכים קובעים את סדר היום המוזיקלי, אלא גם שירים שמדברים ללב הצעירים ברשתות החברתיות.
מגמות, השלכות והשפעות עתידיות
ההצלחה של נאפה ו-"Deslocado" מדגישה את מגמת המעבר מהצלחה תחרותית להצלחה דיגיטלית: שירים שאינם זוכים במקומות הראשונים בגמר מצליחים לעיתים להפוך ללהיטים בזכות קהילות מעריצים, טרנדים בטיקטוק וחשיפה בפלטפורמות סטרימינג. הבחירה להישאר נאמנים לשפה ולסגנון המקומי – בניגוד לגלובליזציה המוזיקלית שמאפיינת את מרבית המתחרים – עשויה לעודד מדינות נוספות לשלוח שירים אותנטיים, גם במחיר סיכון תחרותי.
בנוסף, הופעתו של דמיאנו דויד, זוכה אירוויזיון 2021, מעניקה לשיר חותמת בינלאומית וממחישה את ההשפעה התרבותית ההולכת וגדלה של האירוויזיון על תעשיית המוזיקה האירופית.
פורטוגל באירוויזיון 2025:
"Deslocado" (בעברית: "עקור") הוא שם השיר שבוצע על ידי להקת נאפה (Napa) אשר ייצגה את פורטוגל באירוויזיון 2025, בבאזל, שוויץ. פורטוגל סיימה בגמר במקום ה-21 עם 50 נקודות. פורטוגל דורגה במקום ה-19 על ידי השופטים, אך קהל הצופים העניק ללהקה הצעירה את המקום ה-21 בלבד.
זו השנה החמישית ברציפות בה פורטוגל מעפילה לגמר הגדול.
אירוויזיון 2025: זו הייתה ההשתתפות ה-56 של פורטוגל באירוויזיון. פורטוגל הצטרפה לתחרות ב-1964 והגיעה להישגה הטוב ביותר באירוויזיון 2017 לאחר שהזמר סלבדור סובראל זכה במקום הראשון עם השיר “Amar pelos dois”.
רוצים להישאר מעודכנים? רוצים לקבל את כל חדשות האירוויזיון ישירות לטלפון הנייד ברגע פרסומם? לחצו על הפעמון הכחול המופיע בצד ימין למטה – וכל פעם שתצא ידיעה חדשה הקשורה לאירוויזיון – אתם תהיו הראשונים לדעת!

אימייל: [email protected]
טלפון: 050-9441919
נטע גפן הוא כתב מוערך באתר Euromix, אתר החדשות המוביל בישראל לסיקור תחרות האירוויזיון. מאז 2010 עוקב נטע באדיקות אחר תחרות האירוויזיון, ומביא עמו ניסיון עשיר, ידע מעמיק והבנה רחבה של ההיסטוריה, הפוליטיקה והתרבות שמעצבות את האירוויזיון מדי שנה.
נטע גפן מפרסם כתבות, ניתוחים וסקירות עדכניות על כל ההתפתחויות בזירת האירוויזיון, כולל מגמות מוזיקליות, שינויים בפורמט, השפעות פוליטיות ותגובות הקהל האירופי והישראלי. בזכות זיקה עמוקה להיסטוריה של התחרות, נטע מספק לקוראים הקשרים רחבים – מהשפעות פוליטיות על תוצאות ועד לניתוחי עומק של שירים ושפות בתחרות. נטע מתמחה במיוחד בז'אנר הרוק האירוויזיוני, בלדות בלקניות ושירים בשפת מקור, עם דגש על איטלקית ויוונית.
עודכן לאחרונה בתאריך 23 ביוני 2025 03:13 על ידי נוי יהוידע

