יואב צפיר, הבמאי שהביא לישראל זכייה באירוויזיון ושלוש עליות לגמר התחרות, ישב עמנו לראיון מיוחד והסביר מדוע בימוי של העמדה טובה באירוויזיון הוא אחד הדברים החשובים בהצלחתו של שיר. ראיון בלעדי.
צילום: מאיה באומל
יואב צפיר הוא אחד הבמאים העסוקים והמשפיעים ביותר בתעשיית הבידור. בשנים האחרונות אימץ לחיקו את האירוויזיון עם התוכנית "הכוכב הבא לאירוויזיון", והוא גם זה שביים את הופעתם של זוכי התוכנית בתחרות הבינלאומית – נדב גדג', חובי סטאר, אימרי זיו, נטע ברזילי וקובי מרימי. לאור הצלחת ההופעות על הבמה הגדולה בעולם, קרנה של תחרות האירוויזיון עלתה משמעותית בארץ ועמה גם החשיפה והרייטינג הגבוה. כעת תאגיד השידור החליט להחזיר לידיו את המותג המנצח.
לקראת אירוויזיון 2021, שבטוח יהיה שונה מכל מה שהכרנו (הרי לא כל יום עושים אירוע בינלאומי ענק בצל מגפה עולמית), ביקשנו לשוחח עם יואב צפיר על עבודת הבימוי של שיר באירוויזיון ולנסות להבין מה זה בעצם אומר.
"השיר היום הוא הרבה יותר מההעמדה שלו על הבמה", אומר צפיר. "אתה קודם כל חושב על הוידאו קליפ לפני, כי הוא חלק משמעותי מאוד מהאימג' של השיר. ברגע שאתה שולח את השיר וההימורים מתחילים, אז נקבעים הרבה דברים. זה מה שקרה עם 'TOY', הוצאנו את הקליפ ושלוש שעות אחרי הוא כבר היה ממוקם במקום הראשון בהימורים, וזה עשה לנו המון עבודה. בגדול אתה חייב לבלוט, להיות זכיר. חלק יקראו לזה 'גימיק', אבל זה לא תמיד גימיק, לפעמים זה חן בולט או איזושהי יציאה, רצון להביא לבמה עוצמה, רגש וייחוד".
"כל פעם הצוות המופלא שלנו פיצח את זה ממקום אחר וגם השקענו סכומי כסף שלא היו כמותם לפני תקופותינו. הכל צריך להיות מאוד מדויק. ב- TOY לדוגמא הבאנו את החתולים והלופר והתלבושות".
והבועות שבקושי ראו….
(צוחק) "ניסינו למצוא פירוטכניקה שעוד לא הייתה אבל היא לא כל כך עבדה. איש הפירוטכניקה הפורטוגלי מאוד פישל."
איך הולך תהליך העבודה עם צוות ההפקה של המדינה המארחת?
"אתה מקבל מהמדינה המארחת את תרשים הבמה ואתה צריך להשתמש בחוכמה ביכולת שלך כבמאי. אתה עושה תסריט שוטים (זוויות צילום) ושבועיים לפני שמגיעים לחזרות, המדינה מצלמת את הנאמבר עם ניצב מטעמה ושולחת לך. ואז אתה יכול להעיר על השוטינג, הזמנים, תנועות המצלמה והכל. אתה לומד את הדברים בהעמדה ובצילום ונותן המון הערות. ואז כשאתה מגיע למדינה יש לך פעם בשלושה ימים חזרה על הבמה עם כמה טייקים, ובסיומם אתה הולך לחדר צפייה עם נציג של ההפקה ונותן הערות על הצילום ומדייק אותו עד הרגע האחרון".
"באירוויזיון הניתוב הוא ממוחשב כך שאין פספוס. הנתב לא נוגע בכפתורים, במקרים חריגים יש אפשרות לעבור לניתוב ידני, למשל כשהיה מישהו שפרץ לבמה באירוויזיון של נטע. אחר כך אפשר לחזור לניתוב הממוחשב".
מה גילית על האירוויזיון כשהתחלת להכיר אותו מבפנים?
"אני מודה שכשקיבלנו את האירוויזיון כפרס ב"כוכב הבא" היינו קצת סקפטיים, כי זה היה מן משהו שהתייחסו אליו כשייך לעבר ותם זמנו, ובאמת בשנים האחרונות כבר לא היו כמעט נציגים זכירים שלנו באירוויזיון ואף אחד לא דיבר על זה. וכשהגענו עם נדב גדג' לאירוויזיון מאוד אהבנו את השיר אבל לא ידעתי בדיוק מה זה, כמה זה גדול, כמה זה מרשים, כמה זה בית ספר לטלוויזיה. הופתעתי מאוד לטובה מהמקצוענות וממה שאני יכול לעשות שם. הסתכלתי על נאמברים אחרים – באותה שנה היה את "Heroes" (של מונס זלמרלוב השוודי) וזה היה מאוד מתקדם".
עם כל ההשקעה העצומה בשיר "HOME", הפעם זה לא כל כך עבד.
"אם תסתכל על הביצוע שלו בלייב בת"א זה היה צמרמורת, עם הקהל המקומי, ושהוא אומר "I'm coming home". אבל השיר באמת לא המריא במיקום בהימורים. אבל אני חושב שעשינו עבודה יפה איתו גם בהעמדה וגם בדיוק, הלכנו עם השיר עד הסוף, אבל אין ספק שבחירת השיר זה הכי חשוב".
השיר של מיי פיינגולד, "Same Heart", היה במקומות הראשונים בהימורים והתרסק על הבמה. אתה יודע להסביר מה קרה שם?
"יכול להיות שרק שתי רקדניות על הבמה הענקית הזאת זה היה קצת קטן, אבל אני לא בטוח שהבימוי הכשיל אותה. בסוף זה השיר – אם הוא זכיר, אם היה בו אלמנט חינני, אם הוא היה שובה לב, ואני לא בטוח שעל השאלות האלה התשובה היא חיובית. אני לא בטוח שזה קשור דווקא בבימוי. בסוף צריך משהו מאוד Likeable. גם אצל חובי סטאר זה היה שיר בלדה רגוע שהיה יכל בקלות להיבלע שם. אבל הבאנו את ההברקה של החישוק ושני הרקדנים. אתה כל הזמן צריך להביא משהו מאוד זכיר שיעזור לך. אבל בסוף בסוף מה שהכי קובע זה הקלוזאפ של הזמר, האיכות הקולית שלו ואיכות השיר".
איזה שירים מהאירוויזיון שהם לא שלך היית שמח לביים?
"יותר מהתקופות הראשונות – עולה עולה, הללויה, הורה, חי. הם שירים מקסימים. אחר כך כבר הייתי יותר מדי מעורב."
אתה מבואס שהאירוויזיון כבר לא ב"כוכב הבא"?
"אפשר להגיד שכן, נורא התאהבנו בעניין, אני חושב שגם תרמנו לחזרה של האירוויזיון ללב השיח הישראלי והבאנו את האירוויזיון לארץ. היה אירוויזיון מדהים בת"א. זה חלק מעברי, חלק מהחיים שלי וקצת עצוב שאין לנו קשר לזה יותר. הלוואי שזה יחזור לשיתוף פעולה איתנו".
זו תהיה ההשתתפות ה- 43 של ישראל באירוויזיון כאשר המקום הגבוה ביותר אליו הגיעה המדינה הוא המקום ראשון בשנים: 1978, 1979, 1998 ו- 2018. זכייתה האחרונה של ישראל הושגה בזכות ביצועה של נטע ברזילי לשיר "Toy" באירוויזיון 2018.
הרשמו לקבלת מייל על כתבות חמות מהאתר
|
רוצים להישאר מעודכנים? רוצים לקבל את כל חדשות האירוויזיון ישירות לטלפון הנייד ברגע פרסומם? לחצו על הפעמון הכחול המופיע בצד ימין למטה – וכל פעם שתצא ידיעה חדשה הקשורה לאירוויזיון – אתם תיהיו הראשונים לדעת!
יועץ תקשורת יחסי ציבור.
יוצר תוכן בנושא תחרות האירוויזיון.
אימייל: [email protected]