רשת הטלוויזיה הסלובנית מציבה אולטימטום לאיגוד השידור האירופי: חשיפת נתוני ההצבעה המלאים לאירוויזיון 2023–2025 וביצוע ביקורת חיצונית – או פרישה מהתחרות.
רשת הטלוויזיה הסלובנית, RTVSLO, שלחה מכתב פתוח נוסף אל איגוד השידור האירופי (EBU), ובו דרשה לקבל נתונים מלאים ומפורטים על תוצאות הצבעת הקהל באירוויזיון בשלוש השנים האחרונות – 2023, 2024 ו-2025. הדרישה כוללת גם ביצוע ביקורת משפטית חיצונית בלתי תלויה על הצבעות הקהל בטלפון ובאינטרנט בשנתיים האחרונות, ופרסום תוצאות הביקורת לציבור. דרישה זו באה על רקע ספקות בקרב רשתות טלוויזיה משתתפות בנוגע לאמינות הצבעות הקהל וטענותיהן להשפעות הפוליטיות של ההצבעה, בעיקר לאור התנגדותן להשתתפותה של ישראל בתחרות.
סלובניה דורשת השוואת הצבעות בין השנים
במכתב רשמי שנשלח על ידי קסניה הורבאט (Ksenija Horvat), מנכ"לית רשת הטלוויזיה הסלובנית, להנהלת ה-EBU, הדגישה כי סלובניה דורשת לקבל ניתוח מפורט של כל הצבעות האירוויזיון בשנים 2023, 2024 ו-2025, במטרה לבחון את ההבדלים בין ההצבעות הטלפוניות לבין ההצבעות באינטרנט. לטענת רשת הטלוויזיה הסלובנית, הבדיקה הזו חיונית לשקיפות ההצבעה ולהחזרת האמון הציבורי בתהליך.
לדברי רשת הטלוויזיה, "אי-סדירויות סטטיסטיות בולטות בדפוסי ההצבעה באירוויזיון 2025, כמו גם בשנת 2024, מעלות ספקות רציניים באשר לאמינות מערכת ההצבעה". עוד ציינה הורבאט: "ללא גישה שקופה לנתוני ההצבעה, כל טענה של ה-EBU או ספקיות השירותים שלו שההצבעה הייתה 'בתוקף' – רק מגבירה את הספק בכך שהתוצאות המפורסמות באמת מייצגות את העדפות הצופים".
זו אינה הפעם הראשונה ש-RTVSLO מעלה חששות. לטענתה, כבר ב-2024 העלתה דרישות דומות אך נתקלה בסירוב מצד ה-EBU בטענה שהדבר מנוגד למדיניות הפנימית, ושהנושא יידון בעתיד – אך מעולם לא נמסרה תגובה מהדיונים הללו.
"התעוררו חשדות כבדים"
במכתב, הורבאט מדגישה כי גופי השידור החברים ב-EBU הם גופים ציבוריים שמחויבים לשקיפות ולאחריות. היא טוענת כי "כאשר קיימת סתירה בין סודיות מסחרית לאחריות ציבורית – יש לספק הצדקה ברורה לשמירת המידע בסוד. הצופים משלמים עבור האפשרות להצביע, ומצפים להליך הוגן ושקוף. כאשר מתעוררים חשדות כבדים, יש להם זכות לקבל מידע רלוונטי".
אם יוחלט באיגוד השידור האירופי לא לשתף את המידע בטענה של סודיות עסקית, מבקשת הורבאט לקבל הסבר מפורט מדוע חשיפת הנתונים תפגע מהותית באיגוד, בתחרות או בספקי השירות – ומדוע הנזק הזה חמור יותר מהפגיעה באמון הציבור בשל חוסר השקיפות.
רשתות טלוויזיה נגד ישראל – לא הפעם הראשונה
בנוסף לדרישת השקיפות, במכתב בלטה גם התנגדותה של סלובניה להשתתפות ישראל באירוויזיון. גם גופי שידור מבלגיה וספרד הצטרפו לאחרונה לקריאות דומות לשקיפות מצד האיגוד, לאחר התבטאויות פוליטיות מצד רשתות הטלוויזיה שלהן נגד ישראל והשתתפותה בתחרות.
איום בפרישה ודרישה לדיון פתוח
בהצהרה חריפה, הורבאט הבהירה כי אם ה-EBU לא יענה לבקשות השקיפות ויחזור בתגובה רצינית, סלובניה תשקול ברצינות לפרוש מהשתתפות באירועים הבאים של האיגוד, כולל תחרות האירוויזיון. בסיום המכתב, הועלתה קריאה לכינוס דחוף של דיון פתוח ומקיף בקרב המדינות החברות ב-EBU, בנוכחות אמנים ונציגים מהחברה האזרחית, כדי לדון בשקיפות ההצבעה, במדיניות ההשתתפות ובשמירת הערכים שמטרתם להגן על יושרת התחרות.
ביקורת סלקטיבית?
הקריאה של סלובניה – ושל מדינות נוספות – לבדוק את מנגנוני ההצבעה של האירוויזיון דווקא השנה, מעוררת לא מעט סימני שאלה. נדמה כי הדרישה לפירוט מלא של ההצבעות מתעוררת רק כתגובה לתוצאה שאינה תואמת את העמדה הפוליטית של אותן רשתות שידור – לאחר שישראל קטפה את המקום הראשון בהצבעת הקהל, והשיגה גם בשנה שעברה תמיכה ציבורית רחבה מאוד.
הפער צורם במיוחד כשמשווים את הביקורת הנוכחית לחוסר הביקורת במקרה של אוקראינה ב-2022, שניצחה כמעט אך ורק בזכות כמות חסרת תקדים של קולות מהקהל – ונהנית עד היום מאותה תמיכה המונית, מבלי שאיש יפקפק באמינות ההצבעות או ידרוש שקיפות יתר.
המציאות היא שישנם הסברים הגיוניים מאוד לאהדה שישראל מקבלת מהקהל האירופי – בין אם בזכות השירים עצמם, ההופעות המרשימות או ההזדהות הציבורית עם הנציגות שחוות בריונות בשנתיים האחרונות. הדרישה לבדוק את הנתונים רק כאשר מדובר בהצלחתה של ישראל מצביעה יותר מכל על חוסר נוחות פוליטית מאהדת הקהל, ופחות על רצון אמיתי בשקיפות או צדק.
סלובניה באירוויזיון 2025:
"How Much Time Do We Have Left" (בעברית: "כמה זמן עוד נשאר לנו") הוא שם השיר שבוצע ע"י הזמר קלמן (Klemen) בחצי הגמר הראשון של אירוויזיון 2025. סלובניה לא העפילה לגמר הגדול, לאחר שנתיים רצופות בהן הצליחה להעפיל. סלובניה סיימה במקום ה-13 מתוך 15, עם 23 נקודות בלבד.
מקור: rtvslo
אירוויזיון 2025: זו הייתה ההשתתפות ה-30 של סלובניה באירוויזיון. סלובניה הצטרפה לתחרות ב-1993 והגיעה להישגה הטוב ביותר באירוויזיון 1995 ובאירוויזיון 2001 לאחר שסיימה פעמיים במקום השביעי.
רוצים להישאר מעודכנים? רוצים לקבל את כל חדשות האירוויזיון ישירות לטלפון הנייד ברגע פרסומם? לחצו על הפעמון הכחול המופיע בצד ימין למטה – וכל פעם שתצא ידיעה חדשה הקשורה לאירוויזיון – אתם תיהיו הראשונים לדעת!
אימייל: [email protected]
טלפון: 050-9441919
נוי יהוידע היא כתבת ויוצרת תוכן במערכת EuroMix מאז 2024, ומביאה קול אישי, נשי ולהט"בי לעולם האירוויזיון. היא חובבת אירוויזיון אדוקה מאז גיל 16, ולוקחת חלק פעיל בסיקור התחרות – כולל דיווחים מהשטח באירוויזיון 2025 בבאזל ובמסיבות הפרה-פרטיז באירופה. לצד כתיבה ופרשנות, נוי מתכננת את לו"ז הכתבות באתר, עוקבת מקרוב אחר קדמים וחשיפות שירים, משתתפת בלייבים ויוצרת תוכן דיגיטלי שמתמקד בייצוג, גיוון מוזיקלי וחיבור רגשי.
מעבר לעשייה באתר, לנוי ניסיון של למעלה משש שנים בתחום הקוסמטיקה והפארמה, עם רקע במכירות, ייעוץ אישי וניהול מחלקת יופי. היא אוהבת פופ, ראפ, אמנות עכשווית וטיולים באירופה – ובעיקר שירים שגורמים לה לרקוד ולנוע, אבל גם כאלה שמספרים סיפור.
עודכן לאחרונה בתאריך 29 במאי 2025 10:22 על ידי נוי יהוידע