רגע לפני תחילתה של תחרות האירוויזיון, הכנו עבורכם מילון אירוויזיון המכיל את כל המושגים והביטויים שאתם צריכים להכיר לקראת תחרות המוסיקה הגדולה ביותר בעולם. כתבתו של יונתן סימן טוב.




בשבוע הקרוב ייפתח חצי הגמר הראשון של תחרות האירוויזיון לשנת 2021. באותו הערב תעלה על הבמה גם נציגת ישראל לתחרות עדן אלנה, ובסופו נדע האם היא העפילה לגמר הגדול, שייערך בשבת הקרובה. בינתיים, בזמן שההכנות בעיצומן והחזרות למופעים כבר החלו, הכנו עבורכם מילון אירוויזיון – עם כל המושגים והביטויים שאתם חייבים להכיר לקראת פסטיבל המוזיקה הגדול, הנצפה והצבעוני  ביותר בעולם.

 
לעדכונים חמים וזכייה בפרסים מטורפים –
לחצו כאן ועקבו אחרי דף האינסטגרם שלנו




    • אבבא – כי אי אפשר לדבר על האירוויזיון בלי להזכיר את אבבא. הלהקה השוודית, שזכתה בשנת 1974 עם השיר 'Waterloo', הייתה אחת מאלו שהצליחו לשנות את התחרות לבלי היכר. עם תלבושות נוצצות וססגוניות שלא נראו כמוהן על במת האירוויזיון לפני כן, ניצח ההרכב עם שיר פופ קופצני במיוחד – לאחר שנים בהן התחרות התאפיינה בבלדות ושאנסונים צרפתיים. בנוסף, בשנת 2005 ניצח השיר בתחרות 'שיר היובל באירוויזיון', והוא נחשב עד היום לשיר הטוב ביותר בכל הזמנים.
    • אוסטרליה – אוסטרליה?! באירוויזיון?! אז כן, למרות שאוסטרליה כלל לא נמצאת באירופה – מאז שנת 2015 היא משתתפת בתחרות הזמר, ואפילו בהצלחה יתרה: עד היום היא העפילה בכל שנה לגמר, והגיע להישגים נאים. לחסרונם יאמר, שבמידה ויזכו – התחרות לא תנדוד לחצי הכדור השני, אלא תתקיים באחת מערי אירופה – כשאוסטרליה תעזור בהפקתה.
    • אירלנד – שיאנית הזכיות באירוויזיון. ניצחה בתחרות שבע פעמים – יותר מכל מדינה אחרת, והיחידה שזכתה שלוש פעמים ברציפות. חבל שהיום היא בדרך כלל מדשדשת ונופלת כבר בשלב חצי הגמר.



    • אלבניזציה – שינוי של שיר ללא היכר לעומת צורתו המקורית איתה נבחר. נקרא על שם אלבניה – שבקדם המקומי שלה אין הגבלת זמן לשירים, ולכן בדרך כלל עובר השיר הנבחר קיצור משמעותי וזוכה לגרסא חדשה ומשופצרת ורף לעיתים מתורגם לשפה האנגלית.
    • אמנים חוזרים – כינוי לזמרים שכבר השתתפו בעבר באירוויזיון, וכעת נשלחים אליו בשנית. אלה בדרך כלל אמנים שהצליחו להגיע להישג נאה, וכעת מדינתם מקווה לשחזר את ההצלחה ולקטוף בעזרתם את המקום הראשון. לפעמים זה עובד, לפעמים זה עובד בערך, ולפעמים זה מרסק לרסיסים זוכה אגדי שנופל כבר בחצי הגמר (דנה אינטרנשיונל, למשל).
    • שיר אתני – שיר בעל מאפיינים מלודיים אתניים-מסורתיים, עם זיקה לתרבות המקומית. מאפיין בעיקר את מדינות הבלקן (ואזרבייג'אן), שנוהגות לשלוח לתחרות שירים בעלי מנגינה מסורתית, פעמים רבות בשפה המקומית.
    • גימיק – כשמדינה רוצה שיזכרו את השיר שלה, אך במקום לשלוח אחד איכותי וטוב – היא בוחרת לעשות זאת באמצעות תכונות, מעשים ותלבושות נוצצים וטיפשיים. לפעמים זה עובד – כמו קרקורי תרנגול או אישה עם זקן, אבל בדרך כלל, ובמיוחד כשהגימיק מוגזם מדי – הקהל מבין את המסר ומסנן את השיר מהר מאוד.
    • דוז פואה – 12 נקודות בצרפתית. בשנותיו הראשונות של האירוויזיון הונהגו שיטות שונות לניקוד השירים, אך רק בשנת 1975 החל השימוש בשיטה הדומה לזו בה משתמשים היום. במסגרת שיטה זו, מדרג צוות השיפוט מכל מדינה את עשרת השירים הטובים ביותר, כאשר המקום הראשון זוכה בשתיים עשרה נקודות – דוז פואה, המקום השני בעשר, והיתר ב-1-7 לפי מקומם בדירוג. בהמשך, הניקוד עבר לרשות הצופים בבית (ע"ע 'טלווטינג'), וכיום הוא משוקלל בין שניהם, ביחס של 50% לכל אחד.



    • הימורים – הדרך של החובבים לעקוב אחר סיכויי הזכייה של כל מדינה. טבלת ההימורים עולה כבר לפני שנבחר אפילו שיר אחד, אך אין זה אומר שאין לה משמעות: מדינות כמו שוודיה ורוסיה, שמועדות לגדולות, מככבות בה כבר מההתחלה; לעומת מדינות שכבר מלכתחילה אין מהן ציפיות, וכבר בשלב הראשוני הן מדשדשות. ככל שהתחרות מתקרבת משמעות טבלאות ההימורים עולה ועולה, וכל תזוזה בהם עלולה להיות קריטית עבור כל מדינה.
    • חזרת משפחות, חזרת שופטים – ההזדמנות להיכנס לאותו המופע בדיוק אך במחיר מופחת. לפני כל אחד מהערבים – חצאי הגמר והגמר, נערכות שתי חזרות גנרליות. ולא, הן לא כמו החזרות הגנרליות להצגת בית הספר, אלא הן נערכות בדיוק כמו השידור החי עצמו – כך שבפועל אין הבדל בין המופע שמשודר בשידור חי לבין החזרה שלו. יתרה מכך – החזרות מצולמות כקלטת גיבוי, כך שבמקרה ומתעוררת תקלה במהלך השידור החי – מיד עוברים לשדר אותה. גם צוותי השיפוט המדינתיים צופים בחזרה זו (ולכן היא נקראת 'חזרת שופטים'…) ובה הם קובעים את הניקוד לשירים.
    • חמשת הגדולות – בריטניה, צרפת, גרמניה, איטליה וספרד. חמשת המדינות הללו הן המממנות הראשיות של איגוד השידור האירופי, ולכן, יחד עם המדינה המארחת את התחרות באותה השנה – הן זוכות להעפיל אוטומטית לגמר (ע"ע 'חצי גמר'). יש כאלה שיגידו שמדובר בקניית מקום בכסף, למרות שבפועל – לרוב המקפצה לא תורמת להן, והן מסיימות את הערב בצד הימני של הטבלה.



    • חצי גמר – הדרך של ההפקה לסנן את השירים המשתתפים בתחרות. באירוויזיון הראשון השתתפו שבע מדינות בלבד, אך במשך השנים הצטרפו עוד רבות – כאשר בשנת 2018 לקחו בו חלק 43 מדינות (השנה משתתפות 39 מדינות, מעט ביחס לשנים האחרונות). כבר בשנת 1993, עם הצטרפות מדינות מזרח אירופה, החלו לסנן את המדינות המשתתפות בתחרות: בשנה זו נערך קדם מזרח-אירופאי ממנו עלו שלוש מדינות בלבד לתחרות עצמה, ובשנה שלאחר מכן הוחלט לסנן את המדינות על סמך הישגיהן בשנה קודם לכן ובהמשך על סמך סינון ועדות שיפוט. בשנת 2004 הונהגה לראשונה שיטת חצאי הגמר, והחל משנת 2008 היא נערכת במתכונת המוכרת לנו כיום: המדינות מתחלקות לשני חצאי גמר, כשמכל אחד מהם עולות עשר מדינות; אליהן מצטרפות 'חמשת הגדולות' – בריטניה, איטליה, ספרד, גרמניה וצרפת (ע"ע 'חמשת הגדולות'), והמדינה המארחת – כך שבגמר מתחרים זה מול זה 26 שירים בלבד.
    • טלווטינג – או בתרגום חופשי לעברית: הצבעת קהל. לאחר הופעתן של כל המדינות, מוצגים מספר רגעים מכל שיר ולאחר מכן נפתחת ההצבעה – ולמשך חמש עשרה דקות כל אדם (מהמדינות המשתתפות בתחרות) יכול להצביע עבור השיר המועדף עליו – בעזרת חיוג/סימוס מספרו לרשות השידור המקומית. היא מדווחת על עשרת השירים שזכו למספר הקולות הרב ביותר, והם מנוקדים בדומה להצבעת השופטים (ע"ע 'דוז פואה') – 12 נקודות לשיר המוביל, 10 לשני וכן הלאה. קולות אלו מצטרפים להצבעת השופטים, כך שבסופו של דבר – משקלו של הניקוד הסופי מתחלק שווה בשווה בין צוותי השיפוט לבין הצופים בבית.
    • יחסי רוסיה-אוקראינה – כי אי-אפשר בלי פוליטיקה, הדבר הזה שהאירוויזיון אמור להיות חף ממנו. הסכסוך הצבאי והפוליטי, שמתקיים כבר שנים בין שתי המדינות, לא פסח על תחרות הזמר – וגם בה שוררים יחסי איבה ביניהן. למשל, בשנת 2016, ניצחה אוקראינה בתחרות עם השיר '1944' – שעסק בגירוש הטטרים מקרים בשנות הארבעים על ידי ברית המועצות. הזמרת בעצמה, ג'מאלה, הסבירה שמילותיו נכתבו בהשראת סיפורה של סבתא רבתה שלה שגורשה בצעירותה יחד עם ילדיה. השיר עורר ביקורות מצד רוסיה, והיא אף איימה להחרים את התחרות בשנה שלאחר מכן. ב-2017 היא בחרה ביוליה סמוילובה לייצג אותם בקייב, וקיוו כי מחלת ניוון השרירים ממנה היא סובלת תקשה על האוקראינים למנוע את השתתפותה. אך הם החליטו להשיב מלחמה, ואסרו על כניסתה למדינה עקב הופעתה בחצי האי קרים שנתיים קודם לכן. רוסיה הודיע על פרישה מהתחרות, ובשנה שלאחר מכן שלחה את סמוילובה לליסבון (שם כלל לא העפילה לגמר). גם בשנת 2019 המתח בין המדינות השפיע על התחרות, כאשר הזמרת מארוב, שנבחרה לייצג את אוקראינה באירוויזיון שנערך באותה השנה בישראל – נדרשה לבטל סבב הופעות ברוסיה. היא סירבה, ולכן הוצע למקום השני והשלישי בקדם לנסוע לתחרות – אך גם הם סירבו לוותר על הופעותיהם במדינת האויב, ובכך הודיעה אוקראינה על פרישה מהתחרות בשנה זו. והאמת? חבל, כיוון ששירה של מארוב הוביל את טבלאות ההימורים, ויכל היה להביא לה ניצחון.



    • לוגן, ג'וני – המכונה בפי החובבים 'מר אירוויזיון'. האמן היחידי שזכה בתחרות יותר מפעם אחת: בשנת 1980 עם השיר 'What's another year', ובשנת 1987 עם השיר 'Hold me now'. חמש שנים לאחר מכן, כתב עבור לינדה מרטין את השיר 'Why me?' שזכה אף הוא בתחרות, ולכן ניתן לרשום לזכותו שלוש זכיות, כולם בעבור אירלנד (ע"ע 'אירלנד').
    • מלודיפסטיבלן – קדם האירוויזיון השוודי (ע"ע 'שוודיה'). המדינה הסקנדינבית הצטרפה לתחרות בשנת 1958, אז שלחה אליה את הזמרת אליס באבס שנבחרה בבחירה פנימית. בשנה שלאחר מכן הוחלט שהנציג והשיר ייבחרו באמצעות קדם אירוויזיון (ע"ע 'קדם אירוויזיון') – וכך נוסד המלודיפסטיבלן. מאז, כל השירים ששלחה שוודיה לתחרות הזמר נבחרו במסגרת התוכנית, והם הביאו לה הצלחה רבה: שש פעמים זכתה שוודיה בתחרות, ועשרים פעמים הייתה לאחת מחמשת המדינות המובילות. התוכנית נחשבת לאחת מתוכניות הטלוויזיה הנצפות ביותר בשוודיה, ואף לתחרות הקדם המעניינת והמושקעת ביותר – כאשר כמעט כל שיר שמתמודד בו, בוודאי בגמר התחרות, מסוגל להגיע אפילו באירוויזיון עצמו למקום גבוה גם עם במלודיפסטיבל לא זכה.
    • סוס שחור – כינוי לשיר תמים שלא שמים לב אליו והוא חסר ציפיות להצלחה, אך ברגע האמת מסוגל להפתיע ולהגיע למקום גבוה.
    • "עשו לו מיי פיינגולד" – בדיוק ההפך מהכינוי 'סוס שחור'. הכוונה לשיר שהמהמרים מעניקים לו את המקום הראשון בטבלאות ההימורים, אך ברגע האמת מפקשש, ובניגוד לתחזיות מסיים בתחתית הטבלה. נקרא על שם הזמרת מיי פיינגולד שנבחרה לייצג את ישראל בתחרות בשנת 2014 עם השיר 'Same heart'. לאורך כל הדרך הובילה פיינגולד את טבלאות ההימורים וסומנה כמנצחת, אך בסופו של דבר כלל לא העפילה לגמר.



    • קדם אירוויזיון – תחרות פנים-ארצית מקדימה לבחירת השיר שייצג מדינה מסוימת באירוויזיון. אמנם במשך השנים מדינות רבות עברו לבחור את האמן והשיר באמצעות בחירה פנימית (ועדת שופטים) או תוכניות ריאליטי, אך עדיין מדינות לא מעטות מקיימות תחרות קדם – כשהמוכרים ביותר הם המלודיפסטיבל השוודי (ע"ע 'מלודיפסטיבלן') ופסטיבל סן-רמו האיטלקי. בשנות השבעים והשמונים גם ישראל בחרה את נציגותה באמצעות תחרות קדם, אך בשנים האחרונות לא תמיד נעשה שימוש במתכונת זו, כשהחל משנת 2015 זהות הנציג נבחרת בתוכנית הריאליטי 'הכוכב הבא לאירוויזיון' (ומשנה הבאה באמצעות 'אקס-פקטור'), והשיר באמצעות ועדה או קדם פרטי.
    • שוודיה – מעצמת האירוויזיון. עם שישה ניצחונות לאורך ההיסטוריה (כשלפניה רק אירלנד עם שבעה, ע"ע 'אירלנד'), שניים מהם רק בעשור האחרון, נחשבת שוודיה למדינה המצליחה ביותר בתחרות הזמר האירופית. כמעט בכל שנה היא מצליחה להתברג במקום גבוה בגמר, ונראה שהיא הצליחה לפצח את הנוסחה לשיר מנצח. מעבר לכך, לא מעט מכותבי ומלחיני השירים – של כלל המדינות – מגיעים מהמדינה הסקנדינבית, ואפילו בהפקת התחרות יש אחיזה שוודית חזקה.
    • שיר הפסקת שירותים – כינוי לשיר משעמם, שבמהלכו ניתן ללכת להתפנות מבלי להרגיש שהפסדת דבר.
    • שיר קהל – כינוי לשיר שמכוון לגרוף קולות מהקהל היושב בבית (ע"ע 'טלווטינג'). לרוב זה יהיה שיר קליל בעל הופעה מפוצצת, מלווה בגימיקים שמטרתם למשוך את עין הצופים.
    • שיר שופטים – ההפך מ-'שיר קהל' (ע"ע 'שיר קהל'). כינוי לשיר שמכוון לגרוף קולות מצוותי השיפוט, ולכן לרוב יהיה איכותי יותר, ונטול גימיקים (מי ביקש תמרה טודבסקה ולא קיבל?).
    • פי.אי.די – Post Eurovision Depression, או בעברית: דיכאון שלאחר האירוויזיון. כמו סוף המילון, גם האירוויזיון נגמר בבוא העת – ואז חווים החובבים האדוקים, שהתחרות מילאה את כל יומם בתקופה האחרונה, נפילת מתח ואף דיכאון קל. למזלנו, מהר מאוד יתחיל המירוץ לאירוויזיון הבא – ואז הבועה תתחיל להתנפח מחדש.

חצי הגמר הראשון יתקיים ביום שלישי הקרוב – 18 במאי ובו תתמודד גם נציגת ישראל – עדן אלנה. חצי הגמר השני יתקיים ביום חמישי – 20 במאי, והגמר הגדול יתקיים בשבת הקרובה ב- 22 במאי. כל השידורים ישודרו החל משעה 22:00 בלילה בכאן11 וב'כאן חינוכית'.




הרשמו לקבלת מייל על כתבות חמות מהאתר

    רוצים להישאר מעודכנים? רוצים לקבל את כל חדשות האירוויזיון ישירות לטלפון הנייד ברגע פרסומם? לחצו על הפעמון הכחול המופיע בצד ימין למטה – וכל פעם שתצא ידיעה חדשה הקשורה לאירוויזיון – אתם תיהיו הראשונים לדעת!




    מחפשים צלם בר מצווה? בחרו רק ב- LaVie Photography!