בלרוס לא תוכל להשתתף באירוויזיונים הבאים לאחר שאיגוד השידור האירופי השעה את חברותה של רשת הטלוויזיה הבלרוסית באיגוד.

איגוד השידור האירופי השעה את חברותה של רשת הטלוויזיה הבלרוסית (BTRC) באיגוד בעקבות דיכוי של חופש העיתונות ברשת הטלוויזיה המקומית. השעייה זו מגיעה לאחר שרשת הטלוויזיה הוזהרה בעבר בנוגע להפרות השונות ובנוסף אף נפסלה השתתפותה בתחרות האירוויזיון בעקבות זאת. זו הפעם הראשונה אי פעם שאיגוד השידור האירופי משהה חברות של רשת טלוויזיה באיגוד. המשמעות היא שרשת הטלוויזיה של בלרוס לא תוכל להשתתף באירוויזיון 2022 או באירוויזיונים הבאים ולא תחלוק תוכן חדשותי יחד עם יתר רשתות הטלוויזיה החברות באיגוד.

 
לעדכונים חמים וזכייה בפרסים מטורפים –
לחצו כאן ועקבו אחרי דף האינסטגרם שלנו




הוועד המנהל של איגוד השידור האירופי (EBU) החליט להשעות את חברותה של רשת הטלוויזיה של בלרוס (BTRC) באיגוד השידור האירופי כבר בסוף חודש מאי. אז איגוד השידור האירופי דרש מרשת הטלוויזיה להגיב על ההשעיה לפני כניסתה לתוקף. ההחלטה הגיעה בעקבות פגיעה בחופש הביטוי ובחופש העיתונות של רשת הטלוויזיה המקומית בעקבות ניצחונו השנוי במחלוקת של נשיא בלרוס, אלכסנדר לוקשנקו, בבחירות שנערכו בקיץ האחרון. באופוזיציה טוענים כי מאז הבחירות מנצל לוקשנקו את רשת הטלוויזיה המקומית אשר משמשת עבורו כשופר אשר מפיץ פרופגנדה שמטרתה לשכנע את הציבור בתמיכה בלוקשנקו.

איגוד השידור האירופי שחרר הצהרה בנושא בסוף חודש מאי:

"איגוד השידור האירופי עקב מקרוב אחר הדיכוי של חופש העיתונות בבלרוס וקרא בעקביות לרשת הטלוויזיה של בלרוס, כחברה באיגוד השידור האירופי, לשמור על ערכי הליבה שלנו הכוללים חופש ביטוי, עצמאות ואחריות.
מאז הבחירות השנויות במחלוקת שנערכו בקיץ האחרון, אנו נלחמים להגנת העיתונות העצמאית וחופש הביטוי במדינה. תמכנו בפומבי בעיתונאים של רשת הטלוויזיה הבלרוסית שהפגינו נגד התערבות ממשלתית. כמו כן, עקבנו אחר הדיווחים של BTRC בעקבות המצב והעברנו את חששותינו להנהלתם.
בשבועות האחרונים שמנו לב למספר ראיונות שהתקיימו ככל הנראה בכפייה. בדקנו גם שידורים אחרים שהעלו חששות רציניים וחריגים למדיי בכל הקשור לחופש העיתונות.
לאור ההתפתחות החריגה, אין לוועד המנהל אלטרנטיבה אחרת מלבד השעיית החברות של רשת הטלוויזיה הבלרוסית באיגוד השידור האירופי. לרשת הטלוויזיה המקומית יהיו שבועיים להגיב לפני שההשעיה תיכנס לתוקף".




בעקבות ההשעיה פרסמה רשת הטלוויזיה של בלרוס הצהרה ארוכה בה היא דוחה את האשמות של איגוד השידור האירופי אך מקבלת בברכה את ההחלטה ואף שקלה לפרוש ביוזמתה. נציגי רשת הטלוויזיה טוענים לאפליה ועל כך שאיגוד השידור האירופי מונע מאינטרסים. בסיום ההצהרה נכתב:

"אנו מבטיחים להמשיך לדווח את האמת המלאה על המתרחש במדינה ובעולם. על המהומות האלימות בבלרוס שחברי איגוד השידור האירופי משקרים לגביהם. אנו נציג כיצד נמחצו על ידי סוסים מפגינים שלווים בהולנד שהתנגדו למגבלות הקורונה, כיצד אישה לא חמושה נהרגת בפרלמנט האמריקני ובהמשך מוכרזת כטרוריסטית, כיצד נסגרים ערוצי אופוזיציה ועיתונאים נהרגים באוקראינה, כיצד נסגרה התקשורת בשפה הרוסית בלטביה, כיצד כולאים עיתונאים "מרגלים" מתוך האופוזציה בפולין וכיצד מפלגת השלטון בפולין גוזלת כסף שהוקצה לסיוע למהגרים מבלרוס.
בעזרת ההשעיה אנו נחסוך מיליוני יורו ונגשים את חלומם של רוב הבלרוסים. לא עוד אירוויזיון!
וכל הסוכנויות שכבר יוצרות עמנו קשר כדי לתפוס את מקומו של איגוד השידור האירופי – ברוך הבא!"




בלרוס ותחרות האירוויזיון

בלרוס השתתפה בתחרות האירוויזיון ברציפות מאז 2004. לקראת אירוויזיון 2021, נבחרה להקת Galasy ZMesta בבחירה פנימית של רשת הטלוויזיה המקומית כמתאימים ביותר לייצג את בלרוס באירוויזיון עם השיר "Ya Nauchu Tebya", מתוך כ- 50 שירים שהוגשו. מילות השיר נפסלו על ידי איגוד השידור האירופי בשל רמיזות לתמיכה פוליטית בנשיא בלרוס. איגוד השידור האירופי דרש מבלרוס להחליף את שירם או שהמדינה תיפסל ולא תוכל להשתתף להשתתף בתחרות.




רשת הטלוויזיה המקומית בחרה להמשיך את שיתוף הפעולה עם הלהקה הנבחרת ולהחליף את השיר אך גם השיר החלופי נפסל מאחר שעסק בטקסט פוליטי שרמז על תמיכה בנשיא בלרוס. לאור ההארכה שכבר ניתנה לרשת הטלוויזיה מעבר לדד ליין שנקבע להגשת שירי האירוויזיון הוחלט לפסול את השתתפותה של בלרוס באירוויזיון 2021.

עוד לפני כן, בפברואר 2021, הזהירו גורמים באופוזיציה שרשת הטלוויזיה המקומית משדרת תכנים תעמולתיים ונשלטת בידי נשיא בלרוס, אלכסנדר לוקשנקו, שלאחרונה זכה בבחירות שהוכחו כמזויפות. באופוזיציה דרשו לפסול את רשת הטלווזיה של בלרוס (BTRC) מהשתתפות באירוויזיון, ובכל יתר התחרויות אשר מופקות על ידי איגוד השידור האירופי. בעקבות זאת פנה איגוד השידור לרשת הטלוויזיה המקומית ודרש: "עליכם להגן על ערכים עיתונאיים מקצועיים ולוודא שלאזרחים תיהיה גישה למידע מגוון המכיל נקודות מבט שונות אשר מאפשרות לצופים שיפוט עצמאי וחופשי". יחד עם זאת, בפברואר בחר איגוד השידור האירופי שלא להתערב בעיניינים הפוליטיים הפנימיים של בלרוס.




הרשמו לקבלת מייל על כתבות חמות מהאתר

    רוצים להישאר מעודכנים? רוצים לקבל את כל חדשות האירוויזיון ישירות לטלפון הנייד ברגע פרסומם? לחצו על הפעמון הכחול המופיע בצד ימין למטה – וכל פעם שתצא ידיעה חדשה הקשורה לאירוויזיון – אתם תיהיו הראשונים לדעת!