בשבוע שלפני התחרות פורסם וידאו שבו לאורה ברטאן מביעה עמדה לגבי קהילת הלהט"ב. היתכן שבשל דעותיה הפסידה ברטאן בתחרות?

תוצאות הקדם אירוויזיון הרומני (Selecția Națională) הייתה הפתעה גמורה: הזמרת אסתר פאוני (Ester Peony) זכתה לייצג את רומניה באירוויזיון עם השיר "On A Sunday". פאוני זכתה במקום הראשון אצל צוות השיפוט, אבל רק במקום השמיני אצל הצופים בבית. לעומת זאת, הפייבוריטית לאורה ברטאן (Laura Bretan) קיבלה את המקום הראשון אצל הצופים בבית ואת המקום השלישי אצל צוות השיפוט. הסיבה העיקרית לכך היא שהצבעת הצופים הרומנים היוותה רק 14% מהתוצאות הסופיות.

אז מדוע ביצעו שופטי התחרות "סיכול ממוקד" לפייבוריטית לאורה ברטאן?
נחזור קצת אחורה, במהלך השבועות שלפני התחרות התגלו שתי פייבוריטיות לתחרות: לאורה ברטאן ובלה סנטיאגו (Bella Santiago). הופעתה של סנטיאגו הייתה נראית כמו חיקוי להופעה הזוכה של אוקראינה 2004 ("Wild Dances") והביצוע הקולי לא היה מרשים במיוחד. לעומת זאת, הופעתה הקולית של ברטאן הייתה מושלמת והראייה לכך היא שהצופים הרומנים התרשמו מאוד מהופעתה.

הבעיה היא שלאורה הביעה את עמדותיה לגבי קהילת הלהט"ב כאשר היא מציינת שהיא תומכת בשמירה על הקונספט של "משפחה טבעית". אגב, הוידאו הויראלי שהופיע ביוטיוב פורסם שבוע לפני הגמר, ומספר ימים אחריו ירד מהרשת.

במקביל, הוזמנו לשפוט בתחרות 2 שופטים המנהלים את אתר האירוויזיון Wiwibloggsוויליאם ודאבן, אשר מזוהים עם הקהילה הגאה. הטלוויזיה הרומנית נותנת להם יחד לקבוע 28.5% מתוצאות התחרות (בזמן שמשקל הצופים בבית הוא רק 14%). לפני התחרות הביעו וויליאם ודאבן את דעותיהם החיוביות על השיר של בראטן. באמצע ינואר פרסם וויליאם את דעתו על כך שהשיר הזה חייב לזכות. לעומת זאת, על שירה של אסתר פאוני הביעו מנהלי האתר שעמום רב עד כדי פיהוק.

אין ספק שיש בעייתיות מסוימת בבחירת שני שופטים שכבר הביעו בפומבי את דעתם על שירי התחרות, וכעת לפתע "הפכו את עורם". לאחר התחרות, נאלצו השניים לפרסם וידאו המסביר את בחירתם בגמר הרומני: "לפני התחרות לא התחברנו לשיר של אסתר פאוני. כאשר ראינו את השיר על הבמה זה פשוט הסתדר – יש לה הרבה כריזמה, היא יפה וזה נטף אש. זה פשוט תופס את תשומת לבך. ההופעה הקולית של ברטאן הייתה טובה אך ההופעה הכללית הייתה משעממת. אסתר פאוני סיפרה סיפור שנגע בי".

האם זה הוגן לתת לשניים לשפוט בגמר הרומני? האם לדעתכם הגיוני לתת לשניים להחליט על 28.5% מהתוצאות בזמן שלצופים הרומנים העניקו משקל של 14% מהתוצאות?

 

זו תיהיה ההשתתפות ה- 20 של רומניה באירוויזיון כאשר המקום הגבוה ביותר אליו הגיעה המדינה הוא המקום השלישי ב- 2005 וב- 2010.

 

רוצים להישאר מעודכנים? רוצים לקבל את כל חדשות האירוויזיון ישירות לטלפון הנייד ברגע פרסומם? לחצו על הפעמון הכחול המופיע בצד ימין למטה – וכל פעם שתצא ידיעה חדשה הקשורה לאירוויזיון – אתם תיהיו הראשונים לדעת!

הרשם
שלח התראה
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments