בעקבות אירועים שנויים במחלוקת  שהתרחשו באירוויזיון 2024, איגוד השידור האירופי מסיק מסקנות ומודיע על שינויים בניהול התחרות. מהם השינויים? כל הפרטים בכתבה.

איגוד השידור האירופי (EBU) הכריז היום על שורת שינויים משמעותיים בניהול ובארגון תחרות האירוויזיון, בעקבות חקירה עצמאית ובלתי תלויה שנערכה לאחר אירועי אירוויזיון 2024 במאלמו. ההחלטות הללו באות בתגובה לשורה של תקריות ותלונות מצד משלחות שונות במהלך התחרות האחרונה.




ה-EBU זיהה שלושה תחומים עיקריים לשיפור:

  • משילות והשתתפות ב-EBU: התמקדות בהבהרת תהליכי קבלת ההחלטות, הבטחת מגוון דעות של חברים, והגדרת תפקידים ברורים לגופים המנהלים, צוות הליבה של האירוויזיון, ראשי המשלחות והאמנים המשתתפים.
  • ניהול סיכונים וביטחון: מטרת תחום זה היא לשפר את ההבנה של כללי האירוויזיון, לפשט ולאחד תקנות, לחזק פרוטוקולים לניהול משברים, ולשפר אמצעי אבטחה וסייבר.
  • מעורבות קהל, מעריצים ותקשורת: ה-EBU מתכנן להגביר את שיתוף הפעולה עם קבוצות מעריצים, משפיעני רשת ותקשורת כדי להרחיב את המעורבות על בסיס ערכי האירוויזיון ולהבטיח שהתחרות תמשיך לפנות לקהל רחב.

כדי ליישם שינויים אלה, ה-EBU יצר כוח משימה של מנהלים בכירים והציג תפקידים חדשים. מנהל תחרות האירוויזיון ("ESC Director") – ידווח ויעבוד מול סגן מנכ"ל ה-EBU, ז'אן פיליפ דה טנדר (Jean Philip de Tender). הוא יפקח על המפקח הביצועי של תחרות האירוויזיון, מרטין אוסדטרדהל (Martin Österdahl). המנהל התחרות החדש, שטרם מונה, יפקח גם על תפקיד חדש נוסף, וראש מותג האירוויזיון וקשרים מסחריים ("Head of ESC Brand and commercial"), שגם הוא טרם גויס. תפקידים אלה נועדו כדי לנהל את הגידול בהיקף הפעילות ובמורכבות של האירוע.

ז'אן פיליפ דה טנדר (Jean Philip de Tender), סגן מנכ"ל ה-EBU, הדגיש את הצורך להכין טוב יותר את האמנים לפלטפורמה הגלובלית שהאירוויזיון מספק. הוא אמר: "אם את טיילור סוויפט, את לוקחת את הזמן שלך להפוך לגדולה כמו טיילור סוויפט. כשאת נבחרת להשתתף באירוויזיון, פתאום, ברוב המקרים, אמן שאינו מוכר כל כך ברמה האירופית או העולמית, פתאום עומד על הבמה הזו."




"יש למתן את ההשפעה של אירועים חיצוניים כמו מלחמות"

חלק מהשינויים שיוטמעו בתחרות יכללו גם הבטחה שהאמנים, המשלחות ורשתות הטלוויזיה הרבות יהיו מודעים יותר לכללים ולאחריות שעל כתפיהם. הם חייבים להסכים ולציית לחוקי התחרות בה הם משתתפים – כולל התנהגותם כלפי מתחרים אחרים. "יש לנו חובת דאגה לאמנים, אבל גם האמנים צריכים להבין שאם אתה משתתף בתחרות האירוויזיון, מהם הכללים שאתה מתחייב אליהם?" אמר דה טנדר.

דה טנדר הוסיף: "ה-EBU הוא ארגון א-פוליטי ואיחוד של גופי שידור ציבוריים באירופה. אז מה שאנחנו מביאים הוא אירוע א-פוליטי. אבל ברור שמכיוון שהאירוע הפך כל כך גדול, אתה רואה שמתחים גיאופוליטיים יכולים להשפיע על האירוע, שזה יכול להשפיע על האמנים."

עוד אמר סגן מנכ"ל ה-EBU: "אנו מקדמים בברכה חופש ביטוי. ראינו את ההפגנות במאלמו (נגד השתתפותה של ישראל בתחרות בעקבות הסכסוך במזרח התיכון). כתקשורת ציבורית, חשוב מאוד שאנשים יוכלו להביע דעות ועמדות. אבל האירוויזיון הוא א-פוליטי וצריך להישאר א-פוליטי. אנחנו צריכים לבחון בסקירת הכללים גם כיצד אנחנו יכולים למצוא דרכים חדשות למתן את ההשפעה של אירועים חיצוניים אלה," הוסיף. "מה שעשינו הוא מאוד בהתאם למה שפדרציות ספורט בינלאומיות עשו. יש לנו את האולימפיאדה, שתתחיל בעוד כמה שבועות, שבה בדיוק אותן מדיניות ננקטו."

המלצות אחרות שהועלו בדוח, שכעת יישקלו על ידי כוח משימה של מנהלים בכירים ב-EBU, כוללות הגבלה אפשרית של הגישה מאחורי הקלעים וגם הקמת צוות ייעודי לניהול משברים. בהצהרה שליוותה את ההמלצות, אמר ה-EBU: "אנו מחויבים להבטיח שתחרות האירוויזיון תמשיך להתחזק ושכל בעלי העניין יוכלו להיות בטוחים בכוונותינו הטובות ביותר לשמור על הצלחת האירוע הזה שמביא כל כך הרבה שמחה למיליונים ברחבי העולם."




השתתפותה של ישראל

אחת הסוגיות המרכזיות שעלו באירוויזיון 2024 הייתה השתתפותה של ישראל בתחרות. הנושא עורר מחלוקת רבה והוביל להפגנות ולקריאות להחרמת התחרות. ה-EBU לא התייחס ישירות לסוגיה זו בהודעתו.

תגובות מרשתות טלוויזיה

המשלחות של הולנד ונורווגיה ציפו לשינויים משמעותיים בארגון הפסטיבל לאחר שאיימו שלא ישתתף באירוויזיון 2025 אם המצב יישאר על כנו, ולכן תגובתן עשויה להיות חשובה ומכרעת. רשת הטלוויזיה הנורווגית טרם הגיבה להצהרה של ה-EBU, אך רשת הטלוויזיה ההולנדית, AVROTROS, הביעה שביעות רצון מכך ש"ה-EBU מתייחס ברצינות לשינויים מבניים", אך הוסיפה כי הם "יעקבו אחר תרגום המילים למעשים":

"אנו שמחים שיש המלצות רציניות לבחון את כל הארגון, הכללים ורווחת האמנים באירוויזיון. נראה שה-EBU מתייחס ברצינות לשינויים מבניים. נעקוב מקרוב אחר תרגום המילים למעשים בתקופה הקרובה ונשקול את השתתפותנו ב-2025 על בסיס זה."




השלכות עתידיות

באופן כללי ניתן להתרשם שאיגוד השידור האירופי מעוניין בקשר הדוק יותר עם האמנים המתמודדים, במטרה להבהיר להם את כללי התחרות מתוך רצון לשמור על התחרות א-פוליטית. יתכן שהאמנים יתבקשו לחתום על הצהרה שבה לא יביעו הצהרות פוליטיות ובוודאי לא יחרימו מתמודדים אחרים בתחרות. זאת מתוך רצון שלא לתת להשפעות חיצוניות (כמו מלחמות) השפעה על התחרות.

השינויים המוצעים עשויים להשפיע משמעותית על עתיד האירוויזיון. הם מדגישים את המחויבות של ה-EBU לשמור על הרלוונטיות והאטרקטיביות של התחרות, תוך התמודדות עם האתגרים הגוברים של ניהול אירוע בקנה מידה עולמי. עם זאת, ההצלחה של יוזמות אלה תלויה ביישומן בפועל. רשתות טלוויזיה, אמנים ומעריצים יעקבו בוודאי מקרוב אחר ההתפתחויות בחודשים הקרובים, כאשר ה-EBU מתכונן לאירוויזיון 2025.

בסופו של דבר, המטרה היא לחזק ולהגן על עתיד האירוויזיון, להבטיח שהוא ימשיך לאחד קהלים תוך התמודדות עם האתגרים של ניהול אירוע בקנה מידה עולמי.

אירוויזיון 2025: תחרות האירוויזיון ה-69 תתקיים בשוויץ, לאחר זכייתה השלישית בהיסטוריה של שוויץ עם השיר "The Code", בביצועם של הזמר.ת נמו (Nemo). זאת תהיה הפעם השלישית שבה התחרות תתארח בשוויץ, לאחר שהתחרות התארחה בשוויץ בשנים 1956 ו-1989.




רוצים להישאר מעודכנים? רוצים לקבל את כל חדשות האירוויזיון ישירות לטלפון הנייד ברגע פרסומם? לחצו על הפעמון הכחול המופיע בצד ימין למטה – וכל פעם שתצא ידיעה חדשה הקשורה לאירוויזיון – אתם תיהיו הראשונים לדעת!