בשבת הקרובה (2/2) יחל חצי הגמר הראשון של המלודיפסטיבלן! אם אתם חובבים ותיקים של האירוויזיון אתם בטוח הולכים לצפות בזה… אבל אם לא – זה הזמן להכיר את המלודיפסטיבלן!

מה זה המלודיפסטיבלן?
בקצרה: אם אתם אוהבים את האירוויזיון – זה כמו לגלות שיש עוד אירוויזיון בשנה! ואולי אפילו יותר טוב!!! הקיטש, הנוצצים, הזוהר, הפירוטכניקה, הדרמה… !!! כל מה שיש באירוויזיון – אבל בצורה מוגזמת אפילו יותר!!! הנה דוגמא קטנה לשיר טיפוסי:

 

המלודיפסטיבלן היא תחרות מוסיקה בשוודיה המשודרת מאז 1959 ובעזרתה נבחר השיר השוודי לאירוויזיון. אבל יש בתחרות הזו משהו גדול יותר מכל "קדם אירווזיון" אחר. המטרה של התחרות הזו היא לא רק לייצג את ממלכת שוודיה הקסומה, אלא הכבוד לנצח באירוע הענק הזה או אפילו להשתמש באירוע הזה כדי לקדם אלבום חדש, סיבוב הופעות או הופעת טלוויזיה רק בזכות ההשתתפות בתחרות. לפחות 40% מהשירים המתמודדים נכנסים למצעד הפזמונים השוודי ואף כובשים את הצמרת.

זו התכנית הנצפית ביותר בשוודיה – עם מעל ל- 40% רייטינג. השוודים חולים על התחרות ולא סתם התחרות הזו משפיעה מאוד גם על האירוויזיון:

  • שיטת ההצבעה – שיטת ההצבעה אשר אומצה בשנת 2016, לפיה חושפים קודם את תוצאות השופטים ולאחר מכן חושפים את תוצאות הצבעת הצופים בבית בבת אחת, שיטה אשר הכניסה המון מתח ודרמה לשלב ההצבעה, אומצה מתוך המלודיפסטיבלן.
  • קריסטר ביורקמן (Christer Björkman) – מאז החל ביורקמן להפיק את המלודיפסטיבלן, הקדם אירווזיון השוודי הפך לאירוע הנצפה ביותר בשוודיה. הוא הפיק גם את אירוויזיון 2013 ו- 2016 בשוודיה והיה שותף מלא בהפקה של אירוויזיון 2017 ו- 2018. ביורקמן הוא איש מפתח בהתפתחות המלודיפסטיבלן והאירוויזיון בשנים האחרונות!
  • שוודיה באירוויזיון – רק בעשור האחרון זכתה שוודיה פעמיים (2012 ו- 2015), פעמיים מקום 3 (2011 ו- 2014) ופעמיים מקום 5 (2016 ו- 2017). וכל זאת, כמובן, בזכות השירים אשר נבחרים במלודיפסטיבלן. הלוואי עלינו!
  • קדמי אירוויזיון – מדינות רבות מנסות "להעתיק" את המלודיפסטיבלן. אפילו בישראל ניסו בשנת 2013 לערוך קדם אירוויזיון בסגנון המלודיפסטיבלן, לפיו פונים לאמנים מוכרים וידועים שישתתפו ב- 3 חצאי גמר שונים, גלגל הצלה וגמר גדול. הזוכה הייתה מורן מזור בעקבות התערבות גסה של השופטים הישראלים. שני זמיר, שזכתה במקום הראשון אצל הצופים, דורגה במקום האחרון עם 0 נקודות אצל השופטים אשר טרפדו את זכייתה. כזכור, מורן מזור לא העפילה לגמר האירוויזיון. שנה לאחר מכן החליטו לאמץ את פורמט "הכוכב הבא".

התחרות הזו יוצרת כוכבים חודשים בשוודיה, היא מאפשרת לכוכבים ותיקים לעשות קאמבק, היא מאפשרת לזוכי אירוויזיון וכוכבים בינלאומיים להתמודד בתחרות. רק בתחרות כמו זה ניתן לראות את הזוכה הבלתי מעוררת, לורין (Loreen), ששירה "Euphoria" נבחר גם השנה לשיר האירוויזיון הטוב ביותר בכל הזמנים, משתתפת שוב במלודיפסטיבלן, מפסידה בשלב "גלגל הצלה" לזמר אלמוני, והפעם אפילו לא מצליחה להגיע לגמר… זה כמו שנטע ברזילי תחליט שנה הבאה שהיא רוצה לייצג שוב את ישראל אבל בכלל לא תתקבל ל'כוכב הבא' או ל'קדם אירוויזיון' – אחחחח… הדרמה!!!

 

מה הם חוקי התחרות?
בכל שבת במהלך חודשי פברואר-מרץ נערכת תכנית קצרה שארכה שעה וחצי בדיוק. אתם תופתעו כמה היא תרגיש לכם קצרה – היא ממש לא נמרחת כמו מסטיק כפי שהרבה "קדמי אירוויזיון" אחרים נמרחים.

  • 4 חצאי גמר נערכים בערים שונות בשוודיה, בכל חצי גמר מתמודדים 7 שירים. ההצבעה מתבצעת על ידי הצופים בבית בלבד.
  • 2 שירים (מקום ראשון ושני) מכל חצי גמר עולים ישירות לגמר
  • 2 שירים (מקום 3 ו- 4) מכל חצי גמר עולים ל"גלגל הצלה". משלב גלגל ההצלה עולים 4 שירים נוספים לגמר.
  • לבסוף, גמר גדול אחד המכיל 12 שירים ובו מצביעים הצופים בבית ונקודות שיפוט בינלאומיות.

 

מי מתמודד השנה?
שלושה מתמודדי עבר מהאירוויזיון מתמודדים השנה במלודיפסטיבלן:

  • אנה ברגנדאהל (Anna Bergendahl) ייצגה את שוודיה באירוויזיון 2010 והגיעה רק למקום ה- 11 בחצי גמר. היא הזמרת היחידה אי-פעם שייצגה את שוודיה ולא הצליחה להעפילו לגמר!
  • להקת ארווינגרנה (Arvingarna) ייצגה את שוודיה באירוויזיון 1993 והגיעה למקום ה- 7. להקה המורכבת מ- 4 גברים בתחילת שנות ה- 50 שלהם שהוציאו את אלבומם האחרון לפני כעשור והחליטו שזה הזמן לעשות קאמבק.
  • מרטין סטנמרק (Martin Stenmarck) ייצג את שוודיה באירוויזיון 2005 והגיע למקום ה- 19.

 

מתמודדים בולטים נוספים:

  • אנדרס יונסון (Andreas Johnson), בן 48, מתמודד בפעם השביעית במלודיפסטיבלן. הגיע למקום ה- 2 במלודיפסטיבלן 2007. ידוע בעיקר בזכות הלהיט הבינלאומי "Glorious" שכולם מכירים.
  • ויקטוריה (Wiktoria) התמודדה במלודיפסטיבלן 2016 שם זכתה במקום ה- 4 ובמלודיפסטיבלן 2017 שם הגיעה למקום ה- 6.
  • נאנו (Nano) התמודד במלודיפסטיבלן 2017 עם השיר "Hold On". זכה במקום הראשון אצל קהל הצופים בבית והגיע למקום השני בסיכום הכללי.
  • מרגרט (Margaret) היא זמרת פולנית שהתמודדה בקדם הפולני ב- 2016 ועל פי ההימורים הייתה אמורה לזכות בקדם הפולני ואף באירוויזיון עצמו עם השיר "Cool Me Down". לבסוף היא הגיעה רק למקום השני בקדם הפולני. בעקבות זאת הזומנה להשתתף בשנה שעברה במלודי השוודי עם השיר "In My Cabana" וזכתה במקום השביעי בגמר.
  • יון הנריק פייאלגרן (Jon Henrik Fjällgren) השתתף פעמיים במלודיפסטיבלן. הפעם האחרונה הייתה ב- 2017 בה זכה במקום השלישי עם השיר "En värld full av strider".
  • אנטון הנגמן (Anton Hagman) התמודד במלודיפסטיבלן בשנת 2017. ניצח באופן מפתיע את השיר של לורין (Loreen) בשלב חצאי הגמר. הוא עלה לגמר. לורין נשארה בחוץ.
  • יוהן לונדביק (John Lundvik) השתתף בשנה שעברה בפעם הראשונה במלודיפסטיבלן וזכה במקום השלישי עם השיר "My Turn". ידוע ככותב שיר האהבה לחתונה המלכותית בשוודיה ב- 2010.
  • Doly Style – שלישיית בנות צבעונית אשר התמודדה פעמיים במלודי. פעמיים נעצרו בשלב גלגל ההצלה.
  • מוהומבי (Mohombi) התפרסם בשנת 2010 עם הלהיט הבינלאומי "Bumphy Ride". ניסה בעבר את מזלו במלודיפסטיבלו 2005.
  • אריה סאייונמאה (Arja Saijonmaa), בת 74, זמרת פינית אשר השתתפה בעבר פעמיים במלודיפסטיבלן, ביניהם מקום שני במלודיפסטיבלן 1987.
  • יאן מלמסיו (Jan Malmsjö) בן ה- 86 הוא זמר ושחקן ותיק שהתתף בפעם האחרונה במלודי בשנת 1969 עם שיר שנכתב על ידי בני אנדרסון, חבר להקת אבבא. אז השיר הגיע לתיקו על המקום הראשון אך לא זכה להגיע לאירוויזיון.

שמות חדשים: האנה פרם (Hanna Ferm) זכתה במקום שני ב- Idol השוודי בשנת 2017, זינה (Zeana) התמודדה ב- Idol השוודי בשנת 2016, High15 היא להקת בנות שהתמודדה ב- Sweden's Got Talent 2017, ולד רייזר (Vlas Reiser) הוא יוטיובר מוכר בשוודיה.

 

מי מועמד לזכייה?

קשה מאוד לדעת בשלב זה בו השירים עדיין לא התפרסמו. הפקת המלודיפסטיבלן קפדנית מאוד ומפרסמת קטע קצר משירי התחרות יום לפני חצי הגמר. את השירים ניתן לשמוע בפעם הראשונה רק בחצאי הגמר. יחד עם זאת, בראש טבלת ההימורים נמצאים כרגע יון הנריק פייאלגרןהאנה פראם עם LIAMOO והאנה ברגנדהאל.

 

איפה ניתן לצפות בתחרות ומתי?

החל מהשבת הקרובה, 2/2, בשעה 21:00 (שעון ישראל) באתר של התחרות.

 

 

רוצים להישאר מעודכנים? רוצים לקבל את כל חדשות האירוויזיון ישירות לטלפון הנייד ברגע פרסומם? לחצו על הפעמון הכחול המופיע בצד ימין למטה – וכל פעם שתצא ידיעה חדשה הקשורה לאירוויזיון – אתם תיהיו הראשונים לדעת!

 

הרשם
שלח התראה
guest
1 תגובה
החדש ביותר
הישן ביותר האהוב ביותר
Inline Feedbacks
View all comments
trackback
שוודיה: ויקטוריה ומוהומבי בגמר - EuroMix
5 years ago

[…] הגמר הראשון של המלודיפסטיבלן מאחורינו והתוצאות […]